Když se Rudolf Rejfíř v červnu dozvěděl, že za platbu firemní platební kartou na e-shopu Alzy bude nově platit poplatek, rozčílilo ho to. "Je to jen další způsob, jak z lidí vytáhnout peníze. Není to vůbec prozákaznické," říká majitel společnosti Retail Research, který na Alze nakupoval notebooky či telefony pro své zaměstnance a ročně na největším českém e-shopu jeho firma utratila desetitisíce korun.

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

Poté, co mu Alza zaslala e-mail s tím, že hodlá poplatek zavést, se rozhodl, že u ní už nic nekoupí a přejde ke konkurenci. "Je to klasické jednání Alzy, kdy využívá své síly na trhu. Poplatek za platbu kartou je přece interní náklad, se kterým mají počítat," myslí si Rejfíř.

Alza chce regulaci

Poplatek si Alza účtuje od července a týká se nejméně 30 tisíc firem a podnikatelů, kteří platí na e-shopu zapamatovanou firemní platební kartou. Tedy kartou, která je vedená na firmu nebo podnikatele. Ten, kdo takovou kartu na e-shopu uloženou nemá, se o poplatku dozví až při placení. Při zadání údajů z karty platební brána rozezná z prvních šesti čísel, o jaký typ karty jde. V tu chvíli ještě může zákazník uhradit objednávku jinak, třeba využít bankovní tlačítko nebo zaplatit převodem a v tom případě poplatek nemusí hradit. Využít může i osobní platební kartu, jenže ta už nemusí být spárovaná s firemním účetnictvím.

Podle Jiřího Ponrta, finančního ředitele Alzy, internetový obchod zavedl poplatek kvůli vysokým poplatkům, které musí v případě platby firemní kartou uhradit kartovým asociacím, jako je například Visa nebo Mastercard, a vydavatelům platebních karet, což jsou většinou banky. Ponrt uvádí, že to bývají i více než dvě procenta z placené částky. "My chceme, aby se tomuto tématu kartové asociace a vydavatelé platebních karet aktivně věnovali a nastavili stejné podmínky jako při využití běžných karet, proto jsme se pro tento na první pohled nepopulární krok rozhodli," přiznává Ponrt. Místo Alzy tak poplatek nyní platí firemní zákazníci.

Nový poplatek zaskočil také finančního ředitele další společnosti, podnikající v maloobchodě a e-commerce, který nechtěl být jmenován. O poplatku se dozvěděl až při zadávání čísla karty na platební bráně. "Celková částka se nenápadně zvýšila o více než sto korun. Kdybych nepracoval celý den s čísly, tak si toho ani nevšimnu," uvádí s tím, že mu žádný upozorňovací e-mail od Alzy nepřišel.

Objednávku za asi osm tisíc korun zaplatil jiným způsobem a nyní zvažuje, že bude nakupovat u konkurence. Přitom ročně u Alzy firma nechala desetitisíce korun, jak za hardware, tak za kancelářské vybavení nebo čisticí prostředky.

"Štve mě to z principu, není to od nich hezké, abych to řekl slušně," dodává.

Poplatek není diskriminace

Poplatek za platbu jakoukoliv platební kartou, který platí obchodník, se skládá ze tří položek. První je takzvaný mezibankovní poplatek, jenž zahrnuje například zabezpečení transakce, autorizaci apod. a jde bance, která vydala kartu. Pro osobní debetní nebo kreditní karty je regulovaný nařízením EU na 0,20 až 0,30 procenta ze zaplacené částky. U firemních nebo služebních karet se mezibankovní poplatek pohybuje mezi 0,95 až 2,10 procenta. Další část tvoří poplatky kartovým asociacím, pro Visu je to maximálně 0,1 procenta z transakce a pro Mastercard 0,2 procenta. Poslední je poplatek bance, kde má obchodník účet. Ten je stejný jako u vydavatele karet.

Podle Romana Kotlána, výkonného ředitele Sdružení pro bankovní karty, je spekulativní, zda Alza tímto krokem vytvoří tlak na regulaci poplatků u firemních platebních karet.

"Nemám žádné informace, že by se k tomu schylovalo. Alza je dominantní mezi e-shopy, nakupuje u ní zřejmě nejvíce firem, takže to nastavili tak, aby poplatek přenesli na klienta," míní Kotlán.

Poplatek za platbu kartou většinou řeší menší e-shopy nebo obchody, kde kartou zákazníci platí méně často, a prodávajícím se tak tento způsob platby nevyplatí. Alza je ovšem jednička na trhu, loni měla obrat téměř 30 miliard korun.

Přesto je tento krok podle Jana Vetyšky, ředitele Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje české e-shopy, pochopitelný. "Poplatky kartovým asociacím a vydavatelům platebních karet jsou v případě platby firemní kartou celkem významné částky. Není to diskriminační, obchodníci nejsou chráněni regulací tak, jako je tomu u spotřebitelů," uvádí svůj pohled Vetyška.

Jiné e-shopy poplatek nemají

Další české e-shopy takový poplatek nemají. Dvojka na trhu Mall.cz nebo konkurenční e-shop s elektronikou Datart poplatek ani neplánují zavést. "Jsme si vědomi toho, že poplatky za tento typ placení nejsou například u vydavatelů Visa, Mastercard nebo Maestro nízké. Tyto náklady ale zatím nechceme přenášet na zákazníky," uvádí například šéf e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Související

Líbil se vám článek? Chcete víc takových článků?

Kupte si předplatné a můžete si je číst všechny. Navíc bez reklam a s možností sdílet přátelům.

Vyzkoušejte předplatné HN+

Komentáře ke článku

Martin Bohac 27.08.2020 14:24
Utracet na Alze jako firma desitky tisic Kc ROCNE je k smichu. To utracime tydne. A zadny poplatek nam nenauctovali, mozna pan neni zase tak zasadni zakaznik. :)
Radim Kheil 27.08.2020 11:24
Nerozumím tomu, proč se někdo z firem rozčiluje. Když někdo nechce platit poplatek firemní kartou, tak existuje možnost platby online. Předpokládám, že majitel karty rovnou ovládá i bankovní účet.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru