Automobilka Škoda stále zvyšuje svou marži a uniká sesterské značce Audi. Z každých deseti tisíc utržených eur vykazuje provozní zisk 977 eur. U Audi, které míří na mnohem solventnější zákazníky, je to 890 eur. V koncernu Volkswagen je na tom lépe už jen Porsche.

komentář: Vtipy o Škodě zhořkly už i jejím sestrám

Česká automobilka pod vedením Bernharda Maiera také míří k novému prodejnímu rekordu. Zákazníci si za první tři čtvrtletí převzali 871 tisíc vozů, meziročně jich bylo o třicet tisíc více. Provozní zisk vzrostl o 28 procent a dosáhl 1,2 miliardy eur. Jestli bude rekordní i celoroční čistý zisk, ukážou až mimořádné položky, které zatím nelze odhadovat.

Dobré výsledky Škody vadí německým odborářům. Rádi by proto část škodovek vyráběli v Německu. Zda na to vedení koncernu přistoupí, se uvidí až v dalších letech.

"K nadále se zvyšující ziskovosti přispívá vysoké využití našich výrobních kapacit, složení vyráběných modelů a dobrá nákladová disciplína," popisuje příčiny růstu zisku mluvčí firmy Zdeněk Štěpánek. Zmiňuje také pozitivní vliv nového modelu Kodiaq.

"Za úspěchem Škody Auto stojí především dlouhodobé a cílevědomé úsilí, bez kterého není možné v automobilové branži uspět," shrnuje expert na automobilový průmysl Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG. Škoda si podle něj dlouhodobě buduje pozici výrobce kvalitních aut a z toho nyní těží.

Cesta za ziskem Škody je tak téměř učebnicovým příkladem ideál­ní automobilky. Je třeba prodávat tolik vozů, kolik firma stihne vyrobit. Plné vytížení kapacit pak snižuje náklady − na více aut se rozpočítají stroje, mzdy i vývoj. Navíc když firma jede naplno a na její vozy se čeká, nemusí na sebe strhávat pozornost slevami. Má tedy nižší náklady na výrobu auta a vyšší tržby, protože si může dovolit vyšší ceny.

To samo o sobě ale nestačí. Škoda dál stojí na zástupu zákazníků, kteří si nové auto kupovat nechtějí, ale mají zájem právě o ojeté škodovky. Všechny Octavie, jež si firmy do svých flotil nakoupí jako nové, si pak v bazarech rozeberou rodiny, které chtějí větší auto, ale nové si nemohou dovolit. Pro leasingové společnosti je dobrou zprávou, že není problém tyto vozy dobře prodat a mohou nabídnout výhodnější splátku než u aut, kterých si v bazarech nikdo nevšimne.

Škodě se daří i další věc, o kterou se snaží prakticky všechny automobilky. Posouvat své zákazníky k lépe vybaveným a větším vozům, tedy k těm dražším a s vyšší marží. Česká automobilka stále více prodává vyšší výbavové stupně a rostoucí díl prodejů si ukrajují ta největší auta v nabídce − Superb a Kodiaq. Ty v září tvořily dohromady čtvrtinu prodeje značky. Nejlevnější Superb přitom stojí na českém trhu 640 tisíc korun, Kodiaq startuje na ještě vyšší částce. Tak velký podíl dražších vozů Škoda nikdy v minulosti neměla. Pomáhá i výroba pro další značky koncernu, v Česku vzniká pětina vozů Seat.

"Škoda také těží z výrobních základen v zemích, které jsou nákladově konkurenceschopné. A to i přesto, že především mzdové náklady v Česku a v Číně, v zemích, kde Škoda vyrábí nejvíce, vytrvale rostou," popisuje Linhart. Rizikem je pro Škodu podle něj příchod elektromobility a přísnějších emisních limitů, stejně jako závislost značky na několika málo trzích.

JAK SI VEDOU SKUPINA VW A ŠKODA AUTO

Škoda letos pomohla k lepším výsledkům svému mateřskému koncernu Volkswagen. Tomu se daří bez ohledu na značnou zátěž spojenou s emisním skandálem Dieselgate. Koncern za leden až září dosáhl provozního zisku 13,2 miliardy eur, což představuje meziroční růst o 17,4 procenta. Zákazníci si převzali celkem 7,8 milionu vozidel, včetně nákladních a autobusů, což je mírný nárůst o 2,6 procenta.

Podle finančního ředitele Franka Wittera by i celoroční zisk měl být lepší než loni. Ale hned dodává, že ani více než dva roky po vypuknutí skandálu (v září 2015) nelze ještě říci, kdy budou jeho neblahé důsledky definitivně překonány.

"Budeme si muset ještě hodně odpracovat a vynaložit značné úsilí," poznamenává Witter, podle kterého VW letos kvůli emisnímu skandálu odteče 14,5 miliardy eur.