Už za rok se kousek od Berlína otevře největší továrna na výrobu baterií pro elektromobily Tesla. U amerického vizionáře a zakladatele nejhodnotnější automobilky světa Elona Muska se inspirovala také státem kontrolovaná energetická společnost ČEZ. Už rozjela projekt na výstavbu první velké továrny na baterie na severu Čech, potvrdil HN mluvčí společnosti Roman Gazdík.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Podle zdroje blízkého vedení energetické skupiny je už věc v pokročilejší fázi příprav. Firma jedná s možnými partnery a vybírá lokalitu.

"Česko je jako významný výrobce automobilů logický kandidát pro rozvoj bateriového průmyslu," řekl mluvčí Gazdík s tím, že konečné rozhodnutí ale ještě nepadlo.

Zdroje zevnitř firmy nicméně o projektu hovoří optimisticky, lidé v ČEZ továrně dokonce přezdívají gigafactory − podobně jako se jmenují ty, které staví Tesla. Podle informací HN by se náklady na tuzemskou továrnu mohly vyšplhat až na jednu mi­liardu eur (téměř 27 miliard korun).

ČEZ navíc nedávno investoval i do těžby lithia, které je pro výrobu baterií stěžejní surovinou. Koupil většinu ve společnosti Geomet, která má právo na průzkum velkých ložisek na Cínovci. O zahájení těžby, jež bude stát další miliardy, se ale ještě nerozhodlo. I když spolu oba projekty souvisí, není podle Gazdíka vznik továrny těžbou v Krušných horách podmíněn.

Světové automobilky do elektromobility v poslední době mohutně investují, aby splnily stále se zpřísňující požadavky na snižování emisí u nových aut. Jinak jim hrozí vysoké pokuty. Nejrychlejší cestou, jak se tomu vyhnout, je prodat co nejvíce elektromobilů. Studie organizace BloombergNEF předpokládá, že nejpozději za deset let se po světě ročně prodá 28 milionů elektrovozů, tedy přibližně čtvrtina všech aut.

Baterie jsou nejdražší a nejdůležitější částí vozu, která významně ovlivňuje jeho dojezd, výkon i cenu. Pro automobilky je tak klíčové, aby jich měly dost. Vznikají proto celosvětová partnerství mezi výrobci aut, dodavateli baterií a těžaři lithia.

Zároveň Evropská unie podporuje, aby se co nejvíce baterií vyrábělo v Evropě. Toho hodlá využít i ČEZ. "Je tu strategický záměr snížit závislost na Asii. Se zajištěnou poptávkou a silnými partnery dává takový záměr smysl," řekl Petr Knap, vedoucí partner EY pro automobilový průmysl ve střední Evropě.

Proto továrny na baterie vznikají napříč Evropou. Například u polské Vratislavi už baterie vyrábí jihokorejský koncern LG Chem, v Maďarsku staví pro změnu další korejské firmy Samsung a SK Innovation.

Stěžejním krokem je nyní pro ČEZ najít dva vhodné partnery, s nimiž továrnu postaví. Jedním bude globální výrobce baterií. "Jednáme s několika zájemci, prakticky všechny firmy z oboru pochází z Japonska, Jižní Koreje nebo Číny," řekl HN vysoce postavený manažer energetické společnosti. Druhým partnerem bude evropská automobilka, která zajistí odběr baterií. "ČEZ oslovil zástupce z obou oblastí a v současnosti jedná o jejich zapojení do projektu," říká Gazdík.

Z automobilek se jako logický partner nabízí Škoda Auto, s níž už ČEZ v tuzemsku spolupracuje na výstavbě nabíjecích stanic pro elektroauta.

Jednání se Škodou o jejím podílu v továrně na baterie ale může zkomplikovat fakt, že společnost patří do koncernu Volkswagen, který už loni uzavřel smlouvu se švédskou společností Northvolt. A s firmou, již založili bývalí manažeři Tesly, plánují do pěti let postavit vlastní továrnu na baterie v Dolním Sasku.

Jedním z velkých vkladů ČEZ do plánovaného konsorcia budou pozemky, na nichž továrna vznikne. Má se stavět na místě některé z uzavíraných uhelných elektráren: jako první se nabízí areál po elektrárně Prunéřov 1, která ukončí výrobu již koncem června. V příštích letech ČEZ odstaví ještě několik dalších.

Výhodou pro ČEZ bude i to, že továrna se stane jeho významným zákazníkem. "Továrna nás zajímá jednak jako byznysová příležitost v elektromobilitě, jednak jako potenciální významný dlouhodobý odběratel elektřiny," uvedl Gazdík. Podle něj takto velká fabrika spotřebuje 300 až 1000 gigawatthodin ročně, tedy až 1,5 procenta spotřeby celého Česka.