Místo nýtů šroubky a žádné kryty, které nejdou snadno odmontovat. Pračky, ledničky či televize se od března 2021 budou muset vyrábět tak, aby šly snáze opravit. Nařízení Evropské komise počítá i s tím, že spotřebiče budou odolnější a náhradní díly na ně dostupné až 10 let. Šetřit to má životní prostředí i peníze spotřebitelů. Ti podle nejnovějšího českého průzkumu novinku uvítají.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

"Polovina lidí narazila při opravě na problém. Buď se jim nevyplatila, nebo nesehnali opraváře," říká Viktor Vodička, ředitel Sdružení českých spotřebitelů. Nově by na výrobcích měly být štítky o možnosti jejich opravy.

Sdružení si spolu s projektem Opravárna nechalo udělat průzkum, ve kterém 800 lidí z celého Česka odpovídalo, jaké mají zkušenosti s opravitelností elektroniky a spotřebičů. Průzkum provedla agentura SC&C. Více než třem čtvrtinám spotřebitelů se navíc výrobek rozbil jen krátce po uplynutí záruční lhůty. Právě životnost výrobku je přitom při rozhodování lidí o jeho koupi zásadní. Pětadevadesát procent zákazníků by na výrobcích uvítalo informaci o tom, jak jdou opravit.

95 procent

zákazníků by na elektronice či domácích spotřebičích uvítalo informaci o jejich životnosti a možnosti opravy, jak zjistil průzkum agentury SC&C provedený pro projekt Opravme Česko.

Na zpřísnění pravidel se členské státy Evropské unie shodly už koncem minulého roku. K lednicím, myčkám nádobí, pračkám, televizorům či počítačovým monitorům mají v budoucnu přibývat další kategorie.

Výrobci jsou na nová pravidla připraveni, uvádí Radek Hacaperka, generální ředitel Sdružení výrobců domácích spotřebičů. Zároveň ale jmenuje potíže, které to firmám způsobí. Některé náhradní díly budou muset mít k dispozici sedm až deset let po ukončení produkce výrobku.

"Povede to ke sjednocení produktů. To, že jsou dnes výrobky často zalité plastem, má hlavně bezpečnostní důvody. Navíc to ani jinak nejde, protože je například zakázané elektroniku pájet cínem a olovem. Aby celý výrobek držel pohromadě, musí být zalitý plastem," vysvětluje Hacaperka. Zároveň ale mluví o ekonomických důvodech. Výrobky zalité plastem jsou levnější.

Štítky opravitelnosti, které se na výrobcích mají objevit, budou podobné současným energetickým štítkům, říká Petr Vozka z odboru energetické účinnosti a úspor ministerstva průmyslu a obchodu. Místo spotřeby by ale hodnotily životnost a možnost opravy. Jak hodnotit náročnost opravy a roztřídit podle ní výrobky do kategorií, bude ale podle Vozky problém. I tím se jeho odbor nyní zabývá.

Zaměření Evropské komise na možnosti oprav výrobků považuje Vozka za logické. "Ve zlepšování energetické účinnosti jsme dosáhli hranice. Teď přichází na řadu snaha o to, aby nám energeticky úsporné výrobky vydržely co nejdéle," vysvětluje.

"Například mixér za pár set korun slepený do jednoho plastového kusu nemáte šanci opravit. Když už byste se do něj dostali, musíte ho pak zase slepit a to by vypadalo hrozně. Navíc se to nevyplatí a často k tomu nejsou náhradní díly," dává příklad Jan Charvát, zakladatel projektů Opravme Česko a Opravárna. Ta sdružuje 1430 opravářů a spolupracují s ní i velcí prodejci, jako jsou Mall Group a Decathlon.

Největší zájem je v Česku o opraváře počítačů a notebooků, kterých je i dostatek. Naopak například hodináři už téměř nejsou.