Philip Morris ČR, největší tabáková firma na českém trhu, prochází v posledních letech proměnou, na jejímž konci má být úplný ústup od klasických cigaret. Firma, stejně jako celý nadnárodní koncern Philip Morris International, staví svůj budoucí byznys na systému zahřívaného tabáku a na inovacích v oblasti elektronických cigaret. Praha je dokonce čtvrtá metropole na světě s největším tržním podílem systému IQOS, který skupina vyvinula.

Generální ředitelka Andrea Gontkovičová v rozhovoru pro HN odhaduje, že do 15 let z tuzemského trhu zmizí veškeré klasické cigarety, které firma vyrábí. Včetně nejslavnější značky Marlboro. A coby Slovenka si pomáhá verši klasika slovenské literatury Ľudovíta Štúra: "Naspäť cesta nemožná, napred sa ísť musí."

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

HN: Jak se Philip Morris vypořádává s pandemií?

Je to úplně nová zkušenost. Už v březnu jsme se rozhodli pro velmi jednoznačný směr − zdraví a bezpečnost našich zaměstnanců stejně jako obchodních partnerů jsou zcela na prvním místě. Zaměstnancům jsme například v první řadě zabezpečili ochranné a dezinfekční prostředky. Všechny administrativní pracovníky v pražském ústředí jsme poslali na home office, nejprve od 13. března a pak znovu od konce září. I v létě byla stále doporučována práce z domova. Ve výrobě v Kutné Hoře jsme neměli výpadky a na tamní továrnu jsem výjimečně hrdá.

Andrea Gontkovičová (47)

Přestože je nekuřačka, je celý její profesní život spjatý se skupinou Philip Morris. Do tabákové firmy přišla v roce 1997 po studiích literatury, angličtiny a hispánských jazyků v Bratislavě. V různých částech skupiny vedla oddělení vnějších vztahů, později měla na starosti produkty se sníženým rizikem. Pracovala také v ústředí ve Švýcarsku. Od října 2019 je generální ředitelkou odpovědnou za Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.

HN: Bude ta zkušenost z pandemie také znamenat, že v budoucnosti budete potřebovat v Česku, na Slovensku nebo v Maďarsku méně kanceláří?

Ta cesta, na kterou jsme nastoupili, nám ukázala, že přístup zaměstnanců k práci se nemění, ať pracují z kanceláře, nebo z domova. Procento času, které si zaměstnanci i po konci pandemie budou moci vybrat pro práci z domova, bude od teď velmi vysoké. Možná to bude i více než třetina, možná někde kolem poloviny.

HN: Ve výsledcích za první polovinu roku se ukazuje, že vám rostly tržby, ale klesl provozní a čistý zisk? Jak to?

Ten rozdíl ani tak nesouvisí s pandemií, jako s naší cestou budování budoucnosti bez kouře. Máme velké investice, které do budování této kategorie dáváme. Jen v roce 2019 jsme v této oblasti investovali v Česku 1,2 miliardy korun. Za první polovinu letošního roku to bylo dalších skoro 1,3 miliardy.

HN: Do čeho investice nejvíce jdou?

Za prvé jdou do budování povědomí o nových kategoriích a porozumění ze strany uživatelů. Druhá oblast je, že máme v terénu několik stovek lidí, kterým říkáme IQOS kouči, kteří jsou k dispozici dospělým kuřákům, aby jim tyto alternativy vysvětlili, a pokud nechtějí skončit s nikotinem, aby jim pomohli se na tuto cestu dostat a setrvat na ní. Za druhé jsme vybudovali téměř 60 nových prodejních, ale hlavně servisních míst po celém Česku, ve kterých máme letos velký nárůst a kde pracuje už více než 200 lidí. Vybudovali jsme call centrum − to je dalších více než sto lidí. Protože mluvíme o elektronickém zařízení, novém rituálu, nových příchutích, potřebují někteří lidé hlavně na začátku výraznou asistenci. Budování kategorie, včetně porozumění uživatelů, servisu a kredibility znamená, že máme v terénu více než tisíc lidí, kteří dělají asi největší protikuřáckou kampaň v historii České republiky.

Růst táhnou HEETS

◼ Philip Morris ČR je se značkami jako Marlboro, L&M či Petra největším výrobcem a prodejcem tabákových výrobků v Česku. 77,6 procenta firmy vlastní mezinárodní skupina Philip Morris International (MPI), ostatní akcie se obchodují na pražské burze. Do české firmy také spadá slovenská divize.
◼ Tržby v tuzemsku za prvních šest měsíců roku vzrostly o čtyři procenta na pět miliard korun, hlavně v důsledku vyšších prodejů bezdýmných produktů – tabákových náplní HEETS a zařízení IQOS.
◼ Firma uvádí, že její podíl na trhu tabákových výrobků v Česku vzrostl na 44,4 procenta. Nárůst podílu náplní HEETS vzrostl na 9,5 procenta. Hlavními rivaly jsou skupiny British American Tobacco a Japan Tobacco International.

HN: V pololetní zprávě také zmiňujete dopady pandemie na vyšší distribuční náklady. O co jde?

Na náš cigaretový i bezdýmný byznys mělo vliv zavírání obchodní center, restaurací, kaváren a omezení byznysu v pohraničních oblastech. To vše dopadlo na spotřebitelské chování. Také jsme kvůli tomu museli posílit některé distribuční kanály a bylo to velmi náročné pro celý management toku zboží. Poslední, co chceme, je, aby se bývalý kuřák, který přešel na bezdýmné tabákové výrobky, vrátil k cigaretám.

HN: Budou s druhou vlnou tyto náklady už menší?

Finančně to ještě nemáme spočítané, ale v mnoha ohledech je to dost srovnatelné. I zásah do přeshraničního nakupování je stále poměrně silný.

HN: Vaší firmě roste v Česku tržní podíl, ale nejrychleji roste v bezdýmném systému IQOS. Vidíte v tomto segmentu největší potenciál?

Rozdělím odpověď na dvě části. První je filozofická a principiální: Philip Morris je v cigaretovém byznysu už více než 150 let. Za poslední roky minulého století už všichni chápali, že kouření škodí, a regulace přitvrzovala, ale uživatelské chování se moc neměnilo. My jsme před 20 lety udělali silné rozhodnutí, že podstatu problému vyřešíme. I když je nikotin návykový a pro některé skupiny lidí škodlivý, není to největší problém cigaret. Největším problémem cigaret je, že hoří. My jsme se dali na cestu, na které dospělým kuřákům nabídneme prokazatelně lepší alternativu. A teď pro nás platí to, co napsal kdysi slovenský básník Ľudovít Štúr: "Naspäť cesta nemožná, napred sa ísť musí."

HN: Ale šlo tu také o záchranu byznysu. Tabákové firmy byly pod neustálým tlakem regulace a kritiky…

Ano a to je to druhé, co jsem chtěla říci: i tady vidíme byznysovou příležitost. Vidíme, že tyto lepší alternativy jsou v zájmu i těch kuřáků, kteří naše značky nekouří. Naší strategií je nabídnout všem dospělým kuřákům výrobky, které jsou prokazatelně lepší a méně riziková alternativa. Ať už jsou založené na tabáku, suchém nikotinu, nebo na nikotinu v kapalině.

Infografika: Věk cigaret končí. Cesta zpět není

HN: Dá se zde ještě vůbec přijít s něčím novým?

Máme IQOS a HEETS, teď přicházíme s elektronickou cigaretou IQOS VEEV a Philip Morris International chystá ještě další tři platformy bezdýmných produktů, které až budou připravené, určitě je budu chtít na český trh dostat co nejdříve. Uvědomujeme si, že ne všichni dospělí kuřáci budou chtít přejít do našeho portfolia. A proto chceme pracovat na tom, aby tato kategorie rostla i nad rámec toho, co můžeme nabídnout my. Sami to ale nezvládneme. I tady sehrávají velkou roli regulátoři a odborná veřejnost. Tyto tři strany by měly spolupracovat a udělat všechno pro to, abychom odešli ze zakouřeného 20. století a nabídli něco, co je prokazatelně lepší alternativa.

HN: Stát v současnosti krabičku klasických cigaret zatěžuje daní, která představuje asi 75 procent ceny. U zahřívaného tabáku je to asi jen 30 procent. Nedávné debaty v Senátu naznačují, že tuto daňovou výhodu bude těžké udržet. Je ta disproporce v pořádku, když krabička náplní HEETS nakonec stojí stejně jako krabička klasických cigaret?

Rozdílné zdanění je v pořádku. Zejména když přihlédnete k investicím do budování těchto nových kategorií a do infrastruktury kolem nich. Ještě je třeba říci jednu věc. V této kategorii se cítíme poměrně opuštění. Velmi bych přivítala, kdyby se buď naše konkurence aktivní v hořlavých výrobcích nebo někdo další také zapojil. Mohu to obrátit i z druhé strany − kdyby to bylo velmi ziskové, tak by ostatní hráči byli podstatně aktivnější.

Když jste zmínil onen návrh na skokový nárůst spotřební daně na zahřívaný tabák, tak si dovolím připomenout, že elektronické cigarety a nikotinové sáčky předmětem spotřební daně nejsou vůbec.

HN: Generální ředitel Philip Morris International Andre Calantzopoulos před třemi roky překvapil, když prohlásil, že pro firmu vidí budoucnost úplně bez hořících produktů. Umíte si představit, že přijde čas, kdy už v Česku nebudete prodávat klasické cigarety?

Mohlo by to být za 15 až 20 let. Doufám, že se toho dočkám ještě do svého důchodu. Velmi tomu věřím a fandím.

HN: Takže by to znamenalo i konec ikonické značky Marlboro? Náplně do bezdýmných cigaret přece nemají tyto tradiční brandy…

My jsme odvážní. Vybudovali jsme Marlboro, nejsilnější cigaretovou značku ve dvacátém století, a myslíme si, že obdobně uspějeme i v 21. století v oblasti alternativ.

HN: A budete schopni oželet i značku jako Marlboro?

V nějakém okamžiku to rozhodnutí bude určitě muset padnout.

HN: Myslíte si, že v rámci těchto změn se může výroba z Kutné Hory přesunout mimo Česko?

Kutnou Horu mám hluboko v srdci. A nejraději bych byla, kdyby se nám podařilo převést tamní výrobu na něco z našeho nového portfolia.

HN: Ústup od klasických cigaret ale výrobu v Kutné Hoře ohrožuje, nebo ne?

Takové riziko momentálně vůbec nevidím.

HN: Jak to, když říkáte, že za patnáct let tady klasické cigarety nebudou?

Chceme se v Čechách chovat jako zodpovědná firma. V Kutné Hoře máme více než 1000 zaměstnanců, takže uděláme všechno pro to, aby se nic takového nestalo. V novém byznysu se nám otevírají nové horizonty.

HN: Mohli byste v Kutné Hoře vyrábět i nové produkty, které vám zatím dodává mateřská skupina?

Určitě to není vyloučené. Máme v rámci skupiny už dva příklady v Evropě, kde se taková proměna stala − v Portugalsku a v Rumunsku. Takže i v Česku za to zabojujeme.

Infografika: Věk cigaret končí. Cesta zpět není