Největší zakázku, jakou za dlouhé roky získala česká firma v Africe, nyní podepsala v Senegalu česká společnost Transcon Electronic Systems. Firma z Frýdku­-Místku postaví v západoafrické zemi pět regionálních letišť, která si u ní objednalo tamní ministerstvo turistiky a letecké dopravy. Senegalci za letiště postupně zaplatí 151 milionů eur (asi 3,8 miliardy korun).

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

"První letiště v Saint­-Louis na severu Senegalu dokončíme do konce příštího roku, další začátkem roku 2021," řekl HN obchodní ředitel Transconu Ilja Mazánek, který dvouleté vyjednávání za firmu vedl. Zbývající tři letiště pak Transcon postaví do konce roku 2022.

Na financování se podílejí Komerční banka a státní Česká exportní banka. "Na rekonstrukci prvních dvou z pěti letišť poskytneme financování zhruba 53 mi­lionů eur. A to poměrem půl na půl," potvrdil HN Jaroslav Výborný, generální ředitel České exportní banky. Finanční dokumentace pro pojištění od státní pojišťovny EGAP se připravuje.

Český byznys v Africe

◼ Tuzemský vývoz do Afriky není v porovnání s velikostí celkového českého exportu přesahujícího čtyři biliony korun příliš velký. Za loňský rok překročil hranici 40 miliard Kč ročně, což odpovídá vývozu do Dánska.
◼ Přímo do francouzsky mluvícího Senegalu vyvezly české firmy zboží za necelých 450 milionů korun. Nevýhodou pro vzájemný obchod je, že neexistuje smlouva zamezující dvojímu zdanění. Kromě Transconu je v Senegalu aktivní výrobce letadel Aero Vodochody.
◼ Státní pojišťovna EGAP v roce 2018 do Afriky pojistila export za 5,8 miliardy korun. Největším případem je dodávka 450 autobusů značky Iveco za více než dvě miliardy korun s úvěrem od ČSOB. Za posledních 10 let pojistila státní pojišťovna rovněž stavbu nemocnic v Gabonu a Ghaně nebo menší africké projekty v oblasti čištění vody, strojírenství, energetiky, ale i dodávek koření.

 

5 letišť

pro regionální dopravu postaví v Senegalu firma Transcon z Frýdku­-Místku.

Letiště postavené za rok

Každé z letišť, která se fakticky postaví úplně znovu, má ročně odbavit mezi 500 tisíci a jedním milionem lidí. Zvládnou přistání turbovrtulových strojů ATR nebo menších proudových letadel Embraer. U dvou větších letišť, včetně toho v Saint-Louis, jsou v plánu také letadla typu Airbus 320 a Boeing 737.

Rozvoj letišť, podobně jako investice do další infrastruktury, podporuje nedávno opět zvolený senegalský prezident Macky Sall. Ten chce ze Senegalu udělat významný letecký uzel mezi Evropou a Jižní Amerikou. Nedaleko hlavního města Dakaru před dvěma lety třeba vyrostlo celkem za 600 mi­lionů dolarů (asi 14 miliard korun) nové mezinárodní letiště Blaise Diagne. Stavba regionálních letišť má zase propojit odlehlejší oblasti Senegalu a zapojit je do dopravy v západní Africe.

Pro Transcon bude zakázka významnou referencí v celé subsaharské Africe. Kromě velikosti je unikátní v tom, že je český Transcon generálním kontraktorem, který odpovídá za celou stavbu. Firma navíc uspěla proti mnohem větší belgicko­-francouzské firmě ADB Safegate. Podle Mazánka má Transcon "v hodně vysokém stavu rozpracovanosti několik dalších podobných projektů v Africe a Asii".

Transcon v Senegalu prodává vlastní řešení modulárního letiště. Systém podnik vyvinul v 90. letech původně pro modernizaci českých vojenských letišť. Kromě těchto staveb patří k významným dodavatelům světelné, řídicí a monitorovací techniky. Jeho zařízení jsou na více než 200 letištích po celém světě. Významné postavení má Transcon na ruském trhu. Ani v Africe ale není nováčkem: firma "dodala" letiště do Jižní Afriky nebo Egypta. A její řídicí věž v Tobruku přežila občanskou válku v Libyi.

Česká společnost zvládne postavit letiště za méně než rok. Její zařízení je možné smontovat jako stavebnici, odolají pouštním bouřím i extrémním mrazům a horku. Proto jsou výhodná pro regionální letiště, jakých je po světě několik set. Rychlost stavby umožňují moduly vyráběné v Česku, které se přepraví do Senegalu. Proto Transcon podle Mazánka zvládne stavět několik letišť najednou.

Na zakázce vydělají jako subdodavatelé další české firmy, které by jinak na senegalský trh samostatně těžko pronikly. Jednou z nich je Koma Modular z Vizovic. "V příštím roce bude zakázka tvořit asi 15 procent našeho obratu," řekl Martin Hart, vedoucí marketingu Koma Modular, která měla loni tržby lehce přes 600 milionů korun. Podle Harta jeho společnost nikdy podobně velkou zakázku v Africe nedělala.

Dalšími českými podniky, které dodají vybavení, jsou Tatra Kopřivnice, THT Polička či Škoda Auto. Transcon zapojil do dodávek i některé francouzské firmy, stavební práce přímo na místě většinou provedou senegalské společnosti.

Obchod se Senegalem

Senegal patří ke stabilnějším státům v Africe. Podle indexu OECD, z něhož vycházejí při rozhodování o míře rizika státní instituce při podpoře exportu, je Senegal mezi zeměmi Afriky na devátém místě. Mezi více než padesáti státy je na úrovni Tuniska.

Český vývoz do Senegalu měl loni objem necelých 450 milionů korun. V Dakaru od roku 2013 působí opět česká ambasáda. Kromě Transconu je v Senegalu aktivní výrobce letadel Aero Vodochody, který sem má dodat čtyři cvičné vojenské stroje L-39NG.