Praha je dopravně nejvytíženějším městem v Česku. Každý den do ní vjede přes 300 tisíc vozidel, často proto, že do metropole řada lidí míří za prací. Výsledkem jsou přeplněná parkovací místa. Vedení magistrátu přišlo s plánem, který − pokud se ho podaří naplnit − bude revolucí v parkování v Praze. Cílem je díky zvýšení ceny parkovného odradit přespolní od parkování ve městě a místním dopřát prázdnější ulice a dostatek místa pro jejich vozy. A také znepříjemnit parkování autům, kterým jde z výfuků do ovzduší více škodlivých emisí. V rámci chystaných změn se však může prodražit parkování i Pražanům a místním podnikatelům.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Současné plány města vycházejí ze strategie rozvoje parkování do roku 2025, která nyní vznikla na magistrátu. Dokument, jejž mají HN k dispozici a který má příští týden schválit vedení města, ale neobsahuje konkrétní návrhy na zvýšení cen. Magistrátní experti v první řadě navrhují sjednocení pravidel pro takzvané modré zóny − tedy oblasti, ve kterých přednostně parkují rezidenti. V plánu je sjednocení pravidel pro jejich vytváření i cenu za parkování. Kvůli nízké ceně město nemá účinný nástroj, jak dopravu přes modré zóny placeného stání účinně regulovat. Roční stání pro místní obyvatele nyní stojí 1200 korun, návštěvnická cena je od 40 do 80 korun za hodinu.

"Mělo by se zároveň pracovat s cenotvorbou tak, aby uvnitř centra byla parkovací místa dražší než na okraji," říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Zvýšení cen se má dotknout hlavně parkování návštěvníků. Ti by měli za stání na ulici platit více, než kolik stojí místo ve veřejných garážích. To je má motivovat buď k tomu, aby nechávali své vozy v podzemních či na záchytných parkovištích, nebo nejeli do města autem.

912 tisíc

osobních aut je registrováno v Praze. Dalších 300 tisíc jich do metropole každý den vjede.

V rámci parkování bude město také zvýhodňovat malá a ekologická vozidla před velkými a znečišťujícími. "Zvažujeme jít cestou odstupňovaných velikostních, respektive emisních kategorií. Budou například tři kategorie: vozidla malá, střední a velká, za která se bude za dlouhodobé oprávnění platit o něco méně, středně a středně více," popisuje Marek Vácha, mluvčí Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy, jenž se na tvorbě dokumentu podílel. Tady mohou na změny doplatit i Pražané se starými a neekologickými auty.

Se zvýšením cen za parkování souhlasí i předseda zastupitelského klubu Pirátů a člen magistrátního dopravního výboru Viktor Mahrik: "Větší část změn by mohla začít už v tomto volebním období, tedy do roku 2022." Podle něj by se měly zvednout i pokuty za stání v modrých zónách bez povolení. Na nízký postih upozorňuje i strategie, podle níž pokuta 500 korun nemotivuje řidiče k dodržování pravidel. To potvrzuje také majitel stěhovací firmy David Krbec, který parkovné neplatí.

"Když někam přijedeme, tak vždy stojíme načerno. Na pokutách platím jeden až dva tisíce korun měsíčně, což není likvidační. Řešení záborů a dalších věcí spojených s tím, abych pokuty nedostával, zabere takového času, že se to absolutně nevyplatí řešit," říká Krbec a dodává, že sami lidé, kteří si je objednávají, ve většině případů zábor nedomluví. Podle Mahrika je nutné zlepšit právě i problematické parkování pro řemeslníky. "Rezidenti by mohli mít hodinový kredit pro parkování návštěv."

Snahou města přesto do budoucna je, aby minimálně návštěvníci parkovali hlavně ve veřejných garážích, které by měly být v budoucnu cenově dostupnější než stání na povrchu. "Garážová stání v centru zpravidla zejí prázdnotou, zatímco uliční prostor je dopravou zcela zaplněn," říká mluvčí městských plánovačů Vácha.

A je zaplněn i proto, že na okrajích Prahy na příjezdových cestách není dostatek záchytných (P+R) parkovišť.

"V rozvoji P+R parkovišť naše metropole ve srovnání s dalšími městy střední a východní Evropy spíše zaostává. Třeba ve Vídni je zhruba 10 tisíc, v Mnichově více než osm a v Budapešti bezmála šest tisíc parkovacích míst," říká mluvčí developerské společnosti Trigema Radek Polák.

Pražská záchytná parkoviště mají nyní celkovou kapacitu 3946 míst.

Plán udržitelné mobility, který před rokem schválili pražští zastupitelé, v této souvislosti počítá s tím, že do 10 let vznikne v hlavním městě a jeho blízkém okolí na 20 434 stání v rámci záchytných parkovišť. Jak stojí i v současné strategii rozvoje parkování, bez dostatečných kapacit záchytných parkovišť nelze dostatečně omezit dopravu uvnitř města.

Účelem záchytných parkovišť je, aby na nich lidé mířící do města nechali svá vozidla a dál do metropole pokračovali vlakem, autobusem či metrem. Proto se také pro parkoviště hledají místa u nádraží a zastávek. Jejich budování ztěžují někdy protesty lidí z okolí zamýšleného parkoviště, jimž vadí automobilový provoz, který mohou parkoviště přinést. "Lidé by chtěli parkovat před vchodem, ale když jim tam chcete udělat parkoviště, tak se bouří. Vadí jim, že přijdou o výhled, nebo mají obavy, že tam zhoustne doprava," říká starosta Prahy 13 David Vodrážka (ODS).

Loni město otevřelo několik parkovišť asi se 480 místy. Letos magistrát zprovoznil zhruba 400 nových míst v Praze 14. Tam také tento měsíc začaly přípravné práce na novém P+R parkovacím domě s kapacitou až 880 automobilů, který bude na Černém Mostě.

"Pro nás je tohle jedna z nejdůležitějších staveb. Je to možná největší parkovací dům, který vznikne za tyto čtyři roky," uvedl náměstek primátora Scheinherr. Celkově má stavba, která nahradí dosavadní parkovací dům téměř pro 300 vozů, vyjít na více než půl miliardy korun. Kromě toho magistrát plánuje stavbu dalších šesti parkovacích domů, se kterými by se však mělo začít až v roce 2022. Dohromady by nabídly okolo dvou tisíc míst ke stání. Vedle toho plánuje město pro letošní rok otevřít několik malých parkovišť v okrajových částech metropole.

Parkovací zóny v Praze. Zdroj: parkujvklidu.cz