Zmrzlinář přidává kopečky na kornout v pořadí, jak si zákazníci přejí. Chceš tři. Co řekneš, abys měl vespod borůvkovou a nahoře čokoládovou? ptá se obrázková úloha pro žáky třetích tříd, která by se nově měla vyučovat v informatice. Má dětem přiblížit, jak fungují počítače.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Ministerstvo školství minulý týden definitivně schválilo zásadní změny ve výuce informatiky na základních školách. Předně jí školy budou muset věnovat mnohem více času.

Za celou devítiletou školní docházku dosud musely odučit jen jednu hodinu informatiky týdně ve dvou ročnících.

Nyní by se ji žáci na prvním stupni měli učit ve dvou ročnících a na druhém stupni už každý rok.

Změní se i obsah předmětu. Od uživatelských dovedností, jako je práce s Wordem či Excelem, které se v informatice doteď obvykle vyučovaly, by se měla přesunout více k informatickému myšlení. "To je schopnost strukturovaně přemýšlet, a to i s pomocí počítačů a aplikací. Dále se bude klást důraz na práci s informacemi, schopnost popsat problém, analyzovat to podstatné a hledat funkční řešení," vysvětluje mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová. Žáci by se měli dozvědět víc také o bezpečnosti a etice na sítích.

Informatika jinak

◼ Nové pojetí informatiky na základních školách bude klást důraz na analytické myšlení a programování.
◼ Novinky spojené s digitalizací života mají do výuky přirozeně zařadit i učitelé ostatních předmětů. S Wordem by se naučili v češtině vytvořit prezentaci třeba v dějepise, až budou zpracovávat referát.
◼ Jak budou vypadat konkrétní úlohy? Děti se naučí naprogramovat auto z robotické stavebnice tak, aby jezdilo. Na druhém stupni se pak naučí programování postavičky, jež vykonává příkazy. Třeba roztancovat kocoura, sehrát divadlo nebo naprogramovat jednoduchou počítačovou hru.

Důvodem je to, že počítače mají pro ekonomiku stále větší význam a hlouběji pronikají do všech profesí − i do těch, kde dříve stačila manuální zručnost. Nepočítá se s tím, že ze všech dětí budou programátoři. Ale alespoň porozumí světu z informatického pohledu.

Ministerstvo první větší revizi IT výuky na školách připravovalo pět let.

Dva roky ji testovalo 70 základních škol po celé republice. Pro učitele jsou připravené učebnice, metodické materiály i školení, která je mají na změnu připravit. Školy budou muset přepsat své vzdělávací programy, podle kterých nyní vyučují. Začít mohou od letošního září, do dvou let se má informatika podle nových pravidel učit už na všech školách v Česku.

"My jsme hodiny informatiky přidávali už v letošním školním roce. Jdeme trendu naproti, zavedli jsme také volitelné předměty, které se zaměřují na robotiku," říká ředitel
Základní školy Jeseník Dominik Liberda.

Ředitelé škol obecně kvitují načasování. Vlivem koronavirové pandemie a povinné distanční výuky řada učitelů, kteří dosud informační technologie do výuky nezapojovali, musela změnit přístup. "Určitě to pomohlo. Co jsem dříve považoval za nereálné, dnes už vidím jako možné," míní Liberda.

Připravenost škol na větší práci s digitálními technologiemi se ale stále velmi liší. Zapojit by se přitom měly do všech předmětů. "Jednou z dalších schválených změn je přidání digitálních kompetencí do obecných vzdělávacích cílů," vysvětluje Ondřej Neumajer, jeden z autorů nové koncepce IT na školách.

A hned dává konkrétní příklad v zeměpise: v současnosti se běžně pracuje s digitálními mapami. Používá je například katastr nemovitostí, děti by měly vědět, jak se s nimi pracuje, pokud si budou chtít vyhledat nějaký dům či pozemek.

"Díky on-line výuce učitelé zjistili, že informační gramotnost musí rozvíjet. Ne všichni jsou ale schopni to kvalitně dělat. Hlavní díl práce bude na našich IT specialistech, kteří musí ostatním pomáhat. Cesta to bude ještě dlouhá," obává se Liberda. Má štěstí, že IT specialisty má. Podle České školní inspekce je aprobovaných učitelů informatiky ve školách jen necelá polovina. Ze školství často odcházejí do soukromých firem za vyššími platy.

Jelikož hodin informatiky výrazně přibude, škrtat se musí v jiných předmětech. Vedení škol musí vymyslet, jak rozvrhy upraví. "Chystáme se o tom rozhodovat v březnu. Asi sáhneme do vedlejších předmětů, jako je hudební či výtvarná výchova," uvádí Hana Stýblová, ředitelka Základní školy Plzeň-Božkov.