Státní Česká pošta se během dvou let hodlá vrátit do plusových čísel. Po několika letech ztrát tomu mají napomoci úsporná opatření, rozšíření finančních služeb a také rozdělení státního podniku na tři samostatně hospodařící části. Každou povede jeden ředitel.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Generální ředitel společnosti Roman Knap ve středu uvedl, že zatímco loňský rok byl ve znamení vytyčení dlouhodobé strategie pošty, letos přichází přelomový rok změn. "Půjde o největší proměnu České pošty za mnoho posledních let," prohlásil Knap.

Podnik loni skončil se ztrátou v řádu několika set milionů korun, což je výrazně méně než miliardový propad z roku 2018. "Za loňský rok zatím nemáme auditovaná čísla. Nicméně můžeme říci, že proti plánu jsme ztrátu snížili o více než půl miliardy," potvrdil mluvčí pošty Matyáš Vitík.

400 poboček

chce přestěhovat Česká pošta. Vhodným místem mají být obchodní centra.

450 milionů

má letos poště ušetřit zavedení dvourychlostního doručování zásilek.

7 korun

si připlatí klient pošty, který bude chtít dodat dopis do druhého dne.

Cílem proměny je kromě nápravy hospodaření také zlepšení kvality poskytovaných služeb. Ta je dlouhodobě pod veřejnou kritikou. Lidem vadí jak dlouhé čekací doby na přepážkách, tak špatné doručování zásilek. Nejvíce klienti pošty poukazují na službu Balík do ruky, která zaručuje dodání zásilky až k adresátovi. Často však končí jen oznámením ve schránce. Přestože byl klient v době doručení doma, musí se nakonec vydat na pobočku pro balík.

Noví šéfové chystají velké změny

K dosažení černých čísel do roku 2020 má poště pomoci mimo jiné rozdělení na tři divize: státní poštovní služby, logistiku a finanční služby. "Naším úkolem je nastavení transferových cen mezi těmito jednotkami," řekl ředitel podniku Knap. Tyto ceny by podle něj měly být stejné, jako panují na trhu, aby se pošta vyhnula tomu, že si sama bude poskytovat předražené služby. "Když se budou ceny blížit tržním, tak budeme vědět, že pracujeme efektivně," dodal Knap.

Zároveň představil šéfy jednotlivých jednotek, které čeká samostatné hospodaření, byť pod společnou hlavičkou státního podniku. "Chystáme například nabízet podporu pro nadcházející poslední vlnu EET," uvedl ředitel finančních služeb Martin Paruch.

Ten přišel do České pošty před pár dny z pozice náměstka výkonného ředitele Komerční banky. Dosavadní nabídku finančních služeb pošty, jako je například systém složenkové úhrady SIPO, považuje za rodinné stříbro podniku. "Kromě modernizace SIPO a inovace stávajících produktů hodláme přivést také další partnery z finanční oblasti," přiblížil Paruch.

Česká pošta loni zvýšila výnosy z doručování balíků o 120 milionů korun. Naopak provozní úspory činily zhruba 320 milionů korun.

Rozvoz balíků bude nově spadat pod divizi logistika, kterou řídí Petr Cinkl, stávající manažer státního podniku.

Dalších 450 milionů má letos České poště přinést zavedení takzvaného dvourychlostního doručování listovních zásilek.

Standardem bude dvoudenní doručení, tedy do 48 hodin. Za příplatek dorazí zásilka do druhého dne, jak bylo doposud zvykem. Poštovné ale bude o sedm korun vyšší.

Pošta 1. února spustila první vlnu dvourychlostního doručování v polovině svých okrsků, od 1. dubna by se mělo rozšířit na celou republiku. "Už po třech týdnech má dvourychlostní doručování výborné výsledky," přiblížil generální ředitel Knap.

Na začátku změny poště chybělo 550 doručovatelů, díky dvěma rychlostem, kdy většina lidí volí levnější doručení do dvou dnů, bude moci ušetřit práci až 1300 doručovatelů z celkových osmi tisíc.

Zároveň pošta hodlá přestěhovat 400 ze 1700 poboček, které chce i nadále provozovat. Dalších 1500 poboček do roku 2025 přejde na partnerské provozovatele. V současnosti je zhruba 640 partnerských pošt. Úřadovny by se měly přemístit do snadno přístupných míst s parkováním, jako jsou například velká nákupní centra.

Pobočky se změní do černé a bílé

Postupně se rovněž budou objevovat pobočky nové generace. Mají mít zcela nové architektonické řešení v základní černé a bílé barvě. Namísto přepážek za sklem bude na klienty čekat otevřené prostředí, jaké se dnes dá předpokládat spíše v bankách než na poštovních úřadech. Zaměstnanci také budou mít nové stejnokroje podle specializace.

Kromě toho chce pošta pokračovat v budování takzvaných Balíkoven. To jsou výdejní místa zásilek, provozovaná majiteli − například trafiky nebo obchodu s textilem. "Máme v plánu je rozšířit tak, aby výdej balíků byl expresní službou nejen na poštách, ale i mimo pobočky ve smluvních provozovnách," popsal nový šéf divize státní poštovní služby Miroslav Štěpán.

Nyní pošta hledá partnera pro jejich provozování, se kterým by na provozu externích výdejních míst spolupracovala.