Na streamovací službě Netflix už příští rok nebude možné sledovat populární sitcom Přátelé. Zdánlivě banální zpráva je jedním z nejviditelnějších signálů toho, co deník New York Times označuje za "studenou válku o obsah". Celosvětově dominantní on-line videotéka Netflix ve druhém kvartálu letošního roku překročila počet 150 milionů předplatitelů. A za rok 2018 utržila 5,82 miliardy dolarů, což znamená meziroční nárůst o 59,2 procenta. Od podzimu ale bude čelit nové konkurenci.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

I proto je teď Netflix ochoten vynaložit na některé akvizice horentní sumy. Konkrétně za práva na Přátele pro letošní rok zaplatil 100 milionů dolarů, aniž by na seriál získal exkluzivitu. Natolik je pro něj důležitý tento starý pořad, který vloni patřil k nejsledovanějším v nabídce.

Společnost ví, že brzy přijde o portfolio filmů a seriálů od společnosti Disney, která v polovině listopadu představí vlastní službu Disney+ a všechny své tituly přesune tam. Za necelých sedm dolarů měsíčně, což je 160 korun, slibuje během prvního roku 7500 hodin seriálových epizod a přes 500 filmů. Zprvu pro Spojené státy, západní Evropu a Asii. Do dvou let ale už pro většinu světových trhů včetně východní Evropy.

Upoutávka na službu Disney+

Kvůli Disneymu tak Netflix přijde o všechny příběhy z prostředí Star Wars, Disney+ dokonce láká na produkci nových původních seriálů ze světa této vesmírné sci-fi ságy. Dále se Netflix bude muset obejít bez superhrdinských filmů od Marvelu, který spadá pod Disneyho, v čele s Avengers. Nebo o animované filmy od Pixaru a klasické kreslené disneyovky. A nakonec ztratí i ty Přátele.

Za to však nemůže Disney, ale vznik další nové videotéky jménem HBO Max, která má být spuštěna na jaře příštího roku. "Zatím je plánována primárně pro americký trh. Jde o vcelku očekávaný krok, sdružuje se obsah, který vzniká anebo už patří pod střechu skupiny WarnerMedia," komentuje situaci Pavla Brožková z českého HBO. Podobné je to u většiny chystaných on-line služeb, které nejprve zaplaví americký trh a poté podle situace začnou expandovat do světa.

HBO Max je důsledkem toho, že telekomunikační gigant AT&T loni koupil společnost Time Warner. Na novou on-line službu tak poskytne veškerý obsah sdružený pod značkou WarnerMedia, což jsou pořady stanic CNN a HBO, ale také všech 236 epizod Přátel či filmy o Batmanovi, Wonder Woman a Harrym Potterovi. Celkem přes 10 tisíc hodin obsahu.

Dříve divák všude na světě věděl, na kterém televizním kanálu najde svůj oblíbený pořad. Ještě počátkem této dekády Američanům stačilo platit si vedle běžné kabelové televize navíc HBO s on-line službou HBO GO. Nebo mohli dát přednost rostoucímu Netflixu, případně jeho řádově menší konkurenci jménem Hulu − a oproti "kabelu" ušetřit.

Nyní se vedle Netflixu, HBO a jiné již existující videotéky Amazon Prime objevují další. Pořady začínají migrovat z jedné služby na druhou a pro společnosti i diváky nastává nejistá doba.

"Každý se předhání v řečech o tom, kolik investuje do obsahu. Ale nemáte jako zákazník pocit, že už těch možností je dost?" ptá se analytik streamovacích médií Dan Rayburn. "Dochází ke zkoušce našich očí a času, který máme na konzumaci jakýchkoli médií," říká Rayburn, podle něhož nelze realisticky očekávat, že by zákazník platil více než dvě tři služby měsíčně.

Přitom se jich chystá mnohem víc. Několika podmanivými videi tu svou letos v dubnu uvedla společnost Apple. "Představujeme nový domov pro ty nejkreativnější vypravěče světa," láká upoutávka na službu Apple TV+. A hned následující video začíná nadšeným hlasem vypravěče, který zmíněnému marketingovému slibu dostojí. O povaze příběhů a vyprávění tu mluví režisér Steven Spielberg.

Upoutávka na službu Apple TV+

Apple TV+ bude spuštěna na podzim a přijít by měla do více než 100 zemí včetně České republiky. Zatím nejsou známy podrobnosti o obsahu, avšak plán Applu zní vytvářet menší ambiciózní filmy po vzoru loňského snímku Roma od Netflixu. Ten získal hlavní cenu na prestižním festivalu v Benátkách a k tomu letos několik Oscarů včetně sošky za režii.

Apple chce produkovat nízkorozpočtové filmy za pět až 30 milionů dolarů, které by však měla točit zvučná hollywoodská jména. V upoutávce vedle Spielberga mluví též režisér J. J. Abrams, což rozšiřuje prostor pro spekulace.

Dále své on-line videotéky chystají americká stanice NBC nebo mobilní služba Quibi, pro kterou by měli natáčet režiséři jako Guillermo del Toro, Sam Raimi či Antoine Fuqua. "Je pravda, že jsme aktuálně svědky fragmentace trhu, a to především amerického," říká Pavla Brožková z HBO a dodává, že většina těchto služeb vzniká primárně pro americký trh. Teprve později se řeší expanze do zahraničí. "Podobné služby vítáme, napomáhají v rozvoji PayTV trhu, a to jak klasického, tak v on-line prostředí," poznamenává Brožková.

Český divák není v situaci toho amerického. Vedle HBO s jeho videotékou HBO GO a Netflixu má možnost platit ještě za Amazon Prime, ale tím nabídka zatím takřka končí. A ještě není možné předpovědět, jak vznik nových videoték a migrace obsahu na nich ovlivní tuzemskou nabídku. Evropský trh má svá specifika, například tuzemský Netflix či HBO GO nabízejí i pořady stanic BBC, Starz či CBS nebo videotéky Hulu, které za oceánem vlastní konkurence.

Pravděpodobně ale brzy také v Česku nastane situace, o které se už nyní s obavami píše v USA. Nepůjde vidět vše. Nejen kvůli množství filmů a seriálů, ale prostě proto, že málokdo bude schopen či ochoten platit za všechny nejdůležitější služby.

Lze nad tím mávnout rukou: i tak zůstane možností až až. Jenže dochází k situaci, kdy podstatná část kultury ztrácí jednu ze svých základních funkcí: vytvářet kánon děl, vyvolávat společné debaty o těch nejpodstatnějších výtvorech, sloužit jako jakýsi společenský tmel.

Když v roce 1993 do kin vešel Jurský park Stevena Spielberga, mluvili o něm všichni. O revoluci v počítačových technologiích i o tom, jak skvělý je Spielberg vypravěč. Pokud nyní největší žijící americký režisér natočí snímek například pro Apple TV+, bude to dostatečný důvod si ji začít platit? A vzdát se kvůli tomu třeba Netflixu a jeho seriálu Stranger Things?

Klasická varovná kniha mediálního teoretika Neila Postmana z 80. let minulého století o povaze a moci televizní zábavy se jmenovala Ubavit se k smrti. Dnes lze její název s trochou nadsázky číst doslova a proti původnímu smyslu: obsahu je tolik, že pod touhou vidět co nejvíce nových ambiciózních seriálů všech žánrů hrozí smrtelné předávkování.

Snad v budoucnu kvůli naplnění této touhy nebude nutné žít pod trochu pozměněným heslem: Uplatit se k smrti.

Apple chce konkurovat svou službou Apple TV+, kterou propagoval Steven Spielberg (na snímku).
Apple chce konkurovat svou službou Apple TV+, kterou propagoval Steven Spielberg (na snímku).
Foto: Reuters

Upoutávka na službu Disney+

Upoutávka na službu Apple TV+