Před rokem ještě Kiwi.com platilo za vycházející byznysovou hvězdu. Brněnskému vyhledávači a prodejci letenek se tehdy dařilo na všech frontách. Firma utržila 31 miliard korun a meziročně si polepšila o tři mi­liardy. Loni v červnu úspěšný podnik části svých původních českých akcionářů vydělal stovky milionů korun. To když své podíly investoři Jiří Hlavenka a Ondřej Tomek prodali americkému fondu General Atlantic. Američané za nadpoloviční podíl zaplatí podle magazínu Forbes asi tři miliardy korun.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Nyní je situace diametrálně odlišná. Byznys spojený s cestováním kvůli koronakrizi letos obecně tratil, stejně jako gastronomie, různé formy ubytovávání lidí a spolu s tím i další obchody závislé na klasickém fyzickém prodeji.

Osm let stará globální firma Kiwi.com založená a vedená Oliverem Dlouhým se trápí. Na jaře jí klesly tržby o 95 procent. Byť se pak situace částečně zlepšila, meziroční propad byl ke konci roku téměř dvoutřetinový. Aby si ji udrželo nad vodou, dojednalo si před Vánoci vedení více než miliardovou půjčku u tuzemských bank. Ručí za ni státní pojišťovna EGAP. "Kvůli bezprecedentní situaci způsobené nemocí covid-19 jsme se rozhodli pro půjčku, abychom posílili naši finanční pozici," potvrdil Dlouhý.

Vývoj ekonomiky

Podle listopadové prognózy České národní banky se letos česká ekonomika oproti loňsku za celý rok propadne o 7,2 procenta. Ekonomové očekávají pokles kolem osmi procent. I tak jsou ale prognózy ze sklonku roku příznivější než ty dřívější. Pro příští rok počítá ČNB s růstem ve výši 1,7 procenta. Ten by měl být slabší, než kolik centrální banka původně odhadovala.

Potíže Kiwi.com přišly s omezením leteckého cestování, které zasáhlo i cestovní kanceláře a aerolinky. Část vládních opatření proti šíření pandemie − vynucené uzavírání prodejen − přivedla ke krachu stovky tuzemských restaurací, hotelů i kamenných obchodů. Velké množství z těch, které se udržely, se potýká s finančními problémy.

Mezi byznysové "smolaře" roku se zařadily třeba České dráhy; významný úbytek cestujících je poslal do hluboké ztráty. "Výpadek tržeb na jízdném se za letošní rok může blížit pěti miliardám korun," řekl HN před Vánoci šéf státního podniku Ivan Bednárik. Předešlé čtyři roky přitom dráhy pokaždé skončily v zisku, loni to bylo 1,3 miliardy korun. Ze stejných důvodů bojuje domácí letecká společnost Smartwings o přežití.

Vánoce po celý rok

Tak jako nové poměry ve společnosti a byznysu přinesly některým potíže, tatáž situace poměrně velkému množství podniků umožnila raketově růst. Najdou se především v ekonomice on-line. V krizi posílili IT firmy, internetoví prodejci nebo logistické společnosti zabývající se rozvozem zboží.

Nejviditelnějším byznysovým vítězem roku byly e-shopy. Vydělaly na dvojím vynuceném uzavření konkurenčních kamenných obchodů, na jaře a pak na podzim. Posilovaly ale i v čase letního zmírnění či zrušení protipandemických opatření, kdy byly klasické prodejny otevřené. Lidé je nenavštěvovali tak často jako dřív, dávali přednost nákupu přes počítač či jiné mobilní zařízení.

"Už od března jsme se v podstatě ze dne na den ocitli uprostřed vánoční špičky," říká Jakub Střeštík, obchodní ředitel Mall Group, do níž patří i e-shopy Mall.cz nebo CZC.cz. Dodává, že jakmile byznys internetových obchodů začal při prvním jarním uzavření kamenných prodejen sílit, tržby jako o Vánocích, které v minulých letech tradičně představovaly nejvýnosnější období, už vydržely bez ohledu na část roku.

Lídři trhu, jako jsou právě Mall Group nebo Alza.cz, letos rostli o desítky procent. Významné posílení ale zaznamenaly i tisíce jejich menších konkurentů. "Letos byla tendence nakupovat právě na menších internetových obchodech. Pokud si třeba nějaký drobný krámek založil e-shop, aby s ohledem na vládní omezení přežil, jeho věrní zákazníci se ho on-line nákupy snažili podpořit," líčí Miroslav Uďan, šéf e-shopové platformy Shoptet, která svůj software dodává půlce internetových obchodů v Česku. Uďan odhaduje, že celý tuzemský e-commerce trh letos poprvé v historii přesáhne hranici obratu 200 miliard korun. Jeho růst by tak oproti loňsku měl být zhruba dvojnásobný.

S úspěchy internetových obchodů se pojí i silný růst byznysu přepravních firem. Třeba Zásilkovna podnikatelky Simony Kijonkové pro letošek očekává obrat ve výši 2,4 miliardy korun. Oproti loňsku vyroste skoro dvojnásobně. Ještě významnějšího posílení by měla dosáhnout menší logistická společnost DoDo. Loni utržila přes 200 milionů korun, letos už by ale na tržbách měla inkasovat kolem půl miliardy.

Vývoj měl i stinné stránky. Zvýšený nápor zákazníků s sebou přinesl i zpožďování v doručování zásilek, protože e-shopy a jejich partnerské dopravní společnost neměly sílu vyřídit vše v obvyklých lhůtách.

Zatím jednorázový růst v IT

Významným byl rok s nečekanými událostmi také pro celý IT sektor. V obraně před šířením covidové nákazy přešla spousta tuzemských firem na celoplošnou práci z domova. To si vyžádalo investice do digitálních inovací a IT dodavatelé měli napilno. Růst však nebyl tak setrvalý jako u e-shopů.

Pražská softwarová společnost Unicorn, která své specializované programy dodává bankám nebo energetickým či telekomunikačním firmám, letos očekává meziroční růst ve výši 15 procent. Její tržby by se měly zvýšit bezmála na 4,8 miliardy korun. O desetinu by měla vyrůst IT skupina Aricoma, jejíž firmy rovněž pracují pro banky nebo mobilní operátory. Z hlediska obratu si tak Aricoma, spadající do holdingu KKCG Karla Komárka, letos polepší asi na 8,8 miliardy korun.

Šéf Komárkovy IT skupiny Milan Sameš potvrdil, že zvláštním obdobím byl začátek pandemie, kdy rostl hlavně zájem o programy a systémy podporující home office. "Nicméně od té doby se vše vrátilo do normálu," říká. U ostatních kategorií zboží a služeb zůstávají prodejní trendy podobné jako před koronakrizí. Aricoma u svých klientů nejčastěji rozjíždí IT systémy založené na cloudových serverech, zabývá se kybernetickou bezpečností nebo zákazníkům na jejich vlastní digitální projekty, jak říká Sameš, "půjčuje ajťáky".

Tuzemská pobočka Microsoftu si letos rovněž pochvaluje zvýšený zájem o systémy pro práci na dálku. Používání její videokonferenční platformy Teams v předešlých měsících významně rostlo ve firmách i státní správě, nejvíc patrné to ale bylo u škol, neboť byly zavřené a musely přejít na distanční výuku. "Počet českých uživatelů z řad žáků a učitelů nám oproti stavu před pandemií vzrostl o několik tisíc procent," potvrzuje šéf česko-slovenského Microsoftu Rudolf Urbánek.

ANKETA MEZI ÚSPĚŠNÝMI

Posílení digitálních systémů nebylo pro firmy zadarmo, musely do něj investovat. Podle Urbánka ale takové nezbytné investice příliš nebolely. Manažer se odvolává na průzkum, který si Microsoft nechal mezi českými podniky udělat. "Přes 65 procent z nich uvedlo, že oproti situaci před pandemií se u nich výrazně zvýšila úroveň digitalizace. Více než dvě třetiny z nich ale nemusely investice do technologií zvyšovat nebo u nich rostly či klesaly zhruba o 10 procent." Výraznému zvýšení nákladů na IT se tak firmy vyhnuly.

Sameš z Aricomy se obává ochlazení poptávky už v příštích měsících. Z důvodu ekonomické nejistoty by totiž mohly společnosti své výdaje na digitální technologie a služby začít snižovat. "Ideální by bylo, kdyby se nám i v příštím roce podařilo udržet trend růstu. Vzhledem k nejisté situaci kolem covidu ale zůstáváme obezřetní," říká manažer.

Nevyhnutelný posun do světa on-line

Uplynulý rok tedy nebyl v byznysu lehký pro nikoho, i když zásahy přicházely v různých formách. Podnikatelé, kterým se letos nevedlo, museli často bojovat o samotné přežití svých firem. Ve snadné situaci ale nebyly ani ty, které v koronakrizi rostly. Nebyly sice bezprostředně v ohrožení, masivní nápor zákazníků ale nemusely ustát.

Dobrým příkladem je e-shop s nanovlákennými rouškami a respirátory nanoSpace. O jeho dříve okrajové zboží začali mít lidé už zkraje roku enormní zájem. Kvůli skokovému růstu objednávek koncem ledna internetový obchod zkolaboval a na čas nemohl prodávat. Firma ale situaci rychle zvládla. "Během deseti dnů jsme spustili nový e-shop, u něhož jsme násobně zvýšili kapacitu odesílání objednávek," říká provozní šéfka nanoSpace Lucie Konečná.

Spolu s dalšími manažery letošních úspěšných firem všem na požádání radí, aby vsadili hlavně na digitální inovace a nezačínali šetřit právě na nich. V budoucnu mohou snížit náklady a především posouvají podnikání do on-line světa. Konečná a další ho vnímají jako perspektivní. "Kolem sebe vidím řadu původně kamenných firem, které dokázaly spustit e-shop a rychle se přizpůsobily nové situaci," zmiňuje Kijonková ze Zásilkovny. Obchodní šéf Mall Group zase zdůrazňuje důležitost firemních zaměstnanců. "Důvěřujte jim, aby vám mohli pomoci zvládat případné krize," říká Střeštík. "Mým podnikatelským krédem je princip chameleona. To znamená, že přežijí ti, kteří se umí přizpůsobit nové situaci. Kolegům bych doporučila, aby své byznysové plány na takovém principu postavili také," radí Kijonková.

ANKETA MEZI ÚSPĚŠNÝMI