reklama
reklama

Právo užívat nějakou značku k vlastnímu podnikání.

Počátky můžeme nalézt již ve středověké Francii, kdy se jednalo o privilegium k výrobě či prodeji výrobků.

Pro franšízora/franchisora (poskytovatele značky) se jedná o snadný a efektivní způsob, jak rozšířit povědomí o své značce bez nutnosti investovat do vlastních poboček.

Pro franšízanta/franchisanta (držitele licence) se snižuje riziko v počátku podnikání, kdy je možné využít znalosti, zázemí, marketing, chráněné receptury či strategii.

Za možnost užívat značku hradí poplatek za licenci, případně procento z prodeje. Je využíván především mezi restauracemi – např. McDonalds, Starbucks, Subway nebo KFC.

V Česku není franšízing/franchising samostatně upraven v žádném zákoně, proto je velký důraz kladen na tzv. franšízovou smlouvu, která upravuje rozsah práv a povinností mezi franšízorem a franšízantem, případně obsahuje i přesný manuál pro franšízanta.

V Česku byla v roce 1993 založena Česká asociace franchisingu , která je členem Evropské franchisové federace.

 

 

27. 6.

Co nedělat ve franšízovém podnikání?

Nebraňte se investicím Barbora Matějková, manažerka franšíz společnosti Triumph Společnost Triumph vyrostla od roku 1886 z malé jihoněmecké šicí...
29. 6. 2018

Franšízanti radí, jak začítHN+

HN+ Zeptali jsme se franšízantů českých i světových firem, co se jim při podnikání pod zavedenými značkami osvědčilo. Při vedení obchodů či služeb...
18. 1. 2018

VŠE o... muzeum franšízingu

Velká muzea podobně jako řetězce restaurací otevírají své pobočky po celém světě a mají tendenci k vybudování globální značky. Zářným příkladem...
1 2 3 4 5 ... 9
reklama