Loni na jaře to nevypadalo vůbec dobře. Tržby logisticko-technologické skupiny Packeta, pod kterou patří především v Česku známá Zásilkovna, se během první vlny pandemie ze dne na den propadly o 50 procent. Firma kvůli vládním omezením musela uzavřít zhruba polovinu svých výdejních míst a doručování zásilek jí komplikovaly také problémy dopravců. Zakladatelka Zásilkovny a šéfka skupiny Packeta Simona Kijonková v březnu vytvořila krizový štáb a začala se připravovat na těžké časy.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Nejtěžší i nejlepší rok

"V prvních měsících pandemie jsem v práci trávila i 14 hodin denně, řídila jsem nepřetržitě krizový štáb a snažila se udržet chod firmy v krizovém období. Nebudu zastírat, že jsem v té době měla kruhy pod očima a byla jsem vyčerpaná," přiznává v rozhovoru pro HN podnikatelka a matka tří dětí. Loňský rok byl podle ní vůbec nejtěžším v desetileté historii Zásilkovny.

Ve výsledku se ale stal také tím nejúspěšnějším. Podle předběžných čísel vzrostl obrat Packety meziročně téměř o 100 procent na 2,5 miliardy korun.

Skupina doručila lidem přes 40 milionů balíků v hodnotě 49 miliard korun. Vedle toho zdvojnásobila počet svých výdejních míst − takzvaných Zásilkoven − na šest tisíc.

E-shopy během pandemie posílily

Firmě nakonec v růstu pomohla právě pandemie. Uzavření obchodů způsobilo, že se velké množství nákupů přesunulo na internet. Podle Asociace pro elektronickou komerci loni vzrostly obraty tuzemských e-shopů meziročně o čtvrtinu na 196 miliard korun. Až 45 procent zákazníků si vyzvedávalo zboží právě na výdejních místech.

SKUPINU PACKETA PANDEMIE NEZBRZDILA

To výrazně pomohlo nejen Zásilkovně, ale i jejím konkurentům. "V roce 2020 jsme přepravili téměř 44 milionů zásilek, to je meziroční nárůst o 35 procent, své určitě udělala pandemie," říká marketingový ředitel společnosti PPL Milan Loidl.

Vůbec nejvíce balíkových zásilek přepravila tradičně Česká pošta. Celkem jich loni bylo 52 milionů, o 10,5 milionu více oproti roku 2019. Na jejich přepravě se částečně podílela právě i Zásilkovna. Ta pro státní podnik zajišťovala službu takzvané první míle. Díky té mohly internetové obchody podávat balíky určené pro doručení Českou poštou na kterémkoliv výdejním místě Zásilkovny v Česku. Ta následně tyto zásilky předávala poště na jejích hlavních třídicích depech. Loni takto Zásilkovna České poště předala 600 tisíc zásilek.

Ke konci tohoto měsíce má však spolupráce skončit. Skupina Packeta to zdůvodnila nespokojeností se službami státního podniku a jednostranným navyšováním cen ze strany pošty.

Krize přináší i příležitosti

Podle Kijonkové nebyl loňský rok pro celou skupinu pozitivní pouze z hlediska většího množství přepravených balíků. Nastartoval také inovace.

"Co vnímám rozhodně pozitivně, je můj osobní přístup byznysového chameleona. Uvědomila jsem si, že krize s sebou přináší i příležitosti a je na každém z nás, jak jich využijeme," popisuje šéfka Packety.

Během vládních omezení skupina urychlila některé své připravované projekty. Především spustila takzvané Z-Boxy neboli bezdotyková soběstačná výdejní místa, která jsou napájena solární energií a zákazník je může ovládat pomocí mobilní aplikace. Těchto výdejních míst nyní Zásilkovna provozuje 102 v Česku a pět na Slovensku. Do konce letošního roku jich chce mít ve střední Evropě několik tisíc. Celkem má firma v plánu rozšířit počet výdejních míst v Evropě na devět z nynějších šesti tisíc.

Jelikož skupina v posledních letech z hlediska počtu přepravených zásilek rychle rostla, rozšířila loni také počet svých dep, odkud balíky expeduje do výdejních míst či přímo k lidem. V minulém roste jich otevřela 10, celkově jich tak má již 27.

Kijonková věří, že se letos podaří zvýšit obrat skupiny na 5,2 miliardy korun. Jejím cílem je v roce 2021 doručit 70 milionů zásilek. Tím by skupina v této kategorii předběhla i Českou poštu. V posledních letech se Kijonkové takřka vždy podařilo své cíle splnit.

Růst manažerka neplánuje jen v Česku, ale i v zahraničí. Packeta nyní působí ve všech zemích EU, dále pak ve Švýcarsku, v Rusku, na Ukrajině a nedávno pronikla také do USA.

Vedle šesti tisíc vlastních výdejních míst má téměř 91 600 partnerských výdejen. Spolupracuje s více než 30 tisíci internetovými obchody.

SKUPINU PACKETA PANDEMIE NEZBRZDILA