V Evropě patří Česko mezi země s největším počtem e-shopů na jednoho obyvatele. Existuje tu přes 40 tisíc aktivních e-shopů a do budoucna se očekává jejich další nárůst. Zatímco založit internetový obchod je dnes relativně jednoduché (je možné využít řešení formou měsíčního pronájmu, open source aplikace či si nechat e-shop naprogramovat na míru), získání zákazníků v obrovské konkurenci již tak snadné není. Jedním z kanálů, které mohou internetoví podnikatelé využít k propagaci svých produktů, je takzvaný affiliate marketing.
Nedávno jste již předplatné aktivoval
Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.
Tento článek pro vás někdo odemknul
Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!
Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení
Využitím nabídky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Přihlaste se,
nebo si jen přečtěte odemčený článek bez přihlášení.
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.
Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma
Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.
V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.
Pokračovat na článekVe své podstatě jde o provizní model prodeje produktů nebo služeb probíhající v prostředí internetu. Zatímco v reálném světě dostává obchodní zástupce firmy předem určenou odměnu z prodaného zboží, na internetu tuto odměnu dostává tvůrce obsahu, který lidé rádi čtou nebo sledují a který může danému e-shopu přivést zákazníky. Z pohledu řízení finančních toků je to pro e-shop velice výhodné. Svým partnerům provizi vyplatí až ve chvíli, kdy zákazník nakoupí a e-shop od něj obdrží platbu.
Affiliate program ale není pro každého a majitelé e-shopů by měli zvážit jeho nákladovost, a to jak finanční, tak i časovou. E-shop, který jej chce využívat, si bude muset pořídit technickou platformu. Ta bude zajišťovat správné přiřazování provizí jednotlivým partnerům. Může také vstoupit do některé z affiliate sítí, které poskytnou jak technické řešení, tak často i faktickou správu programu. Právě ta bývá pro provozovatele e-shopů velmi problematická. Bohužel program nestačí jen spustit a čekat, až partneři přijdou a začnou produkty propagovat. Úspěšné affiliate programy strategicky pracují na získávání partnerů i na jejich průběžné motivaci.
Partnerem může být třeba bloger tvořící zajímavý obsah, youtuber či provozovatel tematicky zaměřeného diskusního fóra. Získat je bývá pro e-shopy největší výzvou. Značnou roli hraje výše odměny, která se napříč obory může výrazně lišit podle toho, jakou má e-shop na svých produktech marži, a samozřejmě i známost značky a její pověst. Kvalitní tvůrci obsahu si zpravidla pečlivě vybírají, jaké produkty či značky budou doporučovat. Závisí na tom jejich vlastní reputace.
Aby měl potenciální partner zájem se do programu a následné propagace vůbec zapojit, bývá poskytován vstupní bonus za registraci v řádu několika stokorun. Pro dlouhodobější motivaci a udržení partnera pak lze využít vhodně zvolenou výši provize, pozvánky pro vybrané partnery k recenzím nových produktů, pravidelné soutěže o nejvýkonnějšího partnera, nebo pro ty nejlepší partnery dokonce zřídit VIP podmínky.
S tím, jak roste členská základna affiliate programu, přibývá také administrativní náročnost. S partnery je třeba pravidelně komunikovat, informovat je o nových produktech či změnách a starat se o fakturaci jejich provizí. E-shopy by se proto měly řídit Paretovým pravidlem 80/20 a svou pozornost zaměřit právě na 20 procent nejlepších partnerů ve svém programu.