V Česku rychle přibývá lidí, kteří v obchodech a u bankomatů namísto své plastové platební karty vytahují chytrý mobil či hodinky.

Podle nedávného průzkumu České bankovní asociace stoupl letos podíl zákazníků, kteří je využívají jako platební prostředek, na 18 procent z loňských osmi.

Banky si uvědomují, že plastové platební karty se brzy mohou stát přežitkem, a začínají na to reagovat přípravou na spuštění plně virtuálních karet. Ty bude možné stáhnout do aplikací, jako je Google Pay a Apple Pay, bez nutnosti mít fyzickou platební kartu. Nyní existující virtuální karty, které některé banky nabízejí pro nákupy v e-shopech, do nich nahrát nelze.

První banka, která potvrdila, že jde tímto směrem, je Česká spořitelna.

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

"Počet klientů, kteří využívají naše služby primárně v mobilu, se za poslední rok zdvojnásobil. A předpokládáme, že v roce 2020 překročí jeden milion. V průběhu příštího roku začneme naše karty plně virtualizovat, abychom jim usnadnili platby a výběry mobilem i transakce na internetu," říká mluvčí spořitelny Filip Hrubý. "V tuto chvíli ještě řešíme bezpečnostní aspekty kvůli ochraně osobních dat, jako je číslo karty, datum exspirace a CVV kód, takže termín spuštění virtuálních karet víc nemůžeme upřesnit," dodává.

Infografika
Infografika Čím platí Češi

Všem klientům bude spořitelna i nadále poskytovat fyzické karty. "V blízké budoucnosti začneme dávat také klientům na výběr, zda chtějí jen virtuální, či také plastovou kartu," doplňuje Hrubý s tím, že víc změnu specifikovat nemůže.

Česká spořitelna tak bude následovat fintechové firmy jako například Revolut. Obdobný plán má česká fintechová společnost Twisto. "Virtuální karty spustíme do půl roku," uvádí pro HN Jan Husták, PR manager firmy. Podle Michala Šmídy, zakladatele a šéfa Twista, je jejím cílem plastové karty postupně do roku 2025 "odstřihnout" z nabídky.

"S rozšířením plateb Google Pay a Apple Pay přestávají mít plastové karty opodstatnění. Počítáme samozřejmě s tím, že se do té doby ještě více rozšíří možnosti placení telefony, chytrými hodinkami a dalšími nositelnými elektronickými zařízeními a že bezhotovostní platby budou v dostupné všem," popisuje Šmída.

Pro banky je přechod na virtuální karty lákavý i kvůli budoucím úsporám z vydávání platebních karet, které je nyní přijde až na desítky milionů korun ročně.

V Česku je podle Sdružení pro bankovní karty v oběhu přes 12 milionů platebních karet. Výroba jedné spolu s náklady na doručení klientovi stojí podle informací z bank zhruba 150 korun. Klienti za vydání a používání platebních karet většinou neplatí. Banky jim naopak tento náklad musí hradit opakovaně. Platební karta má zpravidla platnost čtyři roky.

Vydávání virtuálních karet je tématem ve všech bankách. "Je to věc, kterou s ohledem na rychlost rozšiřování Google Pay a Apple Pay podporujeme," potvrzuje Pavel Zúbek, mluvčí Komerční banky. O termínu nasazení této novinky ale nechtěl mluvit.

Jiné banky tvrdí, že službu v plánu na příští rok nemají. "Zatím po tom není u nás poptávka. Tradiční plastové karty jsou zatím často nezbytností při cestách do zahraničí, kde bezkontaktní platební terminály a bezkontaktní bankomaty nejsou tak rozšířené jako v Česku, a minimálně ještě několik dalších let je proto klienti budou potřebovat," říká Jana Karasová, mluvčí Air Bank. Podle ní je ale možné, že se to změní a banka se přípravě placení pomocí virtuálních plateb bude věnovat.

Každopádně mnozí Češi mají víc platebních karet a v situaci, kdy nebudou mít k dispozici bezkontaktní terminál nebo bankomat, jim stačí mít ve fyzické podobě jen jednu z nich.

Některé banky s rychlým zařazením virtuálních karet do nabídky váhají i kvůli počáteční investici do systémů a nasazení svých týmů na jiné současné priority. "Počítáme s tím. Přijdeme s tím, až bude přechod na virtuální karty v takovém rozsahu, aby se nám to v budoucnu projevilo na úsporách," přibližuje Ondřej Hák, ředitel produktů a rozvoje obchodu Equa bank.

Související
Infografika Čím platí Češi

Líbil se vám článek? Chcete víc takových článků?

Kupte si předplatné a můžete si je číst všechny. Navíc bez reklam a s možností sdílet přátelům.

Vyzkoušejte předplatné HN+
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru