Tmavé tričko, zastřižený vous, na hlavě čepice bekovka, sem tam nějaké tetování. Josef Průša si dlouhodobě uchovává hipsterskou vizáž bez ohledu na to, zda kolem řádí covid, nebo ne. A stejně se to má s jeho byznysem − Průšovo 3D tiskové impérium rostlo i v roce 2020, který řadu průmyslových podniků poslal do kolen.

"Dařilo se nám. Vyrostli jsme o 50 procent. Obrat máme o 700 milionů korun vyšší než za rok 2019," řekl Průša v rozhovoru pro HN. To znamená, že podle předběžných hospodářských čísel dosáhly loňské tržby skupiny firem sdružených kolem Prusa Research na 2,2 miliardy korun. A adekvátně tomu narostla i ziskovost − EBITDA (tedy hrubý zisk před daněmi a odpisy) zůstala na dvacetiprocentní úrovni, takže se dostala na dohled půl miliardě korun. Celkem prodali přes 100 tisíc tiskáren.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

"Otázka je, do jaké míry to bylo dané pandemií, rostli bychom tak jako tak. Nicméně lidé jsou doma a část našich zákazníků chtěla nové koníčky, firemní zákazníci zase posílali lidi domů a potřebovali je vybavit technologiemi," dodal třicetiletý Josef Průša s tím, že o jeho 3D tiskárny je dlouhodobě takový zájem, že jsou neustále vyprodané a zákazníci na nové musí někdy i mnoho týdnů čekat. "To je další otázka: o kolik bychom vyrostli, kdybychom byli schopni vyrábět ještě víc," připomněl.

Že by v letošním roce došlo ke skokovému nárůstu výroby, Průša nepředpokládá. Nicméně s tím, že si jeho společnost udrží stávající tempo růstu, počítá. Ostatně v žebříčku Deloitte Fast 50, který sleduje nejrychleji rostoucí firmy v regionu, se už několik let umísťuje na předních místech: "Byl bych rád, kdybychom letos dali tři miliardy." Pomoct v tom má i nový model 3D tiskárny, kterou by Průša a spol. rádi uvedli na trh ještě letos a jež bude mít vyšší cenovku (zhruba kolem 60 tisíc korun) a bude určena především firemní klientele.

Průša, který firmu spoluvlastní s bratrem Michalem a se jmenovcem, ale nikoli příbuzným Ondřejem, má každopádně kam růst. Celosvětový trh s 3D tiskem měl v loňském roce podle serveru Statista.com hodnotu 16 miliard dolarů a letos by se v něm mělo protočit až 25 miliard dolarů. Analytici z Fortune Business Insight očekávají, že do roku 2026 se objem zvýší na 52 miliard dolarů. Průša už dnes působí primárně na globálním trhu, naprostou většinu obchodů a distribuce ale řídí z Prahy. V dohledné době by chtěl otevřít oficiální pobočku například v USA.

Kromě toho ale přemýšlí o tom, jak pomoci k úspěchu i jiným firmám. "Rozhlížíme se, kde bychom mohli rozumně investovat. Moc neutrácíme a peníze na účtech samozřejmě ztrácejí hodnotu," řekl v rozhovoru, který najdete v páteční příloze Víkend HN. A dodal: "Nechci se vymezovat v tom, do koho bychom rádi investovali. Může to být zavedenější firma i nějaká mladší. Zkrátka bychom rádi investovali do něčeho zajímavého, perspektivního a českého."

Nad rámec toho už ve své divizi Prusa Lab spustil akcelerátor pro mladé technologické firmy a investoval do olomouckého cestovatelského start­-upu Worldee.