V posluchárně 3. lékařské fakulty v Praze určené pro dvacet lidí se tísní skoro padesát studentů medicíny. Místnosti mají nízké stropy a studenti si poznámky píší na kolenou. "Když sedíte v takové posluchárně pět hodin, stěží se soustředíte na výuku," říká student třetího ročníku Nikolas Petrov. Zoufalá je podle mediků i samotná výuka studentů. "Vedou ji lékaři, kteří zároveň slouží služby. Takže lékař psaný v ambulanci si odskočí na dvě hodiny učit a pak se vrátí do ambulance," říká Petrov.

Od září se přitom nápor na lékařských fakultách ještě zvýší. Ministerstvo zdravotnictví chce současný problém nedostatku lékařů řešit větším počtem studentů. Školám posílá 500 milionů korun na to, aby od příštího roku přijímaly o 15 procent studentů více než dosud. V praxi tak školám přibude dvacet až třicet studentů ročně.

Už nyní přitom mají některé fakulty problém stávající nápor studentů zvládnout. Chybí jim lékaři, kteří je provedou praxí, i dostatek pacientů, na kterých by se mohli medici učit.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

"Je docela běžné, že se u jednoho pacienta za dopoledne vystřídají tři až čtyři skupiny po pěti studentech, někdy tvoří skupinu i deset mediků. Nedávno šlo v rámci praxe na dermatovenerologii dokonce 25 studentů do pokoje, aby se podívali na jednu pacientku s vyrážkou," popisuje Petrov. "Pro pacienty je to stresující, pro lékaře vyčerpávající a studentům to nic nepřináší," souhlasí s ním jeho kolegové z ročníku, kteří ale nechtěli být jmenováni.

Na nedávnou dobu svých studií si vzpomíná také Monika Hilšerová, předsedkyně Sekce mladých lékařů ČLK. "V anesteziologii by si například měl každý sám zkusit napíchnutí žíly, držet masku pacienta při operaci. Když je ale takových studentů deset, tak si to každý student v praxi sotva vyzkouší."

Chybí praxe

◼ Podle mladých lékařů je právě praktická část výuky na studiu nejdůležitější.

Marie Lopourová ze Sekce mladých lékařů ČLK ilustruje problém na svém oboru – kardiologii.

"Během vyšetření pacientů je velice důležité si s pacientem do detailu pohovořit. Ani normální křivka EKG nemusí ještě znamenat, že je pacient zdráv. Pokud studentovi problém nikdo neukáže v klidu v praxi, je riziko, že u svých prvních pacientů skutečný problém nepozná a neúmyslně může poškodit jejich zdraví," říká doktorka Lopourová.

Vedení 3. lékařské fakulty v Praze vyjednává o tom, že by se studenti učili v budově sousedního Státního zdravotního ústavu. "Už nyní využíváme tuto budovu zhruba z poloviny a jednáme s vedením, zda by bylo možné uvolnit fakultě celou budovu. Snažíme se, aby tato změna byla možná už od příštího školního roku," říká děkan fakulty Petr Widimský.

Fakulta díky financím z ministerstva nedávno zvýšila mzdy pedagogů v teoretických oborech o 24 procent.

"Tím jsme přilákali 29 nových pedagogů. Na výuku teoretických předmětů máme 10,4 nového úvazku, klinické předměty budou vyučovat pedagogové s 5,5 úvazku navíc. Jsou to vesměs mladí lidé s věkovým průměrem 36 let," říká děkan Widimský.

Problém s nedostatkem prostor pro studenty má také lékařská fakulta v Hradci Králové. "Výukové kapacity jsou na hraně. Po navýšení počtu studentů od příštího roku se s tím budeme muset nějak vyrovnat, jednou z možností je přestavba jiných místností na výukové prostory," říká tajemnice fakulty Věra Tlapáková. Lékařská fakulta v Olomouci záměr ministerstva navýšit počty studentů vítá: "Přijali jsme všechna opatření k tomu, aby zvýšení počtu studentů nevedlo ke snížení kvality výuky," uvádí Tomáš Papajík z vedení fakulty.

Například vedení 1. lékařské fakulty ale tvrdí, že problémy s nedostatkem prostor pro vyučování nemají. "Fakulta má seminárních místností a poslucháren dostatek," uvedl děkan fakulty Aleksi Šedo. Dodal, že fakulta musela kvůli nedostatku financí na medicínské školství každoročně snižovat počty studentů a do původních stavů se nedostane ani po přijetí 15 procent studentů navíc. 

České lékařské fakulty přitom nejvíce trápí nedostatek učitelů klinických předmětů, shoduje se vedení fakult, které HN oslovily. Protože je lékařů v nemocnicích málo, nemůže si fakulta většinou dovolit, aby lékař školitel měl jeden den vyčleněný pouze na studenty.

Podle mediků se tak občas stává, že lékař studenty zkouší k zápočtu a do toho mu zavolají, že má akutní příjem pacienta. Potvrzuje to také již zmiňovaná lékařka Monika Hilšerová z ČLK. "To, že někdy lékař z výuky odchází, neplatí obecně, ale samozřejmě naléhavá situace v medicíně nastat může. V tomto ohledu by si výuka zasloužila lepší organizaci, například zásadu, aby právě vyučující lékař neměl zároveň pohotovostní službu," řekl děkan Šedo.

Vedení 3. lékařské fakulty chce problém řešit tím, že budou studenti na některé praktické předměty dojíždět do jiných nemocnic. "Nasmlouvali jsme spolupráci s Thomayerovou nemocnicí, kam budou medici docházet například na internu, neurologii, urologii, dětskou chirurgii nebo patologii," říká Widimský. S výukou šestých ročníků budou pražské fakultě pomáhat nemocnice v Ústí nad Labem a v Liberci.

Upřesnění 10. 5. 2019, 10:15: Doplnili jsme o pasáž, že špatnou situaci nehlásí všechny fakulty. Text jsme podle toho upravili. Za původní nepřesné vyznění textu se omlouváme.