V lednu Robert Šlachta zahájil kampaň, v březnu se objevil v průzkumech s nějakými dvěma procenty preferencí, teď v květnu už jich má až pět. A to ještě nemá ani program. Teprve ho dává dohromady. Přesto se našly tisíce lidí, kteří ho chtějí dotlačit do Poslanecké sněmovny, aniž by vůbec tušily, co přesně tam chce dělat.

Vůbec nevíme, jaký má Robert Šlachta názor na to, že tu přestává být vlastní bydlení dostupné i pro střední třídu. Má na to nějaký recept? Vymyslel, jak ulevit tisícům samoživitelů a samoživitelek? Má podle něj stát dotovat nákup elektroaut i soukromníkům? Co si myslí o obnovitelných zdrojích? Co by udělal pro to, aby nezkolabovaly základní registry, v nichž stát shromažďuje data o svých občanech?

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Robert Šlachta má velké štěstí, že v Česku žije ve velkém počtu typ voliče, který žádný program nepotřebuje. Má silnou tendenci vybírat své zástupce ve volbách podle emocí. K rozhodnutí mu stačí naštvanost na poměry, ta je veliká, nějaké ty střípky z veřejného prostoru, které k němu doputují přes večerní zprávy komerčních televizí a sociální sítě, a vědomí, že se tu před ním zjevuje nová tvář podobně naštvaná na politiku, jako je on sám. A po Andreji Babišovi a Tomio Okamurovi je teď tou novou tváří Robert Šlachta.

Je to prosťounký vzorec, který spolehlivě funguje dlouhé roky. Nepopulistické demokratické strany ho neumí nebo nechtějí pochopit či na něj reagovat, takže bude fungovat asi ještě dlouho. My bychom se ale měli pokusit zabránit tomu, aby se podle tohoto vzorce do sněmovny dostal další populista. Někdo, kdo tam jen zaplní místa, ale nenabídne skutečná řešení skutečných problémů. V případě Roberta Šlachty se nám k rozkrytí, co opravdu chce, nabízí zatím téměř nevyužité nástroje – televizní kamery, rozhlasové mikrofony nebo reportérské diktafony. Nevíme, kdo Robert Šlachta je, a neví to ani mnoho jeho nových fanoušků. Bylo by tedy dobré jim ho ukázat, urychleně ho pozvat do všech možných pořadů veřejnoprávních i komerčních médií a položit mu co možná nejvíc otázek.

Nejde přitom jen o program. Prověřit se musí už i samotný mýtus Roberta Šlachty jako skvělého policisty, který se nebál jít po mafiích až do těch úplně nejvyšších pater. Měli bychom se podívat na to, proč mu mezitím utíkala lihová mafie, která za sebou zanechala desítky mrtvých a škody za miliardy. Měli bychom osvětlit, proč tento nový prorok nakonec žádnou mafii ve vládních kruzích jako policista neobjevil.

Zjistit bychom měli také, kdo jsou další lidé ve Šlachtově Přísaze. Nejsou mezi nimi nějací příliš velcí podivíni? Vždyť se mohou stát poslanci. Nebo dokonce ministry. Vzpomeňte na Věci veřejné. Touhle dobou před sněmovními volbami v roce 2010 měli také něco přes čtyři procenta preferencí a dotáhli to na jedenáct a pak do vládní koalice s ODS a TOP 09. Chceme mít ve vládě další Víty Bárty, Pavly Dobeše nebo Radky Johny?

A co třeba sponzoři Roberta Šlachty? Pořád mezi ty největší patří podnikatel, který kdysi pracoval jako účetní ve firmě spojované s Ivo Rittigem a později proti němu svědčil u soudu? Je pravdou, že Šlachtovo hnutí za svoji profesionální kampaň neplatí žádným profesionálům? Lze tomu věřit, když Robert Šlachta tajil, od koho si půjčil dva miliony na rozjezd kampaně?

Je veledůležité zjistit co nejdříve, kdo vlastně je Robert Šlachta. Z těch stovek plakátků na českých a moravských návsích se to nepozná. Možná že až mnozí z těch, kdo k němu dnes upínají své naděje, poprvé uslyší svého nového guru mluvit v televizi, ještě si pořádně rozmyslí, jestli to je někdo, kdo skutečně vyřeší jejich problémy.