Brněnské letiště letos opět překoná hranici půl milionu odbavených pasažérů. Pro dlouhodobý rozvoj ale potřebuje ke třem přímým linkám do Londýna, Bergama a Berlína přidat další. K tomu má Letišti Brno pomoci partnerství s vyhledávačem letenek Kiwi. Globální a každodenně aktualizovaná čísla od Kiwi mají opatrné a konzervativní aerolinky přesvědčit, aby daly Brnu šanci.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

"Jsme schopni jim ukázat, jaká je ve světě poptávka po Brně i celé Moravě a naopak," říká Milan Kratina, zakladatel a spolumajitel skupiny Accolade. Tento investor do průmyslových nemovitostí ve střední Evropě v roce 2017 provozovatele brněnského letiště koupil.

Podle Kratiny každá nová linka znamená pro letiště v Brně přibližně desetiprocentní nárůst cestujících v závislosti na počtu rotací. Z čísel od Kiwi vychází, že momentálně z letových destinací nejzajímavější je pro Brno Moskva, Barcelona a Řím.

Letiště Brno

Vlastníkem brněnského letiště je Jihomoravský kraj. Provozovatelem je ale společnost Letiště Brno, která ho má v pronájmu od kraje do roku 2054. Tuto firmu předloni získala společnost Accolade. Minulý rok Brno odbavilo půl milionu cestujících. Nejvíce pasažérů přepraví linka Ryanairu, která létá pětkrát týdně na londýnské letiště Stansted.

117 tisíc

lidí odbavilo v červenci Letiště Brno. Je to nejúspěšnější měsíc v jeho historii.

Do konce letošního července odbavilo brněnské letiště téměř 288 tisíc lidí. A červenec byl s více než 117 tisíci pasažéry nejúspěšnějším měsícem v jeho historii. Většina cestujících ale připadá na prázdninové charterové lety. Tento poměr by se měl v budoucnu měnit.

Brno leží ve spádové oblasti asi pro deset milionů lidí, kde je ještě letiště v Bratislavě (2,3 milionu cestujících) a mezinárodní letecký hub ve Vídni, kudy loni prošlo 27 milionů lidí. Brněnské letiště minulý rok odbavilo přes 500 tisíc lidí. Jen pro srovnání: Praha 17 milionů.

Právě blízkost Vídně je podle zakladatele Kiwi Olivera Dlouhého věcí, z níž může Brno v budoucnu těžit, protože ani přes stavbu třetí dráhy nebude v budoucnu kapacita vídeňského letiště stačit. To může být zajímavé hlavně pro nízkonákladové aerolinky, protože Brno má oproti Vídni výrazně nižší letištní poplatky.

Společnost Kiwi, založená v roce 2012, vyrostla v nejúspěšnější český start-up díky tomu, že dokáže vlastním algoritmem propojovat lety nespolupracujících aerolinek. Z několika letů dokáže pro cestující složit nejlevnější spojení. Letos koupil většinový podíl ve firmě americký fond General Atlantic. Ten má podíl třeba v Airbnb, jež zprostředkovává pronájem ubytování, nebo v mezinárodním dopravci FlixBus.

Menší letiště v blízkosti velkých mezinárodních leteckých hubů, jako je Vídeň, jsou pro větší nabídku Kiwi důležitá. Možnost propojení se zvyšuje, když jsou pasažéři rychle odbaveni.

"Pro nás je nejdůležitější přesun zavazadel, kde se může ztratit i hodina času. Pokud nám letiště odbaví pasažéry za poskytnutí dat rychleji, můžeme díky větší časové rezervě nabízet mnohem více spojení," říká Dlouhý k modelu, který by rád rozšířil také na jiná letiště. Dalším krokem Kiwi je nabídka poukazů na jídlo cestujícím, kteří je budou moci využít na letištích, kde mnohdy čekají i několik hodin. "Chceme se stát partnerem letišť a přivádět jim nejen pasažéry, ale také další příjmy," dodává.

Již v současné době se Brno ve vyhledávání Kiwi neoficiálně bere jako součást Vídně. Podobně jako třeba několik menších letišť v Sasku v okolí Drážďan.

"I menší letiště, jako je Brno, mají denně desítky tisíc vyhledávání. Pokud se Brno propojí s Vídní, půjde už o miliony vyhledávání," popisuje Dlouhý výhody spojování. Jako možnost do budoucna vidí získání kódu Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), který by z Brna v letových řádech udělal i oficiálně Vídeň-sever.

Brno je od Vídně vzdálené něco přes sto kilometrů. Společnost Kiwi je ochotná organizovat i letištní přepravu mezi oběma městy. "Klidně si autobusy pronajmeme. Zájem existuje, předběžně jsme už jednali s některými velkými dopravci," říká Dlouhý.

Podobný model využívá i nízkonákladové letiště Girona, které je zhruba stejně daleko od Barcelony.

Oprava: V boxíku jsme chybně uvedli, že z brněnského letiště linka Ryanairu do Londýna léta pětkrát denně, létá nicméně pětkrát týdně. Za chybu se omlouváme.