Desetitisíce podnikatelů nyní řeší, zda dostanou náhradu škody za povinně uzavřené provozovny. A jak to ovlivní zejména fakt, že o omezeních už nerozhoduje vláda, ale ministerstvo zdravotnictví. Tento trik stát od žalob na náhradu škody neuchrání, říká Petr Bezouška z Právnické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a člen Legislativní rady vlády. "Bylo by směšné, kdyby záleželo na tom, který orgán za krizového stavu vyhlásil které opatření, a podle toho by se nahrazovala škoda," říká. Připouští ale, že počítání škod bude složité.

HN: Vláda v pondělí potichu přesunula pravomoc vydávat omezení podnikatelům kvůli pandemii na ministerstvo zdravotnictví. Je to logické, protože jde o zdraví, nebo jde o snahu minimalizovat náhrady škod, protože za rozhodnutí podle krizového zákona náleží odškodné, ale podle zákona o ochraně zdraví ne?

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

To ani nemusím spekulovat. Ministryně financí Schillerová to přece řekla jasně, že se tím chtějí vyhnout náhradě škody, o které zároveň říkají, že ji nebudou poskytovat. Což je samo o sobě schizofrenní. Je v tom jasná snaha to nějak zamlžit, ztížit, protože pak je potřeba opět vypracovat argumentaci, že i toto opatření je opatření podle toho krizového zákona. Na druhou stranu je otázka, zda ministerstvo zdravotnictví je oprávněno k takto širokým zásahům a opatřením.

HN: Ale zákon o ochraně zdraví přímo říká, že lze kvůli boji s epidemií omezovat styky lidí či zavírat určené provozovny.

Ale vydali i další zákazy, například cestovat přes hranice, a to podle zákona o ochraně zdraví nejde. Nebo nasazení armády. To musí být vždy podle krizového zákona. To se spíš doplňuje. Hlavně ale by ta argumentace byla hodnotově hodně směšná, kdyby záleželo na tom, který orgán vyhlásil které opatření, a podle toho by se nahrazovala škoda. To v právu nemůže fungovat.

HN: To znamená, že když vláda udělala ten "trik" a přehodila zodpovědnost na ministerstvo zdravotnictví, z hlediska odškodňování by to mělo být irelevantní?

Ano. Oni to přece navíc sami přiznali, ta účelovost toho bije do očí. Listina základních práv a svobod říká, že omezit vlastnické právo můžete jen za náhradu. Pak už se jen hledá ta cesta, jak se ta náhrada poskytne. Je pravda, že v době, kdy byl zákon psán, se asi myslelo hlavně na povodně a škody, které vznikají v souvislosti s nimi, a že nikoho nenapadla ta pandemie. Na druhou stranu to pravidlo je napsáno velmi široce, otevřeně, kdy jediná podmínka je, že škoda vznikla v souvislosti s prováděním krizového opatření. Je zřejmé, že se nevztahuje jen na opatření podle krizového zákona, ale i na opatření, která jsou vydána podle jiných zákonů. Jen je důležité, aby to bylo právě během té vyhlášené krizové situace.

HN: Stát by tedy podle vás měl škody hradit, protože to omezení vydal.

Právo na náhradu škody tady určitě je, druhá otázka je, v jakém rozsahu. To je nová otázka, která se tady doposud neřešila. Od toho budou soudy, aby tu hranici hledaly. Zapomíná se ale na jednu věc. Pokud bude podnikatel uplatňovat ušlý zisk za dobu, kdy nemohl prodávat, nemůže říct: já před pandemií měl zisk milion a nyní mám nula a dejte mi milion. Vždy se to musí porovnávat s tím, jaká situace by tady byla, kdyby to opatření nebylo zavedeno. Kdyby vláda ten zákaz nevydala a řádila pandemie, tak by měl sice otevřeno, ale stejně by mu tam nikdo nechodil a on by utržil jen sto tisíc. Od toho je třeba počítat tu škodu, vláda za tu pandemii nemůže.

Druhá otázka je, co vše je v příčinné souvislosti. Určitě můžu říct, že když přímo zavřu obchod, je to přímý následek toho opatření a zde se nebavíme o složitých právních problémech. Jiná otázka je, když někdo přeruší výrobu, protože zavřeli jeho odběratelům odbytiště. Může i tento žádat o náhradu škody, je to také v přímé souvislosti? To už budou složité právní otázky. Na druhou stranu říct, že se nenahradí žádná škoda, to je hodně směšné vyjádření.

HN: Jak si vysvětlujete to, že ministerstvo vnitra ústy náměstka Petra Mlsny tvrdí, že podle zákona o krizovém řízení nejde postupovat, že ten zákon byl určen pro povodně a podobné situace a nelze jej brát plošně? A současně tvrdí, že by takto všechny vlády zkrachovaly, kdyby podobně postupovaly. A paní ministryně Schillerová se toho drží.

Na ministerstvu vnitra nejsou odborníci na soukromé právo a ani pan Mlsna ho neumí. Ale hlavně v tom krizovém zákoně, když se podíváte na paragraf 2, kde jsou vyjmenované krizové situace, tak tam nikde nestojí, že je to jen na povodně. Tam je napsáno, že je to na jakýkoliv stav nouze, nebezpečí, bezpečnostní situaci.