Prudký růst cen materiálů ve stavebnictví se nijak neliší od problémů, které řeší celá ekonomika. Na jedné straně mají firmy po ústupu covidu obrovský nárůst zakázek, na straně druhé jim zdražují vstupy a komplikuje se nákup.

„Největší problém není jen absolutní výše ceny, ale neodhadnutelný budoucí vývoj,“ řekl Petr Firbach, ředitel závodu Pozemní stavitelství Skanska Central Europe. Z růstu cen přitom nejsou moc nadšeni ani prodejci. Podle ředitele sítě stavebnin Pro-Doma Petra Vaněrky současný strmý růst a turbulence v cenách dlouhodobě nikomu nic nepřinesou.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Společné má tento cenový boom, který prodražuje v Česku stavby, zatím jen jedno: stále pokračuje a má hned několik důvodů. HN přinášejí přehled těch nejzásadnějších.

1. Chladnější zima

Několik posledních let byly v Česku teplejší zimy, což prodloužilo stavební sezonu. „Letošní zima byla delší skoro o dva měsíce, což odložilo začátek venkovních staveb. Je méně času na stejné množství práce,“ řekl Martin Ekrt, ředitel portálu NejŘemeslníci.cz.

Nejde jen o stavební firmy. Třeba výrobci betonových obkladů a dlažeb kvůli chladnějšímu počasí v únoru a velké části března prakticky nevyráběli. Základem betonu je kromě cementu ještě písek a kamenivo, které byly na haldách namrzlé. Pro výrobu betonových obkladů a dlažeb by se musely rozehřát, což by výrobu prodražilo. „Do sezony jsme proto vstupovali oproti loňsku s mnohem menšími zásobami, které se zatím nepodařilo doplnit,“ řekl Daniel Křížek, ředitel rozvoje firmy Diton.

2. Dlouhé čekací doby

Jedním z nejdůležitějších důvodů růstu cen stavebních materiálů je, že prostě nejsou. Čekací doby na polystyren a pěny, které se používají pro zateplování, jsou klidně i dva měsíce. Podobné je to u dřevěných desek, které navíc v Česku nabízí hlavně firma Kronospan. Prakticky sehnat se momentálně nedají fasády, těžko dostupné jsou i střešní fólie nebo drenážní trubky.

3. Souboj o kamiony

K vyšším nákladům přepravců, kterým materiál na stavby vozí kamiony, přispívá vyšší cena nafty. Ta zdražila v průměru o čtyři až pět korun na litr. Ještě více ceny šponuje snaha jednotlivých výrobců „udat“ svoje zboží dříve než konkurence, za což si jednotliví dopravci nechají zaplatit. Kromě toho se prodlužuje i doba čekání na dopravu, která je mezi třemi a pěti dny.

4. Nárůst vývozů dřeva

Stavby prodražují také rostoucí ceny dřeva. Stojí za ním nedostatek způsobený vývozy dřeva do Spojených států, Austrálie a Číny. Extrémní cenový dopad je vidět v platbách za méně kvalitní kůrovcové dřevo. Ještě loni se ho kubík prodával za 35 eur, teď se běžně platí 70 eur. Podobné je to u řeziva, z něhož se dělají dřevěné palety pro přepravu stavebnin. „Loni v září byla cena 120 eur za kubík, teď je dvojnásobná a v extrémech třeba i 300 eur za kubík,“ řekl Marcel Klaus, majitel největšího českého dodavatele dřevěných palet. Palety přitom nejsou zboží, které se dá dlouhodobě používat – po několika použitích se musí odepsat.

5. Kontejner za 20 tisíc dolarů

Klíčové suroviny využívané ve stavebnictví mají svůj původ v Asii. Jde hlavně o plastové granuláty, které se do Evropy dopravují kontejnery na námořních lodích. Z granulátů se pro stavebnictví vyrábějí už zmíněné polystyreny a pěny pro zateplování. Podobně se vozí třeba měděné kabely pro elektroinstalaci nebo různé nářadí. Cena přepravy jednoho kontejneru na červenec se podle Petra Rožka ze Svazu spedice a logistiky vyšplhala na 20 tisíc dolarů. Začátkem roku se za expresní dodávky platila polovina a už to tehdy považovali zákazníci za problém. V tuto chvíli se cena dopravy dostává do takových výšin, že si řada dovozců u některého typu zboží musí konečně položit otázku: má za těchto podmínek ještě smysl? Rozumnou alternativou se tak začíná stávat železnice.

6. Ocel nejvýše od roku 2008

Nejdůležitější globální komoditou používanou ve stavebnictví je ocel. Její cena už řadu měsíců roste. Přispívá k tomu mimo jiné i vysoká cena emisních povolenek, která od jara neklesla pod 50 eur. Prodeje ocelových profilů nebo železných výztuží do betonu se od začátku roku zvedly o desítky procent. Navíc jich není dost, protože poptávku po oceli nemají jen v Česku. Největší tuzemský dodavatel stavební oceli je ostravská Liberty. „Loni jsme prodávali 10 tisíc tun betonářské oceli měsíčně, teď je to více než dvakrát tolik,“ říká mluvčí Liberty Ostrava Barbora Černá Dvořáková. Na českém trhu ale končí jen polovina.

Roste také cena mědi a hliníku, které se ve stavebnictví používají do kabelů a elektroinstalace. A také na okapy, parapety a další klempířské prvky. Cena mědi, jež je spolu s ocelí hlavním indikátorem poptávky v ekonomice, letos na začátku května překročila 10 tisíc dolarů za tunu. Nyní je sice o několik set dolarů níže, ale loni na jaře byla pod pěti tisíci dolary. Stavebnictví má problém v tom, že jeho „konkurentem“ je mnohem silnější automobilový průmysl. Ten měď potřebuje vedle lithia a kobaltu pro transformaci odvětví a výrobu většího množství elektromobilů.