Tuzemské herní studio Bohemia Interactive právě slaví 20 let, během nichž ho jeho zakladatel a šéf Marek Španěl dovedl ke stamilionovým tržbám. Podnik, který s hrami, jako jsou Operation Flashpoint, ArmA či DayZ, uspěl po celém světě, přitom nechce ustrnout ve vývoji. "Pořád máme co vymýšlet. Stále třeba pracujeme na vývoji nového herního systému," říká šéf a zakladatel studia Španěl.

Bohemia patří s více než 400 vý­vojáři a předloňskými tržbami ve výši 572 milionů korun k největším studiím v Česku. Významnější herní firmou v zemi je snad už jen Warhorse Studios, tvůrce hry Kingdome Come, který podle posledních čísel z loňska utržil skoro 1,1 miliardy korun.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Na zmíněném systému neboli enginu, který nyní Bohemia chystá, má být postavena nová generace jejích her. Podobné základní kameny nových titulů si většina tuzemských konkurentů nechává vyvíjet externě v zahraničí. Bohemia se oproti nim spoléhá na vlastní vývoj, což jí ale zabírá spoustu času. "Engine tak vytváříme už pátým rokem. Pomalu se ale blížíme do finále," uvádí Španěl.

Jeho společnost se donedávna soustřeďovala na vývoj titulů pro počítače. S novým systémem chce vytvořit herní platformu, která umožní jeden typ hry uvést rovněž na konzolích, jako je třeba Xbox. "Právě to pro nás může být důležitým milníkem," míní šéf firmy, která tak hodlá oslovit části hráčského trhu, na něž se zatím příliš nezaměřovala.

Od her ke školení vojáků NATO

Bohemia ve světě uspěla především s taktickými střílečkami, které důvěrně znají nejen miliony hráčů z celého světa, ale i tisíce členů americké, britské či kanadské armády. Simulátory, jež vycházejí z českých her, vojáky připravují do skutečných bojových misí.

Prvním úspěšným titulem Bohemie byla Operation Flashpoint z roku 2001. "Tehdy se hry prodávaly na cédéčkách, a abyste se s nimi dostali k hráčům, museli jste nejprve získat distributora. Nám se to dlouho nedařilo. Pak jsme ale konečně přesvědčili britskou firmu Codemasters, která Flashpoint vydala celosvětově," uvádí šéf studia.

Hra založená na příběhu fiktivního konfliktu odehrávajícího se za studené války se rychle chytila − několik týdnů vládla žebříčkům prodejnosti v USA či Velké Británii. Bohemii navíc zavedla do byznysu s již zmíněnými vojenskými simulátory.

Australský fanoušek Flashpointu David Lagettie tehdy Španěla oslovil s nápadem hru upravit, aby fungovala jako simulátor pro přípravu vojáků. Následně založená australská pobočka firmy − Bohemia Interactive Simulations − se pak stala dodavatelem těchto simulátorů pro několik armád NATO.

Španěl se ale nakonec rozhodl zůstat výhradně u vývoje her. Většinu ze svého nadpolovičního podílu v australské společnosti proto před šesti lety prodal. Americký fond Riverside Partners tehdy za australského výrobce simulátorů zaplatil odhadem vyšší stovky milionů korun.

Roky čekání na nový herní trhák

Pro tuzemskou Bohemii přitom nebyl trhákem jen Flashpoint. Úspěšně na něj navázala také herní série ArmA, v níž mezi sebou ve fiktivním světě soupeří hráči v roli vojáků zastupujících východní a západní mocnosti. "Jen hry ArmA 3 jsme prodali čtyři miliony kopií a k tomu zhruba 10 milionů jejích různých variant," zmiňuje Španěl nejúspěšnější titul studia.

Právě třetí část stejnojmenné série uvedená v roce 2013 přinesla Bohemii zatím největší tržby. Ty v roce 2014 přesáhly 1,5 miliardy korun. Od té doby byly příjmy vždy nižší, což lze přičíst tomu, jak byznys s vývojem her funguje: silné roky jsou ty, při nichž je uveden nový velký titul. Pak ale následuje několik slabších let, kdy se prodávají starší pecky spolu s méně převratnými hrami a kdy se především vyvíjí nový trhák.

"U nás tenhle cyklus běžně trvá pět let, teď je delší. Přechod na nový herní engine, který nás posune dál, si ale žádá spoustu času," uvádí šéf Bohemie, která je známá tím, že si na vývoji her dává hodně záležet.

Na svou pečlivost už ostatně firma jednou doplatila. Před dvěma lety řecké úřady zadržely dva její vývojáře, kteří v zemi pořizovali fotky vojenských objektů, za což jim hrozily 20leté tresty za špionáž. Muži u soudu uvedli, že si fotky pořizovali ve svém volnu jako turisté. Díky tomu vyvázli pouze s podmínkou.

Na podobné incidenty šéf Bohemie nerad vzpomíná. Raději se baví o světě her. Těmi se v minulosti zabývali především dospívající chlapci. Nyní se ale "gamery" stávají i dívky a lidé všech věkových kategorií.

Infografika: Bohemia plánuje vývoj her pro počítače i Xbox