Právo užívat nějakou značku k vlastnímu podnikání.
Počátky můžeme nalézt již ve středověké Francii, kdy se jednalo o privilegium k výrobě či prodeji výrobků.
Pro franšízora/franchisora (poskytovatele značky) se jedná o snadný a efektivní způsob, jak rozšířit povědomí o své značce bez nutnosti investovat do vlastních poboček.
Pro franšízanta/franchisanta (držitele licence) se snižuje riziko v počátku podnikání, kdy je možné využít znalosti, zázemí, marketing, chráněné receptury či strategii.
Za možnost užívat značku hradí poplatek za licenci, případně procento z prodeje. Je využíván především mezi restauracemi – např. McDonalds, Starbucks, Subway nebo KFC.
V Česku není franšízing/franchising samostatně upraven v žádném zákoně, proto je velký důraz kladen na tzv. franšízovou smlouvu, která upravuje rozsah práv a povinností mezi franšízorem a franšízantem, případně obsahuje i přesný manuál pro franšízanta.
V Česku byla v roce 1993 založena Česká asociace franchisingu , která je členem Evropské franchisové federace.
Jak úspěšně podnikat pod franšízovou značkou?
Franšízanti radí, jak začít
V Praze otevřela pobočku největší realitní franšíza na světě. Čeká ji konkurence, Česko má nejvíc makléřů na počet obyvatel v Evropě
Jsme něco mezi hospodou a kostelem, říká o síti Dobrá čajovna její zakladatel Jiří Šimsa
VŠE o... muzeum franšízingu
- Specialista konektivity (m/ž)
- Projektmanager výbavy, moduly (m/ž)
- Projektmanager projekty platformy, moduly Indie (m/ž)
- Projektmanager udržitelnost v produktu (m/ž)
- Projektmanager PL Celý vůz Superb (m/ž)
- Projektmanager - produktu Small (m/ž)
- Projektmananager projektu vozů, produktového grémia (m/ž)
- Specialista POD a správy formulářů (m/ž)
- Specialista témat komunikace (m/ž)
- Odborný koordinátor sociálních medií (m/ž)