Největší burzovní propadák na amerických burzách v posledních týdnech a měsících? Jednoznačně ambiciózní automobilka Nikola. Kurz akcií před pěti lety založené firmy od loňského června, kdy se dostal na rekordní hodnoty, spadl již o neskutečných 89 procent.

Mezi největšími propady, kterých americká firma Bespoke Investment Group eviduje více než stovku, pak nechybí ani další start-upy z oblasti vývoje technologií a vozů na alternativní pohon. Namátkou Hyliion Holdings, XL Fleet, Workhorse Group či Lordstown Motors. Jak se ukazuje, ne každá firma může být nová Tesla. A investoři si to již po předchozí spekulativní horečce začínají uvědomovat.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

V nemilosti investorů jsou kromě automobilek například také čínská společnost GSX Techedu, která se zaměřuje na on-line vzdělávání, na vývoj baterií zaměřená americká firma QuantumScape nebo čínský výrobce autonomně řízených helikoptér Ehang. Kurzy jejich akcií padají, zatímco hlavní burzovní indexy (například S&P 500) dosahují nových rekordů.

Za propady akcií jednotlivých podniků stojí jednak předchozí přehnaný optimismus burzovních hráčů, který leckdy nabýval až podoby bubliny, a jednak vážné pochyby o zmíněných projektech. To je i případ společnosti Nikola. Do ní přitom původně investoři vkládali velké naděje. Krátce po vstupu na burzu Nasdaq kurz cenných papírů prudce vzrostl a tržní hodnota firmy, která do té doby neprodala jediný vůz, dosáhla neskutečných 29 miliard dolarů (při aktuálním kurzu zhruba 620 miliard korun).

Na tolik si v té době investoři cenili tradiční automobilku Ford. Zároveň to byl dvojnásobek hodnoty společnosti Fiat Chrysler (dnes již má název Stellantis). Zakladatel Nikoly Trevor Milton se díky vývoji na burze zařadil mezi miliardáře a byl s ohledem na své obrovské ambice přirovnáván k Elonu Muskovi z Tesly.

Strmý růst ceny akcií společnosti spustilo oznámení, že Nikola začne brzy přijímat objednávky na pick-up nazvaný Badger. Ten start-up, který chce u svých vozů sázet na kombinaci elektrického motoru a technologie vodíkových palivových článků, v té době ještě ani nezačal vyrábět. Nikola slibovala, že díky její skvělé technologii bude mít vůz  dojezd téměř tisíc kilometrů na jedno dobití.

Oblibě investorů se však Nikola netěšila dlouho. Již v září se objevily kolem jejího podnikání velké pochyby. Investiční společnost Hindenburg Research zveřejnila report, v němž označila Nikolu za „spletitý podvod postavený na desítkách lží zakladatele a ředitele Trevora Miltona“. Následoval první pád ceny akcií.

„Ještě nikdy jsme u žádné veřejně obchodované společnosti neviděli, aby lhala v takovém rozsahu,“ uvedli rovněž v jiné své zprávě analytici Hindenburgu. Podle jejich názoru společnost a zejména její šéf lhali investorům i obchodním partnerům. Nepravdivé informace se měly týkat mimo jiné toho, v jaké fázi se nachází vývoj technologií, včetně pohonu postaveného na vodíkových palivových článcích.

Ještě ten samý měsíc kvůli obviněním odstoupil Milton z pozice generálního ředitele. Později sešlo také z plánu, na základě kterého měla podíl v Nikole získat automobilka General Motors. A co víc – sešlo i z plánované spolupráce na vývoji a výrobě zmíněného pick-upu Badger. Letos v lednu sice dočasně kurz akcií podpořily mimo jiné zprávy, že nová americká vláda chystá investovat do vývoje vodíkových technologií, vzpruha to ale byla jen dočasná.

Na začátku tohoto týdne se akcie obchodovaly pouze těsně nad hranicí 10 USD, tedy daleko od loňských rekordních 93 dolarů, a tržní hodnota firmy je už „jen“ čtyři miliardy. Samotný Milton, který ve firmě i po prodeji části akcií stále drží pětinový podíl, se z klubu miliardářů propadl mezi „pouhé“ multimilionáře.

Dalším pochybným projektem na seznamu burzovních propadáků je čínská společnost GSX Techedu poskytující on-line vzdělávání. V jejím případě kurz od ročního maxima klesl také o více než 80 procent, jen od začátku letošního roku pak o polovinu. Již loni na jaře společnosti Citron Research a Muddy Waters (obě se stejně jako Hindenburg zaměřují na problémové firmy) varovaly, že jde o podvod.

Firma Muddy Waters v analýze mimo jiné uvedla, že GSX falšuje čísla o počtech svých klientů. Většina z nich (až 80 procent) prý neexistuje. Z toho vychází, že společnost falšuje i čísla o svém hospodaření. „Podle nás je GSX vysoce ztrátový byznys,“ napsali analytici Muddy Waters, která na základě svých odhalení spekulovala na pokles ceny akcií čínského podniku.

I přes tato vážná obvinění se ale v dalších měsících akciím firmy po většinu doby dařilo. Ještě na konci letošního ledna se kurz vyšplhal až na 149 USD. Aktuálně je necelých 27 dolarech, přičemž propad přišel teprve v březnu. Souvisel s pádem amerického fondu Archegos. Ten se dostal do vážných problémů a banky, které mu na nákupy cenných papírů půjčily peníze, rozprodávaly na přelomu března a dubna jeho portfolio. Šéf fondu sázel ve velkém mimo jiné právě na akcie firmy GSX, což jejich kurz pomáhalo držet na vysokých úrovních.

A abych těch podvodů nebylo málo, analytická společnost Wolfpack Research v polovině února obvinila čínskou technologickou firmu Ehang, že „údaje o příjmech jsou zcela vymyšlené a postavené na pochybných kontraktech se zákazníky, jejichž hlavním cílem je pumpovat kurz akcií nahoru spíše než nakupovat produkty firmy“. Krátce před zveřejněním reportu stála jedna akcie skoro 130 dolarů, od té doby kurz klesl o 80 procent.

Přihlaste se kliknutím na obrázek níže k pravidelnému odebírání investičního newsletteru Peníze HN, kde naleznete naše původní analýzy, tipy na dobré čtení nebo glosy analytiků.

newsletter penize hlavicESka 1