Kolem e-shopů se Jan Laštůvka točil vždycky, už na vysoké škole pro ně s kamarády programoval webové stránky, měli digitální agenturu, několik obchodů sami rozjeli. Postupně ale pochopil, že zajímavější než provozovat vlastní e-shop bude jiným pomáhat s daty a jejich analýzou. A tak v roce 2014 založil s partnery start-up MonkeyData, který má dnes po světě 30 tisíc klientů a pobočku v Austinu v Texasu.

Specializují se na menší a střední e-shopy, pro něž ve své cloudové platformě zpracovávají informace od stavu zásob přes chování zákazníků až po vyhodnocování marketingových nástrojů. Na základě toho radí, jak plánovat byznys.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

"A přitom jsme si všimli, že největší problém, kterému začínající eshopisté čelí, je nedostatek kapitálu. Po pár měsících jim obchod sice funguje, ale brzy nemají kapitál pro další růst, který e-shopy potřebují na investice do zásob, marketingu nebo cash flow," říká Laštůvka s tím, že pro banky jsou tito začínající podnikatelé rizikoví, a tak jim moc nepůjčují. Loni kvůli tomu rozjel nový start-up Lemonero, který letos získal mimo jiné třetí místo v soutěži Nápad roku.

155 miliard korun

utratili Češi loni v e-shopech, letos by částka měla znovu poskočit výš.

11 procent

získala Komerční banka ve start-upu Lemonero, v budoucnu by mohla svůj podíl navýšit.

500 miliard dolarů

by měl být podle banky UBS objem fintechových služeb v roce 2030, předloni to bylo 150 miliard dolarů.

Jde o digitální platformu pro financování e-shopů, která staví na analýze dat a byznysové predikci. "V pilotní fázi jsme takhle pomohli několika desítkám e-shopů. Průměrná půjčka byla kolem 200 tisíc korun, vždy na několik měsíců. Jsou to výhradně naše peníze, věříme našemu algoritmu, který úvěry posuzuje, že vše s pomocí sady dat správně odhadne a posoudí," vysvětluje třiatřicetiletý Laštůvka.

Lemonero funguje on-line, je napojené na platformu Shoptet, na které běží asi polovina českých e-shopů, a vyhodnocení žádosti trvá pár desítek minut. Peníze jsou pak na účtu do 24 hodin. "Naší vizí je dostat peníze do velmi podfinancovaného trhu malých a středních e-shopů, kterým mohou banky půjčit jen obtížně a které nutně potřebují kapitál na růst. Obojí jsme teď měli možnost vidět v situaci s covidem," dodává absolvent ostravské Vysoké školy báňské.

Právě velký bankovní dům nyní ovšem projevil o Laštůvkovu službu zájem − Komerční banka získá v projektu Lemonero podíl 11 procent s tím, že do budoucna by jej mohla ještě navýšit.

"Zapadá to celkem přesně do našeho konceptu. V některých oblastech je prostě lepší se spojit s menším, mladším a dravějším partnerem," přibližuje Patrik Nový, šéf KB SmartSolutions, startupové divize Komerční banky.

Ta je v posledních měsících hodně aktivní, Lemonero je už třetí významnou fintechovou investicí. KB vstoupila také do investičního crowdfundingu Upvest a do start-upu pro podnikové finance Roger.

Oproti zbytku české bankovní scény má Komerční banka náskok, nikdo z konkurentů není na technologické scéně tak aktivní. "Teď ale trošku zpomalíme a zaměříme se na to, aby jednotlivá partnerství byla komerčně úspěšná. I když do budoucna bychom rádi přidali ještě investici do retailového fintechu," naznačuje Nový.

Spolupráce s Lemonerem bude probíhat na několika úrovních. Peníze za prodej menšinového podílu pomohou Laštůvkovi a spol. s přípravou zahraniční expanze, protože už příští rok chtějí se službou vstoupit na cizí trh. Pro začátek nejspíš na Slovensko a do Polska. Dále poskytne KB firmě palebnou sílu, aby mohlo Lemonero půjčovat více e-shopům.

"Sami jsme v Lemoneru byli schopni poslat do oběhu jen opravdu nízké desítky milionů korun, teď máme plán během několika měsíců půjčit e-shopům sto milionů korun," popisuje záměry pro nejbližší dobu zakladatel Lemonera. A zatímco se do této chvíle soustředil na internetové obchody s obratem do dvaceti milionů korun, nyní už pokukuje i po větších e-shopech. V horizontu tří až čtyř let by navíc přes službu měly téct jednotky miliard. Něco takového bez silného bankovního partnera ale nejde.

Finanční domy dnes musí čelit kanonádě ze všech stran, různé start-upy se snaží ohrozit jejich pozici: například internetová banka Revolut nebo v Americe populární aplikace Robinhood, umožňující rychlé nákupy akcií. To vytváří silný tlak na banky, které byly historicky zvyklé, že lidé přichází řešit své starosti na jejich pobočky, nyní se ale musí přizpůsobovat novému trendu − teď se chodí ke klientovi.

Banky se proto s tímto sektorem začínají sbližovat. "Série významných akvizic v oblasti fintechů doprovází zásadní transformaci Komerční banky. Chceme vyjít z aktuální krize jako vítězové. Hledáme proto příležitosti a budujeme ekosystém služeb, které jsou unikátní a designované na základě konkrétních klientských potřeb," uvedl k investici do Lemonera ředitel Komerční banky Jan Juchelka. "Máme bezesporu schopnost i kapitál partnery podpořit v jejich dalším rozvoji v Česku i v zahraničí a současně takto našim klientům zpřístupnit služby podporující jejich další růst," doplnil pro HN.

Komerční banka se navíc spojením s Lemonerem chce dostat ještě blíže světu e-commerce, který rostl už dřív, ale pandemie ho akcelerovala. Je to zřetelné i v Česku, které je e-shopovou velmocí: je tu v přepočtu na počet obyvatel nejvíc webových obchodů v Evropě. A Češi za nákupy na těchto platformách utrácí čím dál více peněz, jen loni nakoupili v internetových obchodech zboží za rekordních 155 miliard korun.