Večer přijede na návštěvu rodina, zítra ráno dorazí řemeslník opravit koupelnu. Pro mnoho Pražanů to znamená vymýšlet, kde a za kolik jejich návštěvníci zaparkují. Od listopadu by mohli mít o starost méně. Magistrát chystá změnu podmínek parkování a jednou z novinek je právě kredit, který si obyvatelé budou moci koupit pro své návštěvy. Bude to komfortnější i levnější. Ročně mají mít lidé pro parkování návštěv nárok až na 120 hodin kolem bydliště po deseti korunách za hodinu. V centru je přitom běžná cena až 80 korun za hodinu.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Řemeslníci dosud platili plnou cenu v parkovacím automatu. Tu pak promítali do částky, kterou účtovali zákazníkům. Jedině v případě, kdy měli smlouvu o dlouhodobější dodávce či práci, mohli získat zlevněné oprávnění pro podnikatele s provozovnou v místě. „Museli ale na úřad, teď to budou mít jednodušší,“ uvedl vedoucí magistrátního oddělení organizace dopravy Jiří Čadský. Město po roce vyhodnotí, jak se úprava osvědčí a zda ji lidé nebudou zneužívat.

Změn má být ale víc. Současné parkovací zóny v některých městských částech se rozdělí na více malých. Většinou platí, že co městská část, to jedna velká parkovací oblast s jedním oprávněním pro rezidenta či podnikatele. Rezidenti v nich platí za první auto 1200 korun ročně, podnikatelé sedm tisíc. Některé městské části – Praha 5, 8, 9 a 10 – už jsou ale rozděleny na řadu menších zón. Následovat je budou další.

Přestože se nemění ceny, pro část obyvatel v místech, kde vzniknou malé zóny, znamená úprava zlevnění. „Kdo bude chtít parkovat v zóně celé městské části jako dnes, zůstává mu cena 1200 korun. Pokud bude chtít jen zónu u svého domu, koupí si parkování za 600 korun. Tuto možnost dnes nemá,“ vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Podobné to bude i pro podnikatele, kteří v malé parkovací oblasti budou podle návrhu platit 3500 korun ročně za první auto, ve velké nadále 7000.

V tuto chvíli návrh připomínkují jednotlivé městské části. Například Praha 1 by se měla rozdělit na čtyři oblasti – jednu na levém a tři na pravém břehu Vltavy. „Už nám ale z Prahy 1 napsali, že to dělení chtějí jinak,“ řekl Čadský.

Radní Prahy 1 pro dopravu Richard Bureš (ODS) uvádí, že tato městská část by měla pro rezidenty zůstat jednou parkovací zónou. Centrum je prý tak specifické, že blízko bydliště je pro místní těžké najít místo. Na více zón by se mělo rozdělit jen pro podnikatele. „Navíc by se mělo rozlišovat, zda je to člověk, který v místě opravdu podniká a má provozovnu, nebo jen kancelář,“ dodal Bureš.

Magistrát reaguje také na to, že si někteří lidé kvůli lacinějšímu parkování nahlásili v Praze fiktivně trvalý pobyt či virtuální adresu firmy. Nově budou muset žadatelé o zlevněné parkování dokládat, že v daném místě skutečně dlouhodobě bydlí nebo podnikají.

Nemění se naopak maximální cena za návštěvnické parkování v automatech či v parkovacích aplikacích. Ty jsou rozděleny do tří pásem podle vzdálenosti od centra ve výši 80, 60 a 40 korun za hodinu. Město přitom dříve avizovalo, že parkování pro dojíždějící zdraží, aby je odradilo od přeplněného centra. Plán ale změnilo. „Zdražení by nedávalo smysl, protože návštěvníci parkovací místa nevyužívají na maximum, ani městské části nedávají maximální cenu,“ řekl Čadský.

Nový ceník měl původně začít platit už od září, ale vzhledem k zapracování připomínek městských částí se platnost nejspíše odsune, aby Technická správa komunikací měla dostatek času na přeznačení zón. Podle Scheinherra je nyní reálný termín od 1. listopadu.