Poměr sil na globálním automobilovém trhu se už brzy výrazně změní. Akcionáři druhé největší evropské automobilky, francouzské společnosti PSA Group, a italsko-americké Fiat Chrysler Automobiles v pondělí schválili "spojení rovných". Fúzi v hodnotě 38 miliard dolarů, zhruba 823 miliard korun, před Vánoci schválila Evropská komise. Vznikne nová skupina, která ročním prodejem téměř osmi milionů aut zaujme na světě čtvrté místo. Větší budou jen General Motors, Toyota a Volkswagen.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Nový kolos se bude jmenovat Stellantis, od latinského výrazu "stellare", což znamená "rozzářit hvězdami". Pod korporátní hlavičkou zůstanou zachovány firemní značky, jichž je 14, mimo jiné Jeep, Fiat, Maserati, Alfa Romeo, Chrysler, Peugeot či Opel. Stellantis bude registrován v Amsterdamu.

"Spojení přinese značné úspory na nákladech, což nám umožní vytvořit zdroje pro investice do nových technologií, včetně elektrizace a autonomních systémů řízení," prohlašuje dvaašedesátiletý Carlos Tavares, portugalský šéf PSA Group, který se stane hlavou celého Stellantisu.

Mužem číslo dva ve firemní hierarchii bude Mike Manley, Brit, který od července roku 2018 řídí koncern Fiat Chrysler. Ve Stellantisu převezme odpovědnost za byznys v Severní a Jižní Americe, který bude klíčový, hlavně díky silnému postavení americké značky Chrysler. Ta se do spojení s Fiatem plně začlenila v říjnu 2014.

Manley by měl pomoci dostat na americký trh značku Peugeot, která na něm dosud chybí. Je přesvědčen, že firemní sňatek s Francouzi vyjde k plné spokojenosti akcionářů.

Největším podílníkem je se 14,4 procenta italská rodina Agnelliových, Peugeotovým připadne 7,2 procenta a francouzské vládě 6,2 procenta.

"Manažerská kultura v PSA se až neuvěřitelně podobá té naší. Italové jsou hbití, v konkurenčním prostředí se pohybují jako ryba ve vodě a stejně jako my věří ve své značky a nelitují investic do lidí," uvádí Manley v rozhovoru pro list Detroit News. S Tavaresem ho navíc pojí letité přátelství.

Portugalský manažer hovoří plynně čtyřmi jazyky. Absolvoval prestižní École Centrale Paris a poté v roce 1981 nastoupil do Renaultu. V letech 2004 až 2011 pracoval pro alianci Renault−Nissan v Japonsku.

Své schopnosti Tavares prokázal i poté, kdy PSA v roce 2017 od General Motors převzala německou značku Opel a britskou Vauxhall, které během dvou předchozích dekád Američanům prodělaly zhruba 20 miliard dolarů.

K tomu, aby začaly dosahovat zisku, stačilo Tavaresovi půldruhého roku. Ostrých rozhodnutí se nový šéf nebál. Náklady klesly hlavně tím, že 8000 zaměstnanců bývalé divize GM Europe odešlo do předčasného důchodu nebo rozvázalo pracovní poměr dohodou za slušné odstupné.

"O Tavaresovi nelze říci, že je to trpělivý gentleman. Ale dříve, než rozhodne, vyslechne si názor podřízených. Pak nekompromisně vyžaduje, aby se jeho stanovisko respektovalo," poznamenává Carla Bailová z Center for Automotive Research z amerického Ann Arboru. S Tavaresem spolupracovala u japonského Nissanu.

Alianci Renaultu s Nissanem tehdy vedl Carlos Ghosn, který Tavarese v roce 2011 povýšil na provozního ředitele Renaultu.

Stal se tak fakticky druhým nejmocnějším mužem této automobilky, kterou přímo řídil Ghosn.

Ambiciózní muži, kteří vyrůstali v portugalském prostředí a získali špičkové vzdělání v Paříži, se ale nepohodli. Tavares musel v srpnu roku 2013 post v Renaultu opustit, protože v jednom rozhovoru uvedl, že by chtěl stát v čele velké automobilky. Jeho nadřízeného Ghosna to velice popudilo a požádal Tavarese, aby se za faux pas omluvil. Ten to odmítl a poroučel se. Krátce poté, v dubnu 2014, byl jmenován do čela konkurenční automobilky PSA Group.

Výrobce i zákazníky Tavares ujišťuje, že Stellantis zachová všech dosavadních 14 značek, neboť podle něj mají perspektivu. Už se ale objevují pochybnosti týkající se Evropy, kde se výrobní kapacity PSA a skupiny Fiat Chrysler výrazně překrývají.

Obavy vyslovil šéf německého Opelu Michael Lohscheller. "Musíme se mnohem intenzivněji a hlasitěji o naši značku v novém koncernu zasadit a účinně ji chránit," uvedl v rozhovoru pro časopis Wirtschaftswoche. Jinak podle něj půjdou investice Stellantisu a s nimi i pracovní místa jinam. "Něco takového nemůžeme připustit," dodává Lohnscheller, který současně poukazuje na to, že italský Fiat má velké výrobní kapacity v Turecku a Polsku, kde jsou náklady na pracovní sílu mnohem nižší než v Německu.