Sbírat stoprocentní hodnocení od hráčů a zároveň stát za dramatickým propadem hodnoty svého tvůrce může jedna a ta samá hra. Cyberpunk 2077, jedna z nejočekávanějších videoher letošního roku, dokonce ukázal, že je možné oznámit během jediného dne rekordní prodej osmi milionů kopií a zaplacení všech nákladů na osmiletý vývoj a přitom se potýkat s tím, že hru znechuceně vrátilo nejvíc zákazníků v historii.

Nejde ale jen o nespokojené fanoušky, kteří si během čekání vysnili digitální nirvánu, jež nepřišla. Tísnivá atmosféra vládne i v polském studiu CD Projekt Red, které za hrou stojí. Naplno se projevila při setkání zaměstnanců s vedením na videokonferenci, jejíž obsah zveřejnila agentura Bloomberg.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Členové týmu připomínali nesrovnalosti mezi veřejnými prohlášeními firmy a realitou. V lednu z CD Projektu znělo, že hra je hotová a hratelná. Trojice odkladů však ukázala, že to nebyla pravda. Ani čas navíc nepomohl k tomu, aby hra vyšla v plně použitelném stavu. I na počítačích, které jsou primární vývojovou platformou, obsahuje hra řadu chyb, a výkon na slabších strojích není optimální.

31 mld. zlotých

(181 miliard korun) činí tržní hodnota firmy CD Projekt. I po propadu akcií o 40 procent za poslední dva týdny stále patří mezi největší společnosti, s jejichž akciemi se obchoduje na varšavské burze cenných papírů.

450 mil. zlotých

(2,6 miliardy korun) byly náklady na vývoj hry Cyberpunk 2077. Ještě před zahájením distribuce si hru objednalo okolo osmi milionů lidí. Nebýt potíží, byla by firma CD Projekt ohledně tohoto herního titulu již v zisku.

Při firemním mítinku došlo i na otázku, zda není pokrytecké vytvářet hru o korporacích, které zneužívají a přetěžují své zaměstnance. CD Projekt navzdory prohlášením o výborných pracovních podmínkách nutil zaměstnance k dlouhodobým přesčasům. Ty navíc pro část firmy pokračují, když se lidé snaží co nejrychleji opravit aspoň ty největší problémy ve hře.

Skutečný rozsah skandálu se však ukázal, když Sony odstranilo Cyberpunk 2077 ze svého on-line obchodu a oznámilo, že vrátí peníze zákazníkům, kteří o to požádají. Standardní pravidla přitom znemožňují vrácení peněz poté, co hráči titul na konzoli PlayStation spustí. Vrácení peněz nabídl i Microsoft u verzí pro Xbox, hru ale nechal dostupnou ve svém obchodě, s varováním o problémech na základních verzích konzole Xbox One.

Vracení peněz za "použité" digitální kopie her je mimořádně neobvyklé. Výrazněji se dotklo jen několika titulů, jako je No Man's Sky nebo Fallout 76, na vyřazení hry z prodeje nedošlo ani u Anthem − on-line střílečky, jež neměla většinu slíbeného obsahu, pohořela u recenzentů i v prodejích a která samovolně restartovala hráčům konzole.

V případě Cyberpunku jde o aféru za stovky milionů dolarů. Hru s cenou kolem 60 dolarů si koupilo osm milionů lidí, to je skoro půl miliardy dolarů obratu. I když si většina hráčů titul ponechá a o vrácení peněz požádá jen zlomek lidí, kontroverze zastavily přibývání nových hráčů. Většina kopií u her tohoto kalibru se přitom prodá až dlouho po zahájení prodeje. Třeba Zaklínač 3 také od studia CD Projekt prodal čtyři miliony kopií za první dva týdny v roce 2016. Do současnosti se i díky nové vlně zájmu po seriálu Witcher na Netflixu prodalo přibližně 30 milionů kopií hry. A právě peníze z dalšího prodeje jsou nyní u Cyberpunku v ohrožení.

Nejde jen o to, kvůli oslabení hodnoty akcií a menšímu potenciálu dalších výnosů může CD Projekt čelit hromadné žalobě a tlaku na změnu vedení firmy. "Ukazuje se, že hra nebyla na debut připravena a že rozhodnutí o zahájení prodeje bylo chybné," řekl Reuters Kacper Kopron, analytik varšavského makléřského domu Trigon DM.

Minimálně jedna polská advokátní kancelář už podle svého zástupce možnost hromadné žaloby zkoumá. Ačkoliv reálný úspěch takové akce v evropském prostředí lze těžko odhadovat, je zjevné, že firma je pod těžkou palbou a její vedení při mimořádné telekonferenci s investory v polovině prosince přiznalo, že nečekalo tak tvrdou kritiku.

AKCIE FIRMY CD PROJEKT

Ta míří mimo jiné i na to, že hra v podstatě nefunguje na starších konzolích. Management měl podle všeho před spuštěním od vývojářů informace, že hra bude mít na některých platformách problémy. Rozhodl se je ale ignorovat, po třech odkladech − hra měla původně vyjít už 16. dubna − se bál dalšího. Vedení firmy rozhodlo také o tom, že se novináři nedostanou k verzi pro konzole s dostatečným předstihem, kódy pro Xbox a PlayStation společnost zpřístupnila méně než 24 hodin před oficiální premiérou. I to je velmi nestandardní.

Jejich taktika ukazovat Cyberpunk pouze na PC nebo výkonnějších konzolích krátkodobě vycházela. Prvních 16 recenzí na serveru Metacritic ohodnotilo Cyberpunk 10 body z 10, tedy jako hru, která nemá slabá místa a měl by si ji vyzkoušet každý fanoušek videoher. Po čase průměrné hodnocení kleslo u PC verze z 91 na 87 procent, což stačí na 13. místo v žebříčku letos nejlépe hodnocených her na této platformě. Na platformě PlayStation 4 však hra získala od recenzentů v průměru jen 55 procent a od uživatelů 3,2 z 10 bodů. To je pro hru tohoto formátu propadák.

Technické nedostatky i nesplněné sliby spojené s Cyberpunkem vyvolaly u hráčů silné reakce oběma směry. Mnoho fanoušků připomíná, že firma v minulosti dokázala rychle opravit Zaklínače 3 a hru dlouhodobě podporuje a vylepšuje. I po pěti letech například chystá aktualizaci, která na nové generaci konzolí nabídne hezčí grafiku. Vedle toho jsou ale zklamaní zákazníci, kteří upozorňují na nesplněné sliby a porovnávají Cyberpunk 2077 se staršími hrami, jež některé prvky zvládají výrazně lépe. Vedle grafické podoby hry na starší generaci konzolí mají na mysli zejména umělou inteligenci, která řídí chování postav ve hře. Zatímco ty přímo spojené s příběhem jsou skvěle napsané a hráč si k nim snadno najde vztah, chování ostatních postav je primitivní.

Tak třeba automobilovou dopravu ve hře je možné zcela zastavit špatným parkováním − stačí zasáhnout do vozovky pár centimetry a vozy zůstanou stát, ani se nepokusí překážku objet bez ohledu na to, že mají k dispozici celý vedlejší pruh. Stejný problém mají i chodci. Pokud jim částečně zablokujete cestu, zastaví se, otočí, a jako by se nic nedělo, odkráčí pryč.

Svět Cyberpunku se chlubí velkým počtem postav v ulicích, jde však jen o Potěmkinovu vesnici. Mimo příběhové úkoly jsou interakce s lidmi ve městě Night City nulové. Lidé nesmyslně reagují: při vytasení zbraně zvednou ruce nebo se krčí na bobku a tváří se vyděšeně. Na úvod je to pochopitelné, když to ale udělá 15 postav najednou, je to tragikomické. Podobně hloupě se chovají nepřátelé v přestřelkách.

S postupem času se navíc ukazuje, že Cyberpunk 2077 nedosahuje kvalit her o Zaklínačovi ani v samotném scénáři. Je to paradox, protože příběh je na Cyberpunku jednoznačně to nejlepší. Zaklínač ale od prvního dílu přinesl do herního vyprávění důraz na svobodu volby. Hry z této série obsahovaly řadu rozhodnutí, která zásadně ovlivnila další dění ve hře a často v hráčích vyvolala velké emoce. Nejsilnějším dojmem působily volby, jejichž efekt se projevil až po čase a nebyl předem jasný.

Cyberpunk 2077 nic takového neobsahuje. Celá hra je lineární. Zahrnuje sice čtyři různé konce, ale ty se liší jen lehce a o tom, jaké zakončení hráč dostane, rozhoduje v podstatě jen jediná herní konverzace. Právě tohle zjištění je na celé kauze Cyberpunk z pohledu fanoušků nejsmutnější.

Během příštího roku CD Projekt slibuje dvě velké aktualizace, které mají odstranit většinu chyb a zlepšit výkon hry na slabších strojích. Potom bude čas na přidávání obsahu a složitější úpravy věcí, jako je umělá inteligence. Tvůrce by měl vydat také plánované rozšíření zaměřené na společné hraní více lidí, Cyberpunk totiž nemá být jen příběhová záležitost, studio chce z této značky udělat dlouhodobou záležitost a dlouhodobý zdroj peněz. A tato vize je nyní, jen pár dnů po vydání hry, v ohrožení.

Nepovedená hra. Dlouho vyhlíženou videohru Cyberpunk 2077 trápí nedostatky. Firma Sony ji proto stáhla z nabídky ve svém internetovém obchodě pro konzole PlayStation.
Na výkonném PC, zejména s podporou technologie raytracing vypadá Cyberpunk výborně, nedostatky v designu a technické chyby jsou však stále patrné.
Foto: Shutterstock
Nepovedená hra. Dlouho vyhlíženou videohru Cyberpunk 2077 trápí nedostatky. Firma Sony ji proto stáhla z nabídky ve svém internetovém obchodě pro konzole PlayStation.
Cyberpunk 2077 je na konzolích PlayStation 4 a Xbox One S úplně jiná hra než na PC. Má problémy s plynulostí, spousty chyb a grafika vypadá hůře, než jsou majitelé PS4 a Xboxu One zvyklí.
Foto: Shutterstock

AKCIE FIRMY CD PROJEKT