Nejen e­-shopy, ale i kamenné obchody sbírají čím dál více dat o svých zákaznících. Prodejny bez pokladen a další inovace vedoucí k většímu pohodlí nakupujících tento trend ještě prohloubí. Podle zástupců několika velkých prodejců, kteří diskutovali na konferenci Retail Summit, proto poroste význam toho, jak se o uživatelská data prodejci starají. Z péče o data se může stát konkurenční výhoda − uspějí obchody, které zákazníky přesvědčí, že jejich údaje jsou u nich v bezpečí.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Firmy shromažďují data, která jim pomáhají lépe cílit reklamu a nabídku na konkrétní zákazníky. E-shopy typicky zajímá, co, kdy a jak často lidé nakupují. Podle toho třeba odhadnou, kdy klientovi nějaký výrobek doslouží, a nabídnou mu jej dříve, než se podívá ke konkurenci.

"S tím, jak roste počet útoků na zákaznická data, má více lidí zkušenost, že k nějakému úniku nebo pokusu o krádež došlo. A poté se začínají zajímat, jaké údaje o nich obchody sbírají a jak je mají zabezpečené," říká ředitel webového a mobilního vývoje Alza.cz Vladimír Dědek. Dodává ale, že zájem o bezpečnost dat mezi zákazníky roste zatím pomalu.

Výraznou změnu nepřinesla ani kauza české antivirové společnosti Avast, jejíž dceřiná firma Jumpshot prodávala data o chování uživatelů jiným společnostem. Avast popřel, že by prodávané údaje šlo spojit s konkrétními lidmi, jak tvrdily americké magazíny Motherboard a PCMag. Přesto se Avast rozhodl divizi Jumpshot zavřít a skoncovat s prodejem dat klientů.

"Zneužívání a úniky dat jsou zatím v pozadí spotřebitelského zájmu. Zákazníkům nejvíce vadí, když se po poskytnutí údajů setkají s nevyžádaným kontaktem," tvrdí předseda správní rady organizace Spotřebitelské fórum Kryštof Kruliš. Takový kontakt mohou představovat například různé telefonické či e-mailové nabídky produktů nebo slevových akcí.

I Kruliš se ale domnívá, že lidé budou klást na bezpečnost dat stále větší důraz. Pro obchodníky to znamená zlepšovat zabezpečení hned na několika frontách. Vedle etiky obchodování s daty řeší, jak zabránit jejich zneužití v případě, kdy je zlodějům poskytne sám zákazník. Třeba zadáním hesla na podvodné stránce. V takové situaci může pomoci ověřování totožnosti klienta biometrickými údaji, například otiskem prstu. Právě to firmy vidí jako současný bezpečnostní trend.

Další velké riziko představují sami zaměstnanci firem. Ti mohou způsobit únik citlivých údajů o zákaznících svojí neopatrností. Stačí, když ztratí notebook, v němž mají data uložena. Podniky proto často omezují počet lidí, kteří mají k datům přístup. Zaměstnancům umožní přístup jen k nezbytně nutnému množství údajů. Takto postupuje například Tesco, které kromě tradičních kamenných prodejen provozuje i e­-shop.

Jsou však i firmy, které navzdory riziku razí opačný přístup. Mezi ně patří zmíněná Alza nebo internetová lékárna Pilulka.cz. Oba podniky se snaží údaje zpřístupnit co nejširšímu počtu zaměstnanců. Podle nich může větší skupina lidí přijít s lepšími nápady, než kdyby byl přístup k některým datům výsadou jen úzkého týmu. "Přínos firmě a zaměstnancům, kteří s nimi mohou lépe dělat svoji práci, převažuje rizika, že někdo data vynese nebo jinak zneužije," konstatuje výkonný ředitel Pilulka.cz Michal Hanáček. I on ale připouští výjimky. Mezi ně patří například osobní údaje zákazníků.