Stellantis v překladu z latiny znamená "rozzářit hvězdami". Nově utvořený koncern vstupuje pod tímto názvem na scénu ve velice složité době. Výrobci se musí přizpůsobovat přísným emisním normám. Přechod na elektromobilitu a zavádění autonomních systémů řízení si vyžádají obrovské sumy. Koronavirová krize přitom tvrdě srazila prodeje a automobilky ekonomicky značně oslabila. Šéf Stellantisu Carlos Tavares převzal odpovědnost za budoucnost 14 značek, které se dříve nacházely pod střechou francouzské PSA Group a italsko-americké Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Jejich spojením Stellantis vznikl.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek
Stellantis

Prodej aut: 7,9 milionu (podle roku 2019), čtvrté místo na světě

Sídlí v Nizozemsku, s jejími akciemi se obchoduje v Paříži, Miláně a New Yorku.

Generální ředitel: Portugalec Carlos Tavares (na snímku), jmenován na pět let.

Předseda správní rady: John Elkann, Italoameričan, šéf rodinného holdingu Agnelliových Exor, současně generální ředitel a předseda společnosti Ferrari

Šéf pro Ameriku: Mike Manley, Brit, od července 2018 řídil koncern Fiat Chrysler Automobiles.

Hlavní akcionáři: Exor 14,4 %, rodina Peugeotova 7,2 %, Caisse des dépôts et consignations (státní finanční ústav pod přímým dohledem francouzského parlamentu) 5,7 %, Banque publique d'investissement (státní investiční banka) 5,4 %, Dongfeng Motor Corporation 4,9 %. O další velký balík akcií se dělí četné investiční a penzijní fondy i banky z různých zemí.

V médiích se už vyrojily pochybnosti týkající se hlavně Evropy, kde se výrobní kapacity PSA a FCA výrazně překrývají. Skepsí se netají šéf Opelu Michael Lohscheller. Obává se, že nejstarší německá automobilka, jež před fúzí patřila PSA, bude v investičních plánech Stellantisu opomíjena. A s investicemi půjdou mimo Německo i pracovní místa. "Něco takového nemůžeme připustit," prohlásil v rozhovoru pro časopis Wirtschaftswoche Lohscheller. Současně poukázal na to, že konkurenční italský Fiat má velké výrobní kapacity v Turecku a Polsku, kde jsou náklady na pracovní sílu mnohem nižší než v Německu.

"Z ekonomického pohledu bude pro Stellantis v úvodní fázi jeho existence velmi důležité stavět na dosud nejsilnějších pilířích," říká Petr Pelc ze společnosti Cyrrus. Z prodejních statistik vyplývá, že klíčovou roli budou hrát americká značka Jeep, pak francouzský Peugeot a jako třetí italský Fiat. "U nich nelze ani v dlouhodobém horizontu předpokládat jakoukoli zásadní změnu nebo případný prodej," dodává Pelc.

Koncerny PSA a FCA svým spojením řeší také takzvané geografické riziko. Spočívá v tom, že Francouzi prodávají více než tři čtvrtiny aut v Evropě, zatímco na čínském trhu jsou vidět velice málo a v USA vůbec. Naproti tomu Italové jsou extrémně závislí na Severní Americe, kde před lety ovládli třetí největší automobilku Chrysler. Zhruba dvě třetiny příjmů FCA pocházely právě z tohoto kontinentu, a také jedině díky nim skupina vydělávala.

Vedení nově utvořeného subjektu je optimistické. "Podnikli jsme odvážný krok. Založili jsme společnost potřebné velikosti disponující rozsáhlými zdroji, pestrou nabídkou vozů i technologickým know-how," vyjádřil svoji spokojenost John Elkann, předseda správní rady Stellantisu.

Stellantis chce zářit

Páteř tvoří Jeep a Peugeot

Globálně nejprodávanější značkou Stellantisu je americký Jeep, který také přináší značné zisky. V předcovidovém roce 2019 si jeho modely pořídilo skoro půldruhého milionu zákazníků. V roce 2014, kdy se Fiat spojil s Chryslerem (a vznikla FCA), Jeep prodal milion aut a měl v USA čtyři výrobní továrny. Dnes jich má v USA, Mexiku, Itálii, Brazílii, Číně a Indii deset.

Značky v portfoliu Stellantisu

Abarth

Značka vyrábějící nyní hlavně "vytuněnou" a velmi dobře vybavenou variantu Fiatu 500 a donedávna model 124 Spider se sice může jevit jako okrajová, ale Carlos Tavares, velký příznivec rychlých vozů, je jí nakloněn. Už jako provozní ředitel Renaultu podporoval obnovení značky Alpine, francouzské příbuzné Abarthu.

Alfa Romeo

Šéf Stellantisu Carlos Tavares tvrdí, že Alfa má pro koncern velkou cenu. Proto se bude vážně zabývat tím, jak ji konečně dostat na výsluní, tedy podstatně zvednout klesající odbyt, aby pevně zakotvila v prémiovém segmentu. V Itálii je velice populární, problém tkví v tom, že na této oblibě nevydělává dost peněz.

Citroën

Spolu se značkami Peugeot a DS třetí z konglomerátu PSA Group. Původně zcela samostatnou automobilku v roce 1975 převzal konkurenční Peugeot. Od té doby mezi nimi panuje ve Francii určitá rivalita. Její budoucnost není ohrožena.

Dodge

Americká firma, dříve pod koncernem Chrysler LLC, vyrábí vedle běžných modelů také SUV, minivany a pick-upy. Stellantis ji bude podporovat jako značku určenou primárně pro Severní Ameriku. Její vysoce výkonné vozy mohou mít v budoucnu problémy s dodržováním přísných emisních norem.

DS

Luxusní francouzská značka byla původně součástí Citroënu. Jako samostatná firma DS Automobiles byla ustavena v roce 2009. Carlos Tavares její šéfkou jmenoval Béatrice Foucherovou. Jejím úkolem je zajistit, aby veškeré vyráběné modely, pro které je příznačný výrazný design, do roku 2025 jezdily na hybridní a plně elektrický pohon.

Chrysler

Název dříve užívaný pro třetí největší americkou automobilku, která se přejmenovala na Stellantis North America. Současně název luxusní značky, jejíž minulá sláva ale vybledla, na rozdíl od "masových", jako jsou Jeep nebo Ram. Loni se v USA, největším trhu Chrysleru, prodalo jen 110 tisíc vozů. V nabídce má pouze minivan Chrysler Pacifica a stárnoucí sedan Chrysler 300. Ve Stellantisu se s vývojem a výrobou nových modelů zřejmě nepočítá.

Fiat

Na trhu je od 50. let minulého století a také díky cenové dostupnosti pomohl motorizovat Itálii. Ikonou zůstává i v portfoliu Stellantisu. I když je využití tamních výrobních kapacit firmy nedostatečné, těžko si lze představit, že nový koncern tam některé továrny zavře. To by mohlo vyvolat, řečeno s jistou nadsázkou, národní povstání. Fiat má silné postavení i v Jižní Americe.

Jeep

Nejprodávanější a také vysoce zisková značka, samostatná divize Stellantisu, původně pod křídly Chrysleru. Sídlí v Toledu, stát Ohio. Vyrábí modely SUV s pohonem na čtyři kola, a to jak crossovery, tak vozy terénní (off-roady). Některé modely, například Grand Cherokee, patří do luxusního segmentu. Dodává také malé pick-upy. Pokud chce dále růst, měla by se přednostně zaměřit na zahraniční trhy.

Lancia

Luxusní značka, její postavení v koncernu je slabší. Zatím jenom sní o bývalé slávě, kdy – začátkem 90. let minulého století – prodávala přes 300 tisíc vozů. Předloni to bylo necelých 59 tisíc. Šanci má na italském trhu, kde je vzhledem ke své tradici (založena byla v listopadu 1906) stále ctěna.

Maserati

Ve Stellantisu je to jediná luxusní a skutečně "globální" značka. Má být ozdobou koncernu a její rozvoj patří k jeho investičním prioritám. Maserati počítá s urychlenou elektrizací svých modelů.

Opel

Spolu s britskou sesterskou značkou Vauxhall tvořil až do roku 2017 evropskou divizi amerického General Motors, poté se stal součástí francouzské PSA Group. Německá média vyslovují obavy, že ji bude Stellantis ve svých investičních plánech opomíjet a preferovat investice třeba do továren Fiatu v Polsku, kde jsou mnohem nižší náklady na pracovní sílu.

Peugeot

Druhá nejprodávanější značka Stellantisu (hned po Jeepu), koncern se na ni bude hodně spoléhat. Její vedení převzala britská manažerka Linda Jacksonová, která dosud řídila Citroën. Jedním z jejích hlavních úkolů je zajistit větší geografickou rovnováhu, tedy snížit závislost na evropském trhu, posílit pozici v Číně i na Blízkém východě a hlavně prorazit na americký trh, odkud se v roce 1991 stáhla.

RAM

Americká značka vyrábějící lehká a středně těžká užitková auta. Je zaměřená hlavně na severoamerický trh, ale současně vyváží do mnoha zemí. Osvědčila se jako stroj na peníze, takže se o svoji budoucnost nemusí obávat.

Vauxhall

Britská firma vyrábějící pod uvedenou značkou modely německého Opelu. Ve Stellantisu je to jediný výrobce masových modelů v Británii, což je pro koncern po jejím odchodu z Evropské unie dvojnásob důležité.

Druhým pilířem, na němž Stellantis stojí, je Peugeot. Rodina francouzských majitelů podnik kontrolovala až do února 2014, kdy mu akutně hrozil krach. Nezbylo nic jiného než akceptovat kapitálový vstup čínské automobilky Dongfeng Motor a také francouzského státu, který za 800 milionů eur v Peugeotu získal čtrnáctiprocentní podíl (stejnou sumu investovali Číňané). Peugeotovi nyní ve Stellantisu drží asi sedm procent akcií.

Peugeot si jako hlavní cíl předsevzal proniknout na trh v USA, který opustil v roce 1991, kdy tam zavládl hluboký hospodářský útlum. Tavares věří, že vozy značky Peugeot se objeví v amerických autosalonech nejpozději v roce 2026, což se ale nemusí podařit, protože tam tradičně panuje značná nedůvěra vůči novým značkám. "Japoncům trvalo 20 a Korejcům asi 30 let, než se prosadili," připomíná Brian Gu, šéf čínského elektrického start-upu Xpeng v rozhovoru pro časopis Automotive News Europe. Proto se také jeho firma rozhodla zahájit globální expanzi v Evropě, nikoli v USA.

Tvrdá jednání v Itálii

Obtížný úkol čeká Tavarese a jeho tým v Itálii, kde Stellantis od FCA převzal 27 továren na výrobu aut a komponentů. Do mnoha z nich se v minulosti málo investovalo a hlavně − jejich kapacity jsou značně nevyužité. Je otázka, co se portugalskému supermanažerovi podaří vyjednat se silnými a bojovně naladěnými italskými odbory. Dosavadní jednání označuje jako povzbudivé.

Hospodaření ztrátového Fiatu pomohou podle Felipeho Munoze, analytika společnosti Jato Dynamics, zlepšit Francouzi. "FCA by mohla využít platformu nového modelu Corsa 208 od Opelu a s její pomocí obnovit segment miniaut uvedením nového modelu Punto," cituje Munoze britský časopis Autocar. Poté by mohlo následovat nové Tipo na platformě Peugeotu 308.

K problémovým italským značkám dlouhodobě patří Alfa Romeo, jež se po dobu uplynulých 15 let marně snažila zvýšit prodej zaváděním nových i vylepšených modelů. Tavares slíbil, že bude hledat způsoby, jak ji pozvednout. O kýžený obrat se má postarat nový šéf Jean-Philippe Imparato, který dosud úspěšně vedl Peugeot. Dosavadní šéf Alfy Romeo Timothy Kuniskis převzal minulý měsíc odpovědnost za americkou značku Dodge.

Naproti tomu slibná budoucnost se rýsuje před italským výrobcem superluxusních sportovních vozů Maserati, sídlícím v severoitalské Modeně. Tavares se ještě před fúzí nechal slyšet, že tato firma bude ozdobou Stellantisu, jeho jedinou globální luxusní značkou. Společnost FCA, rovněž už před fúzí s PSA, ostatně oznámila, že do značky Maserati v rozpětí několika příštích let investuje až pět miliard eur (v přepočtu přes 130 miliard korun), aby mohla uvést na trh nové sportovní vozy jak na plně elektrický, tak na klasický pohon. Značka Maserati by se tak měla stát pro Stellantis stejným strojem na peníze jako Porsche pro Volkswagen.

Jak to asi bude v Británii

Stellantis by měl v nejbližší době oznámit, jaké jsou jeho investiční záměry v Británii, kde má v Ellesmere Port důležitou továrnu. Francouzská PSA, která ji před fúzí vlastnila, v roce 2019 oznámila, že by tam chtěla vyrábět nový model Vauxhall Astra. "Víme, že v Británii máme cenné aktivum, jež se nazývá Vauxhall," prohlásil nedávno Tavares. Vyhlídky zmíněné továrny jsou však nejisté vzhledem k tomu, že Londýn hodlá v roce 2030 zakázat prodej aut se spalovacím motorem. "Britská vláda přijala kruté rozhodnutí, které respektujeme. Ale mohlo by zničit naše obchodní záměry na ostrovech," varoval Portugalec v časopise Autocar. Podle něj by zákaz s velkou pravděpodobností znamenal konec investic Stellantisu v Británii, pro její ekonomiku zase citelnou ztrátu pracovních míst.

"Pracujeme na tom, aby to s továrnou v Ellesmere Portu dobře dopadlo," cituje agentura Reuters britského ministra pro podnikání a průmyslovou strategii Kwasiho Kwartenga. Podle něj má zájem o další investice do britského automobilového průmyslu osobně premiér Boris Johnson. Dopadne­-li jednání pro Stellanatis dobře, pak Tavares nevylučuje, že by koncern mohl v budoucnosti na ostrovech investovat do výroby aut na elektrický pohon.

Plánují se rozsáhlé úspory

Muž stojící v čele koncernu chce působit dojmem, že má věci pod kontrolou. Akcionářům slibuje, že koncern sníží náklady o pět miliard eur, z toho zhruba 80 procent uvedené sumy během čtyř nadcházejících let. K tomu má přispět hlavně sdílení technologií mezi jednotlivými automobilkami a vývoj jednotných platforem. "To povede ke značné úspoře. Vysoké náklady na vývoj se rozloží do většího počtu vyrobených aut jak na straně finálních výrobců, tak na straně jejich subdodavatelů, kteří budou při vyšších objemech schopni nabídnout automobilkám nižší ceny," uvádí Jan Linhart, partner poradenské firmy KPMG odpovědný za automobilový sektor.

Jak dodává, vzhledem k životnímu cyklu aut i době nutné na vývoj a zavedení výroby se očekávané efekty neprojeví hned, ale v horizontu několika let. To už se také začne rýsovat případná změna v zaměření (profilaci) jednotlivých značek na trhu. "To nemusí nutně vést k redukci jejich počtu, ale je jasné, že Stellantis se bude snažit o to, aby nedocházelo k nadměrné konkurenci mezi jeho značkami," dodává Jan Linhart.

Stellantis chce zářit