Areál bývalého mlýna ve středočeské obci Kamenice začal už v roce 1822 využívat podnikatel Josef Ringhoffer, který zde koval měděné výrobky. V současnosti je závod podstatně větší a místo mědi už ve výrobě sázejí na hliník. Společnost Strojmetal Aluminium Forging z něj vyrábí podvozkové díly určené především pro auta vyšších tříd. Mezi její zákazníky patří Volvo, ale i luxusní automobilky jako Rolls-Royce či Ferrari.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

"Skoro všechna produkce jde na export. Okolo 80 procent našich odběratelů je v Evropě, zbylá pětina v USA a Kanadě," říká generální ředitel a spolumajitel podniku Miroslav Jelínek.

Šéf podniku nastoupil do Strojmetalu po vysoké škole a pracuje zde už téměř 50 let. Začínal na dělnické pozici a s manželkou zpočátku bydlel na ubytovně nedaleko továrny. Pak se dostal do vedení a přes třicet let už společnost řídí. "Firma byla po revoluci na zavření. Skončila letecká a vojenská výroba, která byla tehdy hlavním zdrojem zakázek," vzpomíná.

2,5 miliardy korun

byly loni tržby Strojmetalu. To je o 200 milionů méně než v roce 2018.

Jelínkovi se tehdy podařilo najít zahraničního partnera − kanadskou společnost Alcan, díky které se podnik dostal k zakázkám pro automobilový průmysl.

V současnosti firma, podobně jako ostatní dodavatelé automobilového průmyslu, pociťuje pokles poptávky. Zatímco v roce 2018 byly tržby 2,7 miliardy korun, loni se snížily zhruba o 200 milionů na 2,5 miliardy. Podobné číslo očekává Jelínek i pro letošní rok.

Kromě úbytku zakázek se Strojmetal snaží připravit také na možné dopady celních válek. V případě, že Česko zavede digitální daň na technologické společnosti, jako je Google či Facebook, mohou případná odvetná cla zasáhnout také export společnosti do Spojených států. Tam Strojmetal dodává součástky pro Ford a General Motors.

Podnik proto nyní hledá v Kanadě či USA vhodnou firmu, s kterou by při výrobě podvozkových dílů mohl spolupracovat. "Myšlenkou jsme se začali zabývat před deseti lety, ale tehdy se to ještě nevyplatilo. Dnes se k tomu opět vracíme," říká syn generálního ředitele Miroslav Jelínek mladší, který má ve firmě na starosti investice a vývoj.

Zatím ale společnost investuje především do modernizace továrny v Kamenici. Celkem zde na osmi linkách "pracuje" přes sto robotů. Letos firma plánuje otevřít novou halu za 600 milionů, kde obsluhu strojů zvládnou dva pracovníci. Dalších asi 12 zaměstnanců bude kontrolovat, zda jsou výrobky bez vady.

"I proto můžeme uvažovat o tom, že postavíme závod v Severní Americe. Náklady na pracovní sílu nehrají příliš velkou roli," vysvětluje Jelínek mladší.

Areál, jehož součástí je i novogotický zámek, už není možné kvůli okolním lesům dále rozšiřovat. I proto Strojmetal letos v únoru otevře další závod v Bruntálu. Na severu Moravy bude vyrábět hliníkové polotovary pro výrobu součástek. Společnost kromě součástek podvozků aut vyrábí například i konstrukce sedaček do vlaků.

Na rozšíření výroby získal loni Strojmetal investiční pobídku za 570 milionů korun. Jde o nejvyšší podporu, kterou stát v roce 2019 přislíbil.

Bývalý státní podnik koupil Jelínek starší v roce 1998 spolu s tehdejšími kolegy. Ti už však své podíly odprodali. Do Strojmetalu navíc před dvěma lety vstoupil miliardář Petr Otava. Jeho společnost MTX Group aktuálně drží 55 procent ve Společném podniku Strojmetal, který je mateřskou společností Strojmetal Aluminium Forging a další firmy, jež vlastní pozemky a budovy posledně jmenovaného podniku. Zbylý podíl vlastní společnost KSP, kde Jelínek starší drží dvoutřetinový podíl a na Otavu připadá zbytek. Spolupráci s Otavou zatím Jelínkovi nechtějí příliš komentovat. "Ta spolupráce je mladá a zatím se hledá," říká Jelínek mladší.

Jelínek starší nyní uvažuje, že vedení Strojmetal Aluminium Forging s více než 500 zaměstnanci předá synovi.

Oprava 24. 1. 2019, 17:45: V původní verzi textu jsme chybně uvedli, že Strojmetal získal loni investiční pobídku za 2,8 miliardy korun - to byla ale celková výše investičního projektu. Investiční pobídka byla ve výši 570 milionů korun. Za chybu se omlouváme.