V Česku nyní jezdí přibližně čtyři tisíce elektroaut. Pokud ale mají automobilky splnit nové, přísné limity škodlivých emisí, budou jich muset prodávat podstatně víc. Největší výrobce aut v Česku, Škoda Auto, dosud v elektrifikaci nevynikal. Včera však představilo vedení firmy v pražské O2 areně svůj první elektromobil nové éry, model Enyaq. Je to první model, jejž veřejnosti představil nový šéf firmy Thomas Schäfer. Premiéra elektroauta, kvůli pandemii koronaviru a problémům se softwarem odložená o čtyři měsíce, je pro automobilku nejdůležitější událostí tohoto roku. Enyaq má přesvědčit Čechy, aby přešli na elektřinu. Existují ale tři hlavní důvody, proč to půjde ztuha.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

"V našich průzkumech řidiči opakovaně zmiňují tři hlavní faktory odrazující je od nákupu takového auta. Vysoká cena vozu, omezený dojezd a horší dostupnost dobíjení, která ale pomalu roste," říká Petr Knap, hlavní analytik pro automobilový sektor ve společnosti EY.

Příliš vysoká cena

Enyaq není první auto na baterky z Mladé Boleslavi, Škoda už koncem minulého roku představila prodejně úspěšný hybridní Superb, který je možné dobíjet i ze zásuvky, a také elektrickou variantu miniauta Citigo-e. Enyaq je však od základu postavený nový elektromobil, navíc rozměrově má vyhovět rodinám, uvnitř nabídne prostor jako SUV Škoda Kodiaq.

Do roku 2022 chce Škoda představit minimálně 10 čistě nebo aspoň částečně elektrifikovaných aut. Enyaq a také všechny ostatní elektrické vozy, které Škoda nyní plánuje, mají pomoci značce snížit takzvané flotilové emise, aby splnila limity na produkci skleníkových plynů u každého prodaného auta. Po uzavření statistik prodejů za letošní rok se budou poprvé počítat za překročení limitů pokuty. Enyaq se však letos prodávat nestihne, k prvním zákazníkům dorazí až na jaře 2021.

Nejlevnějším sériovým elektromobilem v Česku je Škoda Citigo-e za půl milionu, pro tento rok už je ale vyprodaná. Ostatní elektrické vozy se blíží k cenám okolo milionu. Také Enyaq má stát minimálně 1 059 900 korun, proti autům v podobné cenové hladině má však výhodu, že bude výrazně prostornější.

Automobilky argumentují, že nemohou elektroauta zlevnit, protože jejich vývoj i výroba jsou dražší než u konvenčních aut. Potvrzují to i analytici německé pobočky společnosti PwC a dodávají, že výroba elektromobilu s dojezdem 300 kilometrů stojí o 4500 eur (přibližně 120 tisíc korun) více než u srovnatelného vozu se spalovacím motorem. Do ceny se navíc promítají náklady na vývoj či výstavbu výrobních linek. "Cena baterie tvoří čtvrtinu až třetinu ceny elektroauta. Pro zlevňování elektromobilů bude zásadní vývoj ceny surovin nezbytných pro výrobu baterií a technologický pokrok v této oblasti," myslí si Petr Knap z EY.

Prodeje se postupně zvedají, ale pomalu, podle statistik Svazu dovozců automobilů se od ledna do června letošního roku prodalo v Česku 1254 elektromobilů, celkově se přitom v ČR za prvních šest měsíců prodalo 95 030 vozů. Elektroauta mají v Česku zanedbatelný tržní podíl. Nejprodávanější je Škoda, následovaná Teslou, třetí je Hyundai.

Krátký dojezd

Dojezd elektrických vozů a kapacita baterií nyní zaměstnávají vývojáře a ti se snaží uvádět na trh vozy, které by zvládly ujet na jedno nabití téměř srovnatelnou vzdálenost jako konvenční auto se spalovacím motorem. Nejdál je v tomto ohledu americká Tesla, inovovaný Model S nyní ujede téměř 650 kilometrů. Škoda Enyaq slibuje dojezd minimálně 390 km.

Na vozy s delším dojezdem čeká například Moneta Money Bank, která má aktuálně největší firemní flotilu s elektromobily v Česku. "Vozový park jsme letos chtěli doplnit elektromobily typu Volkswagen ID.3 s delším dojezdem, ale kvůli nemoci covid-19 jsme se rozhodli nákup ještě odložit. Nadále však věříme, že v roce 2024 bude náš firemní vozový park plně elektrifikovaný," říká Zuzana Filipová, tisková mluvčí Monety.

Třetím omezením rozvoje elektromobility je dobíjení. V Česku je teď zhruba 600 veřejných dobíjecích stanic a výstavba je pozadu za evropskými státy. "Předpokládáme, že na konci roku 2020 bude v provozu 1300 dobíjecích bodů," tvrdí David Hluštík, tiskový mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu.

V aktualizovaném vládním Národním akčním plánu čisté mobility se podle středního scénáře odhaduje, že by v Česku mohlo v roce 2030 jezdit 220 tisíc aut na alternativní pohon a pro jejich provoz by mělo fungovat 19 tisíc veřejných dobíječek.

Jednou z cest, jak posadit české řidiče za volanty elektroaut, je pomoc státu. Vládní příspěvky na pořízení takových vozů rozhýbaly trh v Evropě. Například Slovensko loni vyhradilo v rámci programu na podporu nákupu elektrických nebo elektrifikovaných aut dotaci ve výši v přepočtu zhruba 153 milionů korun, v rámci které šlo využít v přepočtu přes 200 tisíc korun na nákup elektromobilu. Příspěvek byl vyčerpaný během několika minut. V Německu je možné do konce letošního roku využít dotaci na koupi elektrovozu až devět tisíc eur, tedy zhruba 235 tisíc korun, ve Francii až 12 tisíc eur při započtení šrotovného za starý diesel. V Rakousku zájemci o elektrické vozidlo mohou teď čerpat slevu pět tisíc eur, tedy asi 130 tisíc korun.

Tyto štědré dotace jsou příčinou toho, proč se v Evropě za letošní první pololetí prodalo 414 tisíc elektrifikovaných vozů, tedy čistých elektromobilů i hybridů do zásuvky − loni to bylo ve stejném období 262 tisíc.

220 tisíc

aut na alternativní pohon by podle odhadů mohlo jezdit v Česku v roce 2030.

Dotace na podporu elektromobility v Česku ale takřka neexistují. Pro soukromé osoby vláda finanční podporu nevypisuje vůbec a podle ministerstva průmyslu a obchodu to ani v dohledné době neplánuje. Jen o trochu lépe jsou na tom firmy.

"Podporujeme elektromobilitu v rámci evropského Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost z podprogramu Nízkouhlíkové technologie, přičemž program je určen pro podnikatelské subjekty," říká Miluše Trefancová z tiskového oddělení ministerstva průmyslu. V lednu ministerstvo připravilo pátou vlnu na podporu elektromobility v hodnotě 50 milionů korun, během jednoho měsíce se příspěvek vyčerpal, a proto ministerstvo dotaci zvýšilo až na 150 milionů korun. Celkem přišlo 359 žádostí − o příspěvek mohly žádat pouze firmy a podnikatelé. Firmy mohly získat 20 až 30 procent z ceny vozu, který však nesměl stát více než 1 250 000 korun.

"Zmíněný program na podporu elektromobility v období 2014 až 2020 se vyčerpal, a proto se již další výzva na podzim nemůže vyhlásit. Prioritně chceme uspokojit aktuální převis žádostí. Chceme v podpoře elektromobility pokračovat i v budoucím programovacím období 2021 až 2027, první výzvy by mohly být vyhlášeny v druhé polovině roku 2021," říká Trefancová.

"Situace v Česku je specifická tím, že se zhruba tři ze čtyř aut prodají firmám, tedy pobídky a motivace pro firmy jsou zásadní. Nabízí se možnost zvýhodnění elektromobilů jako služebních vozů rychlejšími odpisy nebo výhodnějším zdaněním jejich využití pro soukromé účely," vysvětluje Petr Knap z EY.

Škoda Auto by kromě toho přivítala pomoc státu při budování sítě dobíječek. "Klíčové jsou státní investice do rozšiřování veřejné dobíjecí infrastruktury. Dále podporujeme zrychlené odpisy soukromých investic do této infrastruktury," vypočítává Simona Havlíková, tisková mluvčí Škody Auto.