Největší český portál pro přímý prodej a pronájem nemovitostí bez realitního makléře změnil majitele. Od společností MMS, Rockaway a Genesia Investments jej nedávno koupil investor Marek Rosenbaum. Ten předtím působil v dozorčí radě zmíněné firmy MMS. Rosenbaum má pomoci službě, skrze níž se v Česku pronajme každý pátý byt, s rozšířením na zahraniční trhy.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

"Prodej začal ve chvíli, kdy jsme zjistili, že je nám Česko malé. Nový majitel má různé aktivity v zahraničí. A hlavně má touhu pronikat na evropské trhy. Náš předchozí akcionář, mediální firma MMS, je velmi aktivní tady v Česku, ale o expanzi mezi nimi nebyl takový zájem," říká v rozhovoru pro HN šéf Bezrealitky Hendrik Meyer. Ten v čele firmy zůstane i po změně majitele.

Mayer naráží na předchozí Rosenbaumova angažmá. Donedávna byl například menšinovým akcionářem a finančním ředitelem třebíčské energetické firmy Tedom, která působí v desítkách zemí světa. Bezrealitky je nyní kromě Česka ještě na Slovensku, od příštího roku chce začít pronikat do Polska, Maďarska, Rumunska.

Hendrik Meyer (47)

Absolvent Univerzity aplikovaných věd v Lipsku vede portál Bezrealitky.cz už více než tři roky. Předtím byl více než čtyři roky obchodním ředitelem v CK Fischer. Meyer dříve pracoval též v pražských pobočkách společností Vodafone a LG Electronics.

HN: V čem je pro vás východní Evropa zajímavější než třeba Německo nebo další západní státy?

Přijde mi, že Češi, ale i lidé v dalších zmíněných státech jsou více ochotní řešit si věci sami. Nevím, jestli je to mentalitou nebo něčím jiným. Ale jsou více progresivní, chtějí si to vyzkoušet. Nechtějí platit zbytečně za něco, v čem nevidí hodnotu. Západní státy jako Německo jsou v tomto více konzervativní. Roli hraje i to, že tam není takový tlak na úsporu peněz za provize.

HN: Co by expanze Bezrealitky měla přinést?

Máme vyvinutou technologii, kterou je vcelku snadné lokalizovat a přizpůsobit podmínkám dané země. Naší ambicí je udělat z Bezrealitky největší realitní portál ve střední a východní Evropě. Expanze nám navíc umožní nabízet lidem i nemovitosti v zahraničí. Například když se Čech bude chtít přestěhovat na Slovensko, tak si tam bude moci přes nás koupit či pronajmout byt.

HN: V jaké kondici nový majitel firmu přebírá?

V nejlepší od vzniku firmy. Každý rok rosteme o 30 až 50 procent. Dostali jsme se ze stavu, kdy o nás nikdo pořádně nic nevěděl a realitní kanceláře se nám smály, do fáze, kdy se nás realitky trochu začínají bát. Koronavirová krize navíc potvrdila smysluplnost našeho modelu. Lidé museli využívat on­-line služby a realitky na nějakou dobu takřka přestaly fungovat. Klienti přitom potřebovali shánět bydlení nebo naopak prodávat a pronajímat nemovitosti. Tak jsme si potvrdili, že náš stávající model je funkční. Za poslední čtvrtletí jsme měli nejvyšší tržby a počet prodaných i pronajatých bytů za celou dobu fungování.

HN: Během koronavirové krize jste nabídli lidem možnost virtuálních 3D prohlídek. Chápu, že v době, kdy bylo omezené setkávání, to bylo atraktivní. Ale jaký je o to zájem nyní?

Zájem je hlavně lidí, kteří si chtějí koupit nebo pronajmout byt. Pro majitele je to nová věc a teprve si na ni zvykají. Ale vidíme, že o inzeráty, které nabízí virtuální prohlídku, je výrazně vyšší zájem než o ty bez ní.

HN: Co se s novým majitelem na fungování firmy změní?

Moc toho nebude. Prokázali jsme, že naše cesta je úspěšná. Zjistili jsme, že můžeme zlepšit osobní kontakt s klienty. Přece jen lidé obchodují s nemovitostmi třeba jen jednou nebo dvakrát v životě. A i když jim všechny kroky popíšeme na webu, tak by se stejně rádi s někým poradili osobně.

Proto jim chceme nabídnout asistenta na telefonu, který jej procesem provede. Máme právníka, který vám připraví smlouvu, návrh vkladu do katastru, ale chybí tu takový prostředník, který řekne, co musíte udělat tehdy a tehdy. Zároveň chceme navázat na nabídku koupit si přes Bezrealitky byt, možností bude vyřídit si přes nás i hypotéku. A chceme také, aby ji šlo získat on­-line.

HN: Spustit tuhle službu ale asi ještě nějaký čas potrvá. Ani banky zatím nenabízí vyřízení hypotéky čistě on­-line. Máte už nějaké konkrétní partnery, kteří to hodlají spustit?

My se nyní bavíme s několika bankami a čekáme, až první z nich budou mít proces digitalizovaný. Ale konkrétního partnera nemáme. Z těch schůzek vidím, že to opravdu není věc, kterou bychom spustili za dva měsíce.

HN: Uvažujete o exkluzivním partnerství s jednou bankou, nebo by služba měla zahrnovat výběr z více možností?

Naší dlouhodobou vizí je, aby si zájemce mohl vybrat z nabídek napříč celým trhem.

HN: Poradenství, hypotéky, příprava smlouvy. Když to řeknu trochu v nadsázce, nestává se postupně z Bezrealitky realitka?

Ne, to se neděje. Pořád platí, že si nebudeme brát provize nebo někam posílat makléře, který bude lidem nutit další služby. Chceme je dát jen k dispozici. Kdo je u nás bude chtít využít, ten bude moci. Kdo ne, bude je ignorovat. Ale vidíme, že lidi, kteří kupují byt, nemají zájem řešit hypotéku, přepis energií a další věci na několika místech. V tom cítíme potenciál. Ale spíše než realitkou bych to nazval takovým tržištěm, kde budete mít všechno k dispozici.

HN: A v čem bude tedy spočívat ten benefit pro vás? Čistě v tom, že oslovíte více lidí?

Ideální by bylo, abychom dostávali nějakou finanční odměnu od partnerů, které budeme prezentovat. Ale to, že se staneme pro klienty ještě atraktivnější než nyní, je pro nás také zásadní.

HN: Máte k dispozici nějaké analýzy, které ukazují, jak silná je poptávka po tom, vyřídit si vše na jednom místě?

To vidíme už nyní. Máme na webu exkluzivní partnery například v oblasti energií nebo telekomunikací. A vidíme, že je o tyto služby zájem. Proto je chceme rozšířit.

HN: Letos začal platit nový realitní zákon, který má zkvalitnit služby makléřů. Vy tvrdíte, že jej vítáte, protože pročistí trh. Ale neobáváte se, že by vám tím mohla vzrůst konkurence, když se lidé nebudou muset tolik obávat, že natrefí na nepoctivé zprostředkovatele?

To si nemyslím. Nedůvěra a nespokojenost s realitními kancelářemi byla naší výhodou hlavně na začátku, nyní už je to spíše rychlost toho procesu. A i kdyby lidé k realitkám opravdu přecházeli, raději budu působit na čistém trhu, kde lidi mají lepší pocit, než měli dřív. Pomohlo by to totiž realitnímu trhu jako celku.

Ale jen zákon podle mě realitním kancelářím se získáváním klientů nepomůže. Budou se muset transformovat a nabízet více než dát inzerát na web a chodit na prohlídky. Musí své služby také digitalizovat a nabízet lidem reálnou hodnotu. Makléřský model, který spoléhal na neznalost klientů, už fungovat nebude.