Nizozemský start-up Lightyear představil v tomto týdnu prototyp elektromobilu One. Od ostatních vozů se liší použitím lehkých materiálů, aerodynamickým designem a především solárními panely na střeše, které průběžně dobíjí baterii.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Firma nabízí prvním 500 zájemcům rezervaci vozidla, dodat jim ho plánuje v roce 2021. Novinka stojí v přepočtu necelé tři miliony korun. Tvůrci přesto věří v odbyt. "Chceme ukázat, že naše technologie umožňuje vytvořit jedno z nejudržitelnějších aut na trhu," řekl při prezentaci zakladatel společnosti Lex Hoefsloot.

Bez nabíjení z běžné sítě se majitelé neobjedou. V Česku by díky energii ze solárního panelu mohl nový vůz ujet denně maximálně 59 kilometrů. To navíc platí jen v létě, kdy svítí slunce nejdéle. V zimě nabije za den energii na pouhých šest kilometrů cesty. Výrobce ale zákazníkům slibuje, že auta připojí do běžné zásuvky.

59 kilometrů

ujede elektromobil na elektřinu, jehož baterie se za den nabije ze solárních panelů.

Po jedné noci napájení ujede Lightyear One až 400 kilometrů, při plném nabití to má být až 800 kilometrů, oproti jiným elektromobilům tedy výrazně dál. Například Tesla Model S urazí podle dat výrobce s plně nabitou baterií 595 kilometrů. Škoda u prvního elektromobilu slibuje dojezdovou vzdálenost 265 kilometrů.

Nizozemci ve významném parametru konkurenci porážejí díky lehkým materiálům i menším motorům umístěným přímo na kolech.

Start-up poukazuje rovněž na šetrnost svého vozu vůči životnímu prostředí. I když jsou elektromobily celkově v provozu šetrnější než tradiční auta na fosilní paliva, při jejich výrobě vzniká více emisí. Rozdíl se vyrovná až po ujetí zhruba 60 tisíc kilometrů. Díky energii získané ze solárních panelů by se nový elektromobil měl ekologicky "vyplatit" už přibližně po 20 tisících kilometrů.

I když problémem výpočtu zůstává, že v některých zemích pochází energie z uhelných elektráren.

Elektromobily představují i tradiční výrobci aut a každý u nich něco vyzdvihuje. Německý Volkswagen před měsícem ukázal model ID.3 a lákat kupce chce hlavně na cenu − automobilka slíbila, že bude stát stejně jako podobné vozy na naftu. Prodejním hitem jsou ale hybridní vozy kombinující dlouhý dojezd s ekologickým provozem na baterii ve městech.

Největší podíl ekologických aut mají Norové, kde přes desetinu vozidel pohání elektřina. Do těchto čísel se počítají i hybridní automobily. Vůbec největším trhem s elektromobily je Čína, kde se loni prodalo přes 2,2 milionu aut s bateriemi.

V Česku je nástup ekologických aut velmi pozvolný. Momentálně jich v tuzemsku jezdí zhruba dva a půl tisíce. Kromě vysokých cen je důvodem i nedostatek dobíjecích míst. V zemi je jich jen něco málo přes 400.

Podle analytiků budou sice prodeje elektromobilů růst, nepředpokládají ale, že by se do budoucna elektřina stala jediným zdrojem energie pro osobní automobily. K elektřině a fosilním palivům se má přidat i vodík.