Smartwings, největší letecký dopravce v Česku, má velké potíže. Koronavirus prakticky vymazal aerolinky z oblohy a tržby skupiny, pod niž patří i značka České aerolinie, klesly o více než 80 procent. Smartwings navíc ochromuje vzájemná nedůvěra akcionářů. A ani přes získání státních garancí zatím nebyli majitelé Smartwings úspěšní ve vyjednávání s bankami, aby si zajistili peníze, jež potřebují pro přežití do příští sezony.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

I proto se čínská státní korporace CITIC, která má v aerolinkách 49,9 procenta, podle informací HN rozhodla, že ze Smartwings úplně odejde. Nebude se tedy podílet na jejich záchraně − byť to dříve připouštěla. "Konkurz si nepřejí, ochota nalít tam další peníze je však hodně malá. Teď se vyjednává o prodeji jejich podílu," řekl HN zdroj obeznámený s průběhem jednání.

Číňané oznámili úmysl prodat svůj menšinový podíl v aerolinkách koncem července. Snaží se zároveň odejít alespoň s minimálním ziskem. Proto i cena, kterou podle informací HN požadují, odpovídá spíše době, kdy aerolinky celosvětově těžily z růstu letecké dopravy. Zástupce CITIC v Česku Jaroslav Tvrdík v květnu pro HN uvedl, že Číňané koupili v roce 2015 svůj podíl za jednu miliardu korun.

Podle původních představ měli Číňané i většinoví majitelé aerolinek, jimiž jsou Jiří Šimáně a Roman Vik (ten je také generálním ředitelem), nově vložit do Smartwings vyšší stovky milionů korun. Za dalších 900 milionů korun od bank se měl přes státní pojišťovnu EGAP zaručit stát.

Číňané dříve české vlastníky obviňovali z toho, že je odstřihli od informací a vlivu na chod firmy. To ale Šimáně vždy popíral s tím, že informace dostávali a do dozorčích orgánů od roku 2018 nikoho nenominovali. "Čínská státní společnost o dění a situaci nejeví žádný zájem a jejich dosavadní ochota jí pomoci se blíží nule," řekl HN Šimáně. Čeští spolumajitelé tak už počítají, že budou muset peníze, které nedorazí od Číňanů, sehnat jinde. Problémem ale je, že nevyřešená situace mezi akcionáři je pro úvěrující banky rizikem. Číňané navíc mohou blokovat navýšení základního kapitálu Smartwings, které bude pro celkové řešení potřeba.

"V žádném případě nechceme nechat společnost padnout. Na řešení s bankami pracujeme a v horizontu několika týdnů bychom měli být schopni předložit EGAP žádost o podporu," řekl Jiří Šimáně. Do přípravy restrukturalizace Smartwings zároveň vstupuje jako poradce firma EY. Šimáně věří, že se v příští sezoně bude díky nové vakcíně na covid-19 více létat. Smartwings proto předpokládají, že se dostanou alespoň na úroveň 70 procent loňského roku.

Společnosti Smartwings a ČSA podaly ve středu u Městského soudu v Praze návrh na vyhlášení mimořádného moratoria, tedy odložení splatnosti dluhů. Požádat o dočasný odklad jim nově umožnil zákon označovaný jako Lex covid ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru. Firmy to uvedly v tiskové zprávě.

Pro aerolinky bude zásadní, zda Češi opravdu začnou příští rok více létat na dovolenou, protože charterové lety představují základ byznysu Smartwings. Jen na pražském letišti připadá na skupinu 72 procent letů do hlavních dovolenkových destinací ve Středomoří. Dohromady Smartwings v minulém roce přepravily 8,2 milionu cestujících. A dalších 1,4 mi­lionu lidí pro jiné dopravce. Firma uvádí, že při tržbách 28 miliard měla zisk po zdanění 133,4 milionu korun. Auditovanou výroční zprávu však do obchodního rejstříku ještě nevložila.

Pro většinové české spoluvlastníky je důležité, že banky úvěr aerolinkám kategoricky neodmítají. Minulý měsíc navíc Smartwings získaly od EGAP potvrzení, že pokud si s bankami úvěr dohodnou, mají nárok garanci získat. Ohledně rizika ale EGAP zařadil Smartwings kvůli současnému stavu letecké dopravy a nejistoty kolem jejího oživení do nejvíce rizikové kategorie. Maximální bankovní úvěr, za který se EGAP může zaručit, je dvě miliardy korun.

Jakékoliv další zapojení státu nad rámec těchto garancí ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček pro HN odmítl. To se týká i možnosti případného vykoupení čínského podílu. Během dvou měsíců od března, kdy kvůli covidu stála prakticky všechna letadla Smartwings na zemi, byla ve hře i speciální pomoc jen pro Smartwings. Narazilo to však na kritiku opozičních stran a předseda ČSSD Jan Hamáček změnil názor teprve po schůzce s prezidentem Milošem Zemanem. Garance se tak rozšířily na další dopravce a cestovní kanceláře s více než 250 zaměstnanci. O záruce tak nyní kromě Smartwings vyjednávají třeba železniční dopravce RegioJet nebo vyhledavač letenek Kiwi.

S přispěním Michaela Boušky