Prodat nemovitost trvá v Česku v lepších případech čtvrt roku, v průměru dokonce ještě o tři měsíce déle. Realitní firmy se proto stále více poohlíží po způsobech, jak oslovit lidi, kteří tak dlouho čekat nechtějí nebo nemohou. Po rychlých výkupech, které nabízejí realitní kanceláře, chce nakupovat nemovitosti od lidí i start-up Reas. Ten tvrdí, že na rozdíl od realitek bude lidem nabízet cenu co nejvíce se blížící tržní hodnotě nemovitosti.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

"Snažíme se každému dát férovou cenu − tedy tu tržní, mírně sníženou o náš poplatek. Zakládáme si na tom, a to je právě rozdíl oproti výkupu, že nekupujeme byty pod cenou, takže pokud někomu nemůžeme dát férovou cenu, raději nabídku ani nedáváme," říká zakladatel Reasu Michal Makoš.

Zmíněný poplatek má činit nižší jednotky procent z tržní ceny nemovitosti. V případě realitních kanceláří bývají nabízené ceny o desítky procent nižší proti částce získané z běžného prodeje. Například v USA, kde se v uplynulých letech začal fenomén rychlých prodejů nemovitostí rozmáhat, činí poplatky u služeb, jakou spouští Reas, zhruba šest až devět procent.

1 mld. Kč

chce investovat realitní start-up Reas do nákupu nemovitostí. Soustředit se chce hlavně na středně velké byty v hodnotě kolem čtyř milionů korun.

Reas, v němž drží podíl investiční skupina Miton, chce kupní cenu určovat pomocí algoritmu. Ten bude počítat například s velikostí bytů, lokalitou nebo jeho aktuálním stavem. Jinou cenu nabídne za nemovitost určenou k rekonstrukci a jinou za tu opravenou. S tvorbou cen může Reasu pomoci i jeho další projekt, Atlas cen, kde shromažďuje data o reálných prodejních částkách z katastru nemovitostí.

Firma může vyšší ceny nabídnout, protože byty nekupuje za účelem dalšího rychlého prodeje. Nakupuje je pro investory, kteří se poté rozhodnou, jak s nimi naloží. Část z nich je pronajme, díky čemuž získá pravidelný výnos. Pro koho konkrétně Reas nemovitosti nakupuje, nechtěl Makoš prozradit. Typově jsou mezi investory firmy nebo realitní fondy.

Nakupování bytů na investici je v posledních letech na vzestupu. Zatímco před deseti lety se za tímto účelem prodala přibližně pětina pražských bytů, nyní je jich podle dat developerů a realitních kanceláří už zhruba 40 procent. Ti navíc očekávají, že podíl ještě poroste, protože se do hry výrazněji vloží investiční fondy a firmy. "Z hlediska jednotlivých investorů je koupě bytu v Praze snadno dostupnou a dobře uchopitelnou investicí, čili jak přibývá lidí, kteří vytváří větší úspory, roste i poptávka po investicích do bytů," tvrdí Jakub Kořínek, spoluzakladatel nemovitostního fondu Fond českého bydlení.

Investice do nemovitostí jsou atraktivní i kvůli přetrvávajícím nízkým úrokovým sazbám. Zatímco například spořicí účty nejsou schopné pokrýt současnou tříprocentní inflaci, rezidenční nemovitosti svým majitelům mohou vynášet i přes pět procent ročně.

Reas chce v první fázi nakoupit byty za miliardu korun. Soustředí se přitom na nejžádanější, středně velké byty v hodnotě kolem čtyř milionů korun v Praze a Brně.

Makoš předpokládá, že o prodej bytů Reasu budou mít největší zájem tři typy lidí. "Jedni jsou ti, kteří zdědili byt ve vzdáleném městě. Například bydlí v Ostravě, potřebují prodat nemovitost v Praze a nechce se jim absolvovat několik cest na prohlídky. Druhým typem je člověk, jenž nechce neustále pouštět cizí lidi do bytu, v němž žije. Třetím ten, kterému se delší dobu nedaří nemovitost prodat," říká Makoš.

V případě prodeje přes Reas zájemce vyplní formulář na webu a dostane předběžnou nabídku ceny. Pokud s ní souhlasí, domluví si s firmou prohlídku a po ní obdrží finální nabídku. Celý proces má podle Makoše proběhnout během několika dní. "Narážíme jedině na zákonnou lhůtu, kdy nemovitost změní majitele na katastru, která je 30 dní," dodává.

O rychlých nákupech bytů uvažují i další české firmy. Mezi nimi například společnost Bezrealitky. Podle jejího šéfa Hendrika Meyera je však plán zatím v přípravné fázi a není jisté, kdy jej Bezrealitky spustí.

Bezrealitky nicméně nabízí podobnou službu v oblasti nájemního bydlení. Loni spustila firma správu investičních bytů. Zájemcům, kteří jim vloží nemovitost do správy, vyplácí garantovaný nájem. Starost s hledáním nájemníků je pak na firmě. "Momentálně držíme kolem stovky bytů," říká Meyer s tím, že si mezi potenciálními klienty firma začala více vybírat poté, co kvůli koronavirové pandemii po jejích službách stoupla poptávka.