Za etiketu na plechovkách britského nealkoholického šumivého nápoje Switchle získali loni v Colognia press českou cenu Obal roku. O pár měsíců později firma uspěla i v mezinárodní konkurenci: obdržela jednu z cen Světové obalové organizace. Kolínská tiskárna nyní hodlá úspěch využít i při expanzi na zahraniční trhy, především do Německa. V celosvětovém finále uspěli i další Češi, například designové studio Fiala & Šebek získalo cenu za obal bylinného likéru Becherovka.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Pro Colognia press, podnik zhruba se 130 zaměstnanci, nejde o první mezinárodní ocenění, už před osmi lety vyhrála jako první česká firma zlatou Cenu prezidenta Světové obalové organizace za tisk Braillova písma na laminátovou tubu. Způsob, jak dostat písmo pro nevidomé i na materiál, který mění tvar, vyvíjeli v Kolíně spolu se slovenskou firmou Tubapack skoro dva roky. Řešení, při němž se na místa, kde mají být výstupky, nanáší více barvy, si společnost nechala patentovat.

V tuzemsku tiskne Colognia obaly a etikety například pro Kofolu, Vitanu nebo Korunní, pro zdravotnickou společnost Fresenius Kabi vyrábí štítky na krevní vaky. V poslední době jsou hodně populární takzvané rukávy − teplem se smršťují a na lahvi či kelímku od jogurtu drží i bez lepidla. "Navíc se lépe využije celá plocha výrobku a informace o produktu můžete mít na celém obalu," říká ředitelka tiskárny Štěpánka Líznerová.

Etikety všeho druhu

Vedle klasických se firma zaměřuje i na jiné druhy etiket. "Bezpečnostní se používají třeba u léčiv nebo potravin, kde musíte mít jistotu, že vám do výrobku nikdo nic nepřimíchal," vysvětluje Líznerová. Přirovnává je k dálniční známce. Pokud etiketu někdo sundá, aby se k výrobku dostal, už se mu ji nikdy nepodaří přilepit zpět stejně.

V takzvaných chytrých etiketách je zabudovaný mikročip s malou anténou vysílající rádiové vlny. Reaguje třeba na průchod bezpečnostním rámem a lze na ni nahrát informace, díky nimž může prodejce sledovat pohyb zboží ve skladu nebo hlídat teplotu výrobku. "To je oblast, na kterou se nyní zaměřujeme," prozrazuje Líznerová, že se v Kolíně nechtějí nechat zaskočit technologickým vývojem.

Colognia press v současnosti spolupracuje zhruba s tisícovkou klientů v Česku, na Slovensku i v zahraničí. Pro německé klienty, jakým je třeba výrobce nápojů Get Up, tiskne na speciální DPG etikety používané na zálohovaných PET lahvích. "Jde de facto o ceninu, takže jejich tisk podléhá přísným kontrolám," říká šéfka tiskárny. Barvy se musí vážit přesně na gram. Kdyby překryly kód tak, že by byl nečitelný, nebylo by možné lahev vrátit.

"V německy mluvících zemích máme zhruba pět zákazníků s tržbami v řádu jednotek milionů korun ročně," říká Líznerová. Právě do Německa hodlá firma v budoucnosti více expandovat. V současnosti zde jedná o zřízení obchodního zastoupení. Dalším exportním státem je Rakousko.

Plasty na ústupu

Firmu Colognia press založili v roce 1996 čtyři podnikatelé z Kolína a dodnes ji vlastní. Tržby loni přesáhly 359 milionů korun, což je o 14 milionů více než v roce 2017. V posledních dvou letech podnik vydělal 20 milionů korun čistého.

Líznerová potvrzuje, že klienti stále více dbají na životní prostředí a odklánějí se od plastových materiálů. "Plast asi nikdy úplně nezmizí, ale české firmy se ho snaží něčím nahradit," tvrdí žena, která v kolínské firmě pracuje čtrnáct let, nyní dva roky jako ředitelka.

Řada výrobců své plastové obaly ztenčuje a lidé z Colognie ­press s některými zákazníky testují i tisk na rozložitelné obaly. "Nečekáme, až s nápadem přijdou firmy, snažíme se vytipovat vhodné materiály a nabízíme je zákazníkům, kteří by na to mohli slyšet," říká Líznerová. Tisk na rozložitelné materiály je však mnohonásobně dražší a dovolit si ho zatím mohou hlavně podniky, které prodávají dražší výrobky s vyšší marží.