Rozdíl mezi "klasickým" designem a tím průmyslovým je během pár okamžiků viditelný i při jarní návštěvě HN v ateliéru na pražské UMPRUM. Industriálně vypadá už samotná místnost, kde je na jedné straně mezipatro vytvořené ze železného lešení a uprostřed celé místnosti velká pohovka. Na té sedí šéf ateliéru Ivan Dlabač obklopený studenty, kteří mu prezentují své návrhy prací.

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

Studenti na patře potichu, za opakovaného a nekompromisního okřikování šéfem ateliéru, ať neruší ostatní, popisují, co je k průmyslovému designu přivedlo. "Většina z nás má v sobě trochu technika. Člověk nechce dělat jen věci, co vypadají hezky, ale zajímá ho funkce," říká například Prokop Strnka z pátého ročníku.

"Já si odmala stavěl z lega a rozebíral autíčka, zajímalo mě, jak to vše funguje," vypráví. Podobně ke studiu přistupuje i jeho spolužák Daniel Pokorný, který je ve třeťáku. "V každém z nás je malý kus vynálezce. Baví nás nové technologie, zkoušíme vše posouvat dál," říká.

Když například dostali navíc nějaké peníze z projektu s automobilkou Škoda, pořídili do ateliéru zařízení na virtuální realitu. Na té nyní projektují některé své práce. Poprvé jí prý studenti použili, když navrhovali městské autobusy pro Škodu Transportation, které mají 12 metrů a může být těžké představit si, jak daná součástka vypadá ve skutečnosti. Právě virtuální realita jim pak umožnila představit si například drobná světla 1 : 1.

Studenti se během let na vysoké škole mají naučit i věci spojené s přípravou nového projektu. Loni tak třetí ročník navrhoval mechanismus kafemlejnku, letos se učí i to, jak připravit rozpočty svých projektů.

Studentka Kamila Čičková na jedné stěně osvícené projektorem ukazuje své tři nápady: je to koloběžka, in­-line brusle a inzulinové pero. Vedoucí ateliéru jednoznačně doporučuje inzulinové pero.

"S koloběžkami to bude těžké. Na trhu jsou jich mraky a jsou to často funkčně dokonalé stroje. Stejně tak brusle, jde o ergonomii, funkčnost, pevnost materiálů… Nakonec by se stihl vyrobit jen polotovar. Pokud chcete udělat kvalitní design, musíte na trhu najít skulinu," říká s tím, že hlavně pro studenta by to v omezeném čase mohlo být u těchto produktů příliš náročné.

"Zato pero je malý objekt, který je plný detailů, můžete na něm poptávat u dodavatelů nejen jednotlivé části, ale můžete si pohrát i s krabičkou či pouzdrem, ve kterém se nosí. Je to ideální projekt, který si pak studenti mohou po skončení dát do portfolia," doporučuje Ivan Dlabač.

Studenti UMPRUM pracují i s virtuální realitou.
Studenti UMPRUM pracují i s virtuální realitou.
Foto: HN – Radek Vebr
Související

Líbil se vám článek? Chcete víc takových článků?

Kupte si předplatné a můžete si je číst všechny. Navíc bez reklam a s možností sdílet přátelům.

Vyzkoušejte předplatné HN+