Evropou se valí zelená autobusová vlna. Německá firma FlixBus expanduje, nové linky přidává prakticky po stovkách. Jen od loňského května začala jezdit do pěti nových zemí. Z Prahy učinila svůj středoevropský uzel a do své panevropské sítě chce připojovat další česká města.

Němci jsou nepříjemnou konkurencí pro RegioJet podnikatele Radima Jančury, který v tuzemsku dálkovým linkám vévodí. V průvodcích se právě jeho firma objevovala jako doporučovaný autobusový dopravce pro cesty do Česka. Nově tam přibyl právě FlixBus, který hlavně evropští turisté znají ze svých zemí lépe.

"FlixBus je pro nás velký konkurent na mezinárodních linkách, kvůli tomu už jsme snižovali ceny," připouští Radim Jančura.

Z Boleslavi do Mnichova

I FlixBus cítí RegioJet jako silného rivala. Přesto hovoří o tom, že počet cestujících do Česka každoročně zdvojnásobuje, třebaže konkrétní čísla zatím nezveřejnil. Ze vzájemného střetu obou firem těží zákazníci − obě dělají vše pro to, aby jich přilákaly co nejvíce.

"Praha je naše hlavní centrála v regionu střední a východní Evropy," popisuje mluvčí FlixBusu Nina Göbbelsová s tím, že jejich autobusy do Prahy každých deset minut přijíždí nebo z ní odjíždí.

FlixBus proti RegioJetu

Strategie Flixbusu v Česku je jasná. Připojuje další česká města do své sítě a spolu s tím posiluje vnitrostátní spoje. Letos přidal další linky do zahraničí − například do Francie, zemí Beneluxu, Polska či Chorvatska, kam nově jezdí i mimo sezonu každý den až pětkrát.

"Jsme velmi spokojeni s rychle rostoucím zájmem českých cestujících a jsme na správné cestě, abychom naši značku zavedli na místní trh," dodává Göbbelsová.

Zelené autobusy jsou v Česku stále více vidět. Mezi Prahou a Brnem již jezdí devětkrát denně, ještě před rokem to bylo jen třikrát. Prvních spojů se dočkala i Mladá Boleslav, Liberec, Olomouc či Ostrava.

FlixBus ale zatím primárně nemíří na vnitrostátní cestující a jízdní časy přizpůsobuje dálkovým linkám. Jeho hlavním cílem je dostat pasažéry z těchto měst na své mezinárodní trasy. Například z Mladé Boleslavi nabízí vedle cest do Prahy i Liberce také přímé spojení do Mnichova a Berlína.

Rakousko jako domácí trh

Také RegioJet expanduje − nehodlá přenechat trh novému rivalovi. Přidává linky v Česku a zavádí nové do zahraničí. Jen letos přibylo spojení z Prahy do Špindlerova Mlýna, díky němuž se žluté autobusy dostaly i do Mladé Boleslavi. Odstartovala linka do Náchoda, před spuštěním je spojení Prahy s Klatovy, se Strakonicemi i bavorským Pasovem.

Víkendový autobus v letní sezoně propojí Prahu s chorvatskými letovisky. Jde však jen o jeden spoj týdně, zatímco FlixBus nabízí několik autobusů denně.

RegioJet chce vstoupit také na ukrajinský a rumunský trh. Míří tak i na cestující do Lvova, do Aradu a Temešváru.

V Česku plánuje Jančura postupně nahrazovat autobusy svými vlaky. V plánu je zároveň expanze na rakouský trh, kam začne RegioJet v prosinci zajíždět nejprve vlakem. "V Rakousku zavedeme naši značku a budeme ji chtít podpořit. Vzniknou tam nové autobusové spoje, a to nejen do Bratislavy a Prahy. Konkurentem nám bude právě FlixBus, který už rakouský trh ovládá," uvádí Jančura.

O Rakousku začíná hovořit jako o novém "domácím trhu", což zatím firma říkala jen o Česku a Slovensku. Nikdy ale o Německu, kde žluté autobusy již provozují i vnitrostátní dopravu hlavně mezi Drážďany a Berlínem.

V Rakousku bude RegioJet spolupracovat s firmou Graz-Köflacher Bahn, která v okolí Štýrského Hradce provozuje příměstskou vlakovou a autobusovou dopravu. Rakousko je pro RegioJet logický krok poté, co se se svými vlaky částečně stáhl ze Slovenska.

FlixBus se od Regiojetu liší svým obchodním modelem. Zatímco česká firma provozuje výhradně vlastní autobusy, FlixBus má nejen své, ale používá i 250 spolupracujících dopravců. Řadu spojů z Česka provozuje tuzemská firma Umbrella. Některé spoje v síti FlixBusu pak provozují i autobusy konkurence.