Společnost Miomove ze Slavičína na Zlínsku vyvíjí chytrou botu, která pomůže sportovcům se správnou technikou pohybu i vhodným držením těla. Obuv obsahuje tlakové senzory, jež posílají signály přímo do mobilu uživatele, kde si je může následně vyhodnotit. Do budoucna by mohla mít tato technologie uplatnění i ve zdravotnictví, kde by pomáhala se správnou rehabilitací, cvičením nebo tréninkem.

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

Aktuálního vítěze 12. ročníku soutěže Vodafone Nápad roku nepotkal podobný osud jako velkou část start-upů po celém světě. Podle statistik uspěje pouze jeden začínající projekt z deseti. Těm tuzemským se daří lépe a vznikají zde start-upy i s mezinárodním přesahem. Jedním z nejúspěšnějších je vyhledávač letenek Kiwi.com nebo vývojářská společnost STRV.

"Chceme začít v Česku, ale věříme, že náš cílový trh je USA. Už dvakrát jsme tam představovali naše prototypy, jež měly pozitivní ohlas. Trh s nositelnou elektronikou a sportovními aplikacemi je tam obrovský a každým dnem roste," vysvětluje ředitelka Miomove Barbora Malaníková.

Mladí lidé dominují

Většinu českých start-upů − tedy nově vznikajících projektů či začínajících podniků, jež jsou inovační a mají velký potenciál růstu − zakládají mladí lidé, nejčastěji ve věku mezi 25 a 35 lety. Vesměs jsou to studenti po škole, kteří se touží prosadit se svým nápadem, nebo lidé, kteří zažili první zkušenost s prací ve velké firmě a nyní si chtějí vyzkoušet rozjet vlastní byznys.

Podle studie Startup Report 2017/2018 je 75 procent českých start-upů mladších tří let. V převážné většině jde o mikropodniky, v nichž pracuje méně než 10 lidí. Nejčastější formou financování je využití peněz od blízkých osob.

"Dvě třetiny start-upů se v Česku zabývají softwarovými řešeními, vyvíjí různé aplikace, úložiště a podobné produkty. Je to dáno hlavně tím, že je v tomto oboru potřeba kratší doba na vývoj a je jednodušší expandovat do světa, zároveň je zde ovšem mnohem větší konkurence," říká Lucie Hustolesová, vedoucí zahraniční akcelerace start-upů v Agentuře pro podporu podnikání a investic CzechInvest.

Skvělé nápady každopádně podle Hustolesové vznikají v Česku ve všech oborech. Za slabiny zdejší start-upové scény považuje nižší schopnost se prosadit v konkurenci, dokázat se úspěšně prezentovat, připravit si správnou obchodní strategii a prodat svůj produkt na trhu.

Podporu novým firmám nabízejí také nejrůznější podnikatelské nebo univerzitní inkubátory, regionální inovační centra, ale i korporace nebo investiční fondy. Například fond Startec Ventures, který letos založila čtveřice investorů se zkušenostmi z velkých společností jako PPF či O2, má zatím pro start­-upy k dispozici 100 milionů korun.

Americký sen

Další start-up, který se snaží uspět za mořem, je z Brna. Motionlab, spolupracující mimo jiné s Microsoftem, přizpůsobuje reklamní videa konkrétnímu divákovi. Zapojí do nich například jeho jméno nebo oblíbené zboží, a to na základě historie nákupů, požadavků, dotazů, zájmů nebo preferencí. Díky tomuto nápadu se Motionlab, založený před pouhými šesti měsíci, dostal i do celosvětového finále soutěže Startup World Cup & Summit.

Službu už využila například pojišťovna Uniqa. Její zákazníci nemusí chodit na pobočku, ale mohou si jednoduše vyřídit vše z domova. Hlas ve videu osloví klienty přímo jejich jménem a provede je nabídkou šitou na míru. Ti si sjednají pojištění sami, nebo jsou spojeni se specialistou, který už má konkrétní představu, co klienti potřebují.

Podle slov zakladatele start-upu Jana Sekerky firmě hodně pomáhá podpora CzechInvestu. Díky ní absolvovali tříměsíční akcelerační program v New Yorku, jenž jim otevřel dveře právě na americký trh.

V expanzi do Spojených států CzechInvest podporuje i pražskou společnost Sharry Europe, jež vyvinula software zjednodušující práci zaměstnancům v moderních budovách a pobyt jejich návštěvníkům. Její jednotná platforma propojuje služby a aplikace od různých dodavatelů. Například při vstupu do budovy lidé nepoužívají čipy, ale pouze svůj mobilní telefon. Na něm mohou ovládat klimatizaci nebo zjistí kolegův kalendář a domluví si s ním schůzku.

Sharry Europe, jež měla vloni obrat skoro 20 milionů korun a mezi jejíž zákazníky patří například Skanska nebo HB Reavis, aktuálně působí na pěti evropských trzích, kromě Česka také na Slovensku, v Polsku nebo Maďarsku. Její software ovládá první budovu kancelářského komplexu Spark ve Varšavě, který se zařadil mezi technologicky nejvyspělejší projekty v Evropě. Firma se navíc blíží podpisu prvního projektu ve Spojených státech.

Právě projekty jako Sharry Europe, Miomove nebo Motionlab jsou důkazem toho, jak cenné jsou zkušenosti ze zahraničních trhů. Otevřít dveře k možnému know-how i kontaktům pomohl nejen těmto start-upům zmíněný CzechInvest − ať už formou akceleračních programů nebo spoluúčasti na konferencích.

Líbil se vám článek? Chcete víc takových článků?

Kupte si předplatné a můžete si je číst všechny. Navíc bez reklam a s možností sdílet přátelům.

Vyzkoušejte předplatné HN+