Spousta lidí je dnes schopná podlehnout dezinformacím, které se masově šíří internetem. Věří třeba, že pandemie koronaviru vůbec neprobíhá a statistiky o počtu mrtvých a nakažených jsou smyšlené. O očkování proti covidu-19 se zase objevují fake news, že jeho skutečným cílem je do lidí formou vakcín vpravit čipy. Díky nim má pak masy sledovat Bill Gates, který prý sám propuknutí nákazy cíleně rozpoutal.

Víra v podobné falešné zprávy vede k rozdělování společnosti a aktuálně také k tomu, že někteří lidé odmítají dodržovat protiepidemická opatření. Pražská IT společnost Cogniware se rozhodla s tímto fenoménem bojovat a vytvořila speciální software na odhalování fake news.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

"Dezinformace se staly běžným nástrojem v boji o veřejné mínění. Systém, který vyvíjíme, může státům výrazně pomoci. Odhalování fake news se totiž stává otázkou národní bezpečnosti," říká Ján Račko, šéf Cogniwaru.

Podnik, jenž vznikl před šesti lety, se dosud zabýval analyzováním hlasů a obličejů. Jeho zákazníky byly firmy a policie. Nyní se Cogniware začal zabývat i videoobrazem a pravdivostí internetových příspěvků.

Firma schopnosti svého nového systému demonstrovala na videu zveřejněném na YouTube, v němž vystupuje známý imitátor Petr Jablonský v roli premiéra Andreje Babiše (ANO). Jablonského tvář nechal Cogniware softwarově upravit tak, aby připomínala tu Babišovu. Komik pak ve svém vystoupení premiérův hlas imitoval. "Čau lidi, vakcína na covid-19 má za úkol vpraviť vám do těla čip," pronáší ve videu fiktivní Andrej Babiš.

Pražská společnost záměrně Jablonskému nechala část rysů jeho vlastní tváře, i když mohla na počítači rekonstruovat téměř dokonalou Babišovu podobu. Jejím cílem nebylo lidi zmást zdáním, že k nim mluví skutečný premiér. Úmyslem bylo právě na takovém příkladu předvést systém, jenž se ze všeho nejvíc zabýval hodnocením výroku fiktivního předsedy vlády.

Software ho porovnal se vzorky tisíců falešných i pravdivých zpráv, aby pak sám za pomoci umělé inteligence určil, že slova o čipech vpravených do těl očkováním jsou dezinformací.

Pokud jde o zmíněné rozpoznávání obličejů, společnost dodává software tajným službám či policii ze zemí Středního a Blízkého východu. Ty pak s jeho pomocí z kamerových záběrů identifikují teroristy i osoby zabývající se kriminální činností. Cogniware pracuje i pro českou policii, která může s pomocí jeho softwaru vyhledávat ve své obrazové databázi třeba podezřelé osoby. Vzhledem k nutnému utajení ale firma nechce svou práci blíže komentovat.

"Začátkem loňského roku si jeden z našich klientů vyžádal i systém na rozpoznávání fake news, který jsme zhruba za devět měsíců vytvořili," říká obchodní ředitel Cogniwaru Walter Pavliš. Dodává, že firma už takový software dodala jednomu zákazníkovi ze Spojených arabských emirátů. Nyní ho nabízí i dalším zemím Středního východu a Evropy. Ty pak mohou odhalené dezinformace rychleji vyvracet, a bránit tak jejich dalšímu šíření.

Program přezdívaný "kladivo na fake news" se soustřeďuje na psané příspěvky, které lidé zveřejňují na sociálních sítích jako Facebook, Twitter nebo Instagram.

Zákazník si předem určí, zda bude firma sledovat třeba vyjádření týkající se politiky či zdravotnictví. Cogniware pak nechá svou umělou inteligenci vytrénovat na příkladu lživých a pravdivých příspěvků z dané oblasti, aby pak software dokázal sám určit, které z nich jsou falešné.

Poradí si přitom se zprávami v angličtině, češtině i arabštině, přičemž zohledňuje specifický kulturní kontext daného regionu, pro nějž je příspěvek určený.

Česká společnost navíc fake news automaticky rozpoznává i podle jejich vnější podoby. "Typicky bývají psané velkými písmeny a hemží se to v nich vykřičníky, aby jejich bombastická sdělení lidi co nejvíc upoutala," vysvětluje Pavliš. Dodává, že software také eviduje, kdo všechno danou fake news "olajkoval" a sdílel. Umí rovněž odhalit, kdo jako první dezinformaci vypustil do éteru.

Ověřování pravdivosti příspěvků už provádí samotné platformy Facebook a Twitter. "Vedle nich jsme se ale dosud nesetkali s jedinou konkurencí, která by k odhalování fake news využívala umělou inteligenci jako my," říká obchodní šéf Cogniwaru. Podle něj umí systém dezinformaci rozeznat v 8 z 10 případů.

Cogniware loni dosáhl obratu 37 milionů korun, letos očekává asi 20procentní růst. Prodej softwaru na odhalování fake news se na něm ale ještě podílet nebude. Natrénovat systém podle přání zákazníka a spustit ho podle Pavliše může trvat až jeden rok. Cena softwaru se pohybuje ve vyšších desítkách milionů korun. Dáno je to hlavně náklady na velký výpočetní výkon, který systém vyžaduje pro analyzování obrovského vzorku internetových příspěvků.