Nárůst poptávky po jízdních kolech byl loni tak rychlý, že se na něj výrobci neměli šanci připravit. Obrovský zájem lidí o bicykly v době pandemie snese podle podnikatele Jiřího Trávníčka srovnání jen s 90. lety. „Nynější situaci bych přirovnal k rokům 1990 až 1995. Tehdy obchodníci přivezli nákladní auto s 50 jízdními koly a prodávali je přímo z auta před obchodem, kde stála fronta,“ říká v rozhovoru pro HN Trávníček, jehož společnost Paul Lange – Ostrava zastupuje v Česku japonskou značku Shimano. Podle něj teď ale čeká zákazníky zdražování. A to i kvůli složité dopravě a nedostatku lodních kontejnerů.

HN: Výrobci a prodejci kol říkají, že bicykly letos nebudou. Podle vás to ale není pravda. Jak to?

Musíme se vrátit zpět do loňského roku, kdy začala pandemie koronaviru v Evropě. Jakmile se uzavřely možnosti volnočasových aktivit, omezilo se cestování, zaregistrovali jsme zvýšený zájem o kola. Obrovský nárůst poptávky jsme viděli už v dubnu, květnu. Také obchodníci nám sdělovali, jak zákazníci stojí fronty před obchody, a to pro nás byl impulz k zamyšlení, co bude dál. Nešlo jen o Českou republiku, ale i další evropské země a letos už je zvýšená poptávka celosvětově. My jsme tedy loni informace vyhodnocovali, předávali je dál a zároveň jsme dostávali informace od výrobců, Shimana a dalších značek, že to také registrují.

HN: Co to pro vás znamenalo? Navýšili jste tedy objednávky komponentů a dílů?

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Objednávky navyšujeme pro celý český maloobchodní trh každý rok. Už v roce 2019 byl nárůst oproti předchozímu roku o 20 procent, takže už v té době jsme navýšili o 30 procent naše interní objednávky pro trh v Česku na rok 2020. Měli jsme sklady plné až po strop, ale odhadli jsme to správně a byli jsme předzásobeni velice dobře. Loni v dubnu a květnu jsme avizovali výrobcům, aby na tu poptávku reagovali a včas zaslali své objednávky na další rok. Někteří výrobci reagovali okamžitě, jiní spoléhali na to, že jsme jim dosud vždycky všechno dodali do čtyř, pěti měsíců. 

Také prodejci kol, když loni v polovině roku viděli ten obrovský zájem, zvýšili své objednávky u výrobců. Takže se stalo, že výrobce, který běžně udělá 100 tisíc kol, dostal objednávky na 140 tisíc kol a to prostě nebyl schopen vyrobit. Navýšit za krátký čas výrobu není jednoduché. Velcí výrobci kol, dílů nebo třeba aut pracují s dlouholetými plány výroby. V České republice se navíc montují kola i pro zahraniční trhy. Navýšit výrobu o 40 procent se kapacitně nedá, na to potřebujete lidi, sklady, logistiku, to nejde najednou.

Ale ani navýšená výroba o 20 nebo 30 procent nestačí. Když začnou všichni výrobci zvyšovat objednávky, tak nejen Shimano, ale i jiní výrobci odpružených systémů, ráfků, plášťů mohou kvůli naplnění výrobních kapacit dodat zboží mnohdy až za dva roky. Kvůli pandemii také nejsou suroviny. Například gumárenský průmysl má problém s kaučukem, protože se v Asii vyrábějí obrovská množství rukavic pro zdravotnictví.

HN: Takže se výrobci a prodejci připravili a kola budou?

Loni to dopadlo tak, že v červenci jsme dodali objednávky na rok 2021 a už se začínaly dělat objednávky na rok 2022. Loni v září nám ale výrobci kol volali, jestli jim můžeme dodat další zboží s tím, že to, které měli plánované smontovat ve druhé polovině roku, už prodali. Tak silná byla sezona.

Momentálně situace není taková, že by nebyla kola. Když přijdete do prodejny nebo se podíváte na e-shop či jejich webové stránky, tak tam kola najdete. Když budete chtít trekingová kola, elektrokola, prodejci vám ty modely nabídnou. 

HN: Jenže když si dnes chcete koupit kolo na běžné ježdění do 20 tisíc korun, v e-shopech toho moc není. Týká se tedy nedostatek kol levných modelů? 

Ano, může to být dáno tím, že je větší zájem o kategorii kol do 20 nebo 30 tisíc korun. Kola v této cenové hladině jsou v Česku nejprodávanější, mohou tvořit až 40 procent všech prodaných kol. Pokud se vám nedaří u konkrétního obchodníka najít kolo, zkuste jiného prodejce. Na trhu v České republice se prodává 140 až 160 značek kol. Různí obchodníci nabízejí různé značky.

HN: Říkal jste, že poptávka stoupá od roku 2019. Když tedy nyní některá kola nejsou, je to tím, že výrobci nedokázali odhadnout další růst zájmu zákazníků?

Určitě, byl by to risk. Když máte vyrobit o 50 tisíc kol navíc, musíte mít 50 tisíc sedel, 100 tisíc ráfků, 50 tisíc řídítek a tak dále. Výrobci kol nyní nemají nejen přehazovačky nebo brzdy Shimano, ale ani další komponenty jako pláště, sedla či jiné produkty. Veškeré výrobní závody Shimano ale jedou na sto procent. Včas jsme vyzývali výrobce kol, aby reagovali, a nyní na ně apelujeme v tom směru, co bude za dva roky. Snažíme se trh zásobit plynule. 

Jiří Trávníček (57)

Je jednatelem a vlastní 29 procent ve společnosti Paul Lange – Ostrava, která je generálním zástupcem japonské značky Shimano pro český trh. Produkty tohoto výrobce dílů pro jízdní kola dodává více než 850 obchodníkům v Česku, kterých je celkově kolem tisícovky. Produkty Shimano dodává také všem, tedy více než 20 výrobcům jízdních kol v tuzemsku. Firma Paul Lange – Ostrava prodává komponenty a příslušenství na kola i jiných značek a provádí také servis. Trávníček podnik vlastní s německým podnikatelem Bernhardem Langem. V roce 2019 měla firma obrat přes 452 milionů korun.

HN: Děláte objednávky na další rok dva dopředu, zmiňoval jste, že nejsou suroviny. Budou se komponenty na kola zdražovat?

Některé díly se zdražují o pět až sedm procent meziročně každý rok. Inflace roste, rostou mzdy. V Asii je obrovský nárůst mezd, už není pravda, že je tam levná pracovní síla. Pracují tam kvalifikovaní lidé s moderními technologiemi, vidíme, že i jejich životní úroveň roste. Dalším vlivem je například doprava z Asie a nedostatek lodních kontejnerů pro odvoz zboží. Doprava podražila o 200 až 300 procent, na což už někteří výrobci letos zareagovali a zvýšili cenu kol o 10 až 12 procent. A může dojít k dalšímu zdražení v návaznosti na odblokování Suezského průplavu. 

HN: Co se týče výrobků Shimano, tam se zdražení plánuje jaké?

Tyto záležitosti budeme nejdříve řešit s našimi zákazníky, tedy výrobci kol.

HN: V jaké výši by se to mohlo pohybovat? 

Podle toho, jaká je běžná inflace. Nepůjde o nic extrémního. Loni v květnu jsme od zdražování o inflaci upustili, nevěděli jsme, jaká bude epidemická situace.

HN: Kdy podle vás ta obří poptávka klesne a trh se nasytí?

Spotřeba jízdních kol v Česku je pořád stabilní, pohybuje se od 320 do 390 tisíc prodaných kol ročně. Průměr je 350 tisíc kol, což je velmi dobré číslo. Nemyslíme si, že by se trh přesytil. Dnes to nefunguje tak, že si koupíte kolo a máte ho dvacet let. To bylo v 80. letech, kdy se stála fronta na Favoritku nebo Esku a dodnes je lidé mají. Dnes si lidé koupí jedno kolo a za pět let si koupí další. Je to jako s auty. 

Od roku 2015 do roku 2019 také poptávka u některých typů kol poklesla. Prodalo se méně trekingových kol, ale zase se prodalo více elektrokol. Vypozorovali jsme, že než se do Česka ke spotřebitelům dostane nový trend, trvá to dva roky. U elektrokol byl před třemi čtyřmi lety boom v Německu a Nizozemsku. Ne že by u nás elektrokola nebyla, výrobci je znali, ale spotřebitelé ještě tolik ne a tolik se jich tady neprodalo. Elektrokola jsou u nás na vzestupu od roku 2018, na Slovensku až od loňska. Je to dáno pravděpodobně i ekonomickou situací, tato kola jsou dražší. Obchodníci tedy v posledních letech prodali o něco méně jízdních kol, ale obraty jim vyrovnal prodej elektrokol.

HN: Zažil jste už podobnou situaci, jako je nyní, tedy takovou enormní poptávku, kterou výrobci ani prodejci nedokážou uspokojit? 

Nynější situaci bych přirovnal k rokům 1990 až 1995. Tehdy obchodníci přivezli nákladní auto s 50 jízdními koly a prodávali je přímo z auta před obchodem, kde stála fronta. Byl velký hlad po kolech a teď je obdobná situace. Když má dneska obchodník kolo, nemá problém ho prodat. 

HN: To musí být pro výrobce i obchodníky úspěch. Co to konkrétně přinese vaší firmě Paul Lange – Ostrava, která měla v roce 2019 obrat přes 452 milionů korun? Jaký bude mít ta poptávka vliv na vaše tržby? 

Růst tržeb bude zhruba 15 až 20 procent. Je to ale běžný meziroční růst, je limitovaný výrobou. 

HN: Shimano vyrábí komponenty také v Česku, v továrně u Karviné. Co se tam vyrábí?

Závod v Karviné je jediný závod Shimana v Evropě, kde se vyrábějí jeho produkty. Výroba dílů a komponentů v Karviné ale nemá vůbec dopad na celoevropský vývoj. V Karviné se vyrábí vícerychlostní nába, do které se ukryjí převody. Tato nába se prodává především v zemích, které jsou hodně rovinaté. V České republice se kola s touto nábou prodávají také, ale v menším množství, máme tady více hornatý terén. A také máme tradici, lidé často berou jízdu na kole jako sportování. V jiných zemích kolo používají spíše jako dopravní prostředek.

HN: Bude se do Karviné přesouvat výroba z nějakého jiného závodu Shimana, kde se nyní nestíhá?  

Nevím o tom. Jsou to složité technologické postupy, takže spíše se výroba bude rozvíjet ve stávajících závodech.