Samotné poskytování právních služeb nestačí, advokátní kanceláře musí klientům nabídnout víc, proto by měly své týmy rozšířit o ekonomy nebo lidi se vzděláním v IT a medicíně. Jinak je rostoucí konkurence převálcuje, varuje analytik Jordan Furlong, který v pátek vystoupil v Praze na konferenci Innovative Legal Services Forum, pořádané vydavatelstvím Economia.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Změna podle něj souvisí s požadavky ­klientů, kteří tlačí na rychlost právních služeb, ale i s generační obměnou. Do advokátních kanceláří navíc nastupují mladí lidé, kteří s technologiemi usnadňujícími práci dělají už od dětství. Odmítají také složitě řešit rutinní úkoly.

"Jsme schopni přijít s jednoduchými aplikacemi ve stylu Googlu nebo Facebooku. I právníci je mohou snadno přizpůsobit svým potřebám," podpořil Furlongovu vizi Ondřej Materna, zakladatel českého start-upu Legito, jehož software pomáhá právníkům automatizovat základní vzory smluv.

Právě opakující se úkoly, jako je příprava jednoduchých smluv, jsou ideální pro digitalizaci. V posledních dvou letech celosvětově přibývá technologických firem, které právníkům nabízejí řešení. Některé dokonce pocházejí z Česka. Ještě před pěti lety byla podle Materny situace jiná. Pokud si advokáti chtěli přizpůsobit aplikace na míru, museli si najmout tým programátorů.

K inovacím tlačí advokátní kanceláře také rostoucí konkurence a její agresivita, zejména na sociálních sítích. "Prostřednictvím sítí může konkurent zničit reputaci vaší společnosti během pěti minut. Děje se to každý den," upozornila na konferenci právnička a viceprezidentka evropské legaltech asociace María Jesús González-Espejo Garcíová.

Na právním trhu si přitom zdaleka nekonkurují jen advokátní kanceláře. Vstupují na něj i firmy z jiných odvětví a ve vyspělých zemích také státní úřady. "Konkurentem je třeba finanční úřad, který spustí automatický program ke komunikaci s klienty, jenž se dokáže učit a brzy bude schopný zodpovědět 89 procent dotazů," popsala González-Espejo Garcíová.

Stále více právníků se proto hlásí k technologickým novinkám. Často ale zůstane jen u prohlášení, uvnitř fungují kanceláře dál postaru. V Česku navíc na inovace chybí peníze, advokátní sektor tu stojí a padá s penězi partnerů kanceláří. Investorský kapitál zatím k dispozici není. I to pak inovace brzdí.

Kromě toho jsou na změny potřeba lidé. "Například v Rakousku kanceláře najmou právníka nebo studenta, který na plný úvazek automatizuje dokumenty podle požadavků seniorních právníků," popsal Pavel Krkoška, zakladatel start-upu SingleCase, který vyvinul software zaměřený na automatizaci právních spisů.

Rakouský postup v českých kancelářích zatím nevidí. Automatizaci tu obvykle dostane na starost právník navíc ke své běžné práci. "Tím se zavedení technologií zpomaluje. I když už je třeba mají kanceláře nakoupené," uvedl Krkoška.

Přestože technologie a digitalizace patří v posledních letech k hlavním tématům byznysu i práva, inovace se nemusí týkat jen jich. Mění se také způsob vedení lidí. I v advokátních kancelářích se začíná prosazovat projektový management, který umožňuje skládat pracovní týmy podle aktuálních potřeb konkrétní zakázky.

V západních zemích se navíc začíná měnit i způsob, jakým právníci své služby propagují. Právě marketingu se na letošní konferenci věnoval Michael Mogill, zakladatel a výkonný ředitel Crisp Video Group, která patří k rychle rostoucím společnostem specializujícím se na videopropagaci advokátních kanceláří v USA.

Podle Mogilla je důležité, aby se právní kancelář ve své komunikaci odlišila od ostatních. Neměla by se soustřeďovat jen na ty zákazníky, kteří její služby potřebují právě teď. "Těch jsou na trhu jen tři procenta," vysvětluje Mogill.

Na získání pozornosti klientů je podle něj nutné pracovat předem. Advokáti proto musí cílit komunikaci na těch 97 procent potenciálních zákazníků, kteří budou hledat pomoc teprve v budoucnu.

Místo zkušeností a "skvělých" advokátů by jim měly kanceláře ve svých reklamách nabídnout příběh, který si lidé zapamatují. "Mluvte o tom, proč děláte to, co děláte," radí Mogill. Právě takový přístup advokátní kancelář odliší od konkurence.

Polský odborník na právní marketing Jacek Stanislawski pak právníkům doporučuje, aby systematicky sbírali doporučení na svou práci od svých spokojených zákazníků. Ta pak mohou využít na internetu či sociálních sítích při získávání nových ­klientů. Správně sepsané nebo nahrané doporučení by přitom nemělo obsahovat jen fakta, ale i emoce a další informace, které pomáhají potenciálním zákazníkům uvěřit, že právník dokáže naplnit jejich skutečné potřeby.

Seriál HN k projektu inovativní právníci 2019 a konferenci ILSF 2019

jarvis_5cf40635498ec245732e2020.jpeg
Přes třicet řečníků z Evropy i Severní a Jižní Ameriky se zúčastnilo čtvrtého ročníku Konference Innovative Legal Services Forum 2019 v Praze.
Foto: HN – Lukáš Bíba
jarvis_5cf40636498ec245732e2028.jpeg
Jordan Furnlong radil, jak se s konkurencí vyrovnat.
Foto: HN – Lukáš Bíba