Osmiletá Serena jarní zavření škol nesla těžce. Se spolužáky dostala jen seznam úkolů, které s maminkou ani nestíhala vypracovávat. Jako prvňačka zaostávala hlavně ve čtení. "Hrozně nám pomohla doučovatelka, která k nám chodila dvakrát týdně, a Serena se díky tomu hodně zlepšila," popisuje její matka Petra Beniaková z Karlových Varů.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Žáci se do škol vrátili v září, před 14 dny ale museli kvůli zhoršující se koronavirové nákaze znovu přejít na dálkovou výuku. Původně se do lavic měli vrátit v pondělí 2. listopadu, ale to už dosavadní ministr zdravotnictví Roman Prymula (za ANO) vyloučil. "Kdy to bude, rozhodneme v pátek. Bude záležet na tom, jak se budou vyvíjet data o počtu nakažených," uvedl na úterní tiskové konferenci.

Výuka zvláště menších dětí je z velké části na rodičích. Pokud jim rodiče sami nedokážou pomoct, děti na to doplácejí. Učení na dálku je nyní pro školy i žáky povinné. Řada škol učí alespoň některé hodiny on-line, aby žáci nepřišli o kontakt s učitelem. Stále ale existují děti, které se do výuky přes internet zapojit nemohou. Při jarním zavření škol jich bylo až deset tisíc.

Kde hledat pomoc

Ministerstvo školství poslalo do škol 1,3 miliardy korun, aby se mohly lépe vybavit na dálkovou výuku.

Řada škol ale potřebné vybavení zatím nestihla nakoupit a někde ani tyto peníze nestačí. Proto se rozjela řada projektů, které mají pomáhat nejen školám, ale i rodinám.

Darujnotebook.cz

◼ Jednoduchá platforma, kam školy napíšou žádost, kolik notebooků by potřebovaly a proč.

Zájemci, ať už z řad firem nebo jednotlivců, jim mohou vyhovět. Web zprovoznil Český červený kříž. Poptávku po noteboocích zadalo už přes 150 škol, uspokojených však byla zatím menšina.

Znesnáze21.cz

◼ Na matky samoživitelky se zaměřuje sbírka novinářky Nory Fridrichové, která pro ně sháněla notebooky. Zatím se podařilo vybrat přes 1,3 milionu korun. K darování notebooků se připojila řada firem, například mobilní operátor T-Mobile jich věnoval 500.

Česko.digital

◼ Do proškolování učitelů s on-line platformami od jara vypomáhá organizace Česko.digital.

Také oni se snažili zprostředkovat notebooky do rodin, které to potřebovaly.

Zapojmevšechny.cz

◼ Pro některé děti je těžké zvládat všechno učivo na dálku. Pomoc proto nabízejí studenti pedagogických fakult, kteří mohou děti doučovat, a to i on-line.

Například Beniaková je od jara bez práce a nemůže si dovolit koupit notebook, ze kterého by se Serena připojila. "Začala jsem to řešit už týden před zavřením škol. Poprosila jsem Člověka v tísni, se kterým dlouhodobě spolupracuji a zajišťují mi i doučování, a oni mi zapůjčili notebook, díky němuž se teď Serena může účastnit on-line výuky," uvádí Beniaková.

Školy mají povinnost zajistit i úkoly na papíře, které si rodiče mohou ve škole vyzvednout, pokud se nemohou připojit elektronicky. To ale pro řadu rodičů není řešení. "Je určitě mnohem lepší, když paní učitelka může dětem něco vysvětlit a my s nimi pak děláme jen menší množství úkolů," vysvětluje Beniaková. Pomoc nabízejí různé firmy a neziskové organizace.

Většina škol se na současnou situaci připravila a snaží se dálkovou výuku zabezpečit co možná nejlépe. Přesto mezi nimi stále existují obrovské rozdíly. "Zrovna jsem se dozvěděl o škole, která zatím on-line výuku nerozjela vůbec," říká Michal Černý, předseda Asociace ředitelů základních škol.

Výhodu mají ti, kteří se na digitální technologie zaměřovali už dříve.

"První iPady jsme koupili v roce 2012. Od té doby používáme sdílené kalendáře, dokumenty, každá třída má svou webovou stránku, kam dáváme informace pro rodiče," vyjmenovává ředitel ZŠ Ludgeřovice nedaleko Ostravy Karel Moric důvody, proč pro ně přechod na on-line výuku už na jaře nebyl složitý.

Asi 30 dětem půjčují starší iPady i domů. Není to vždy proto, že by na ně rodiny neměly peníze. Někdo se o počítač musí dělit se sourozencem nebo rodičem, který doma pracuje. "Pro první třídy jsme zakoupili zařízení s elektronickou tužkou. Učitelka i spolužáci tak vidí, jak žáci píší, a naopak," uvádí Moric. Takové zařízení ale naprostá většina škol nemá.

Pro prvňáky a druháky je podle psychologů a dalších odborníků dálková výuka nejvíce zatěžující. Učit se číst a psát přes počítač je pro ně velmi obtížné, navíc si ještě ani nestačili zvyknout na školní režim a učení jako takové. Politici slibují, že se budou snažit, aby se alespoň oni dostali do škol co nejdříve. A požadují to i školské asociace. "Nezapomínám ani na deváťáky a maturitní ročníky," slíbil ministr školství Robert Plaga (za ANO).