Před týdnem označoval Dan Ťok spekulace o odchodu z pozice ministra dopravy za aprílový žert. A je to tady. Stal se prvním ministrem Babišovy vlády, který končí. Je to symbolické. Odchod bývalého topmanažera firmy Skanska totiž ukazuje, že vyprávění Andreje Babiše o zázracích, které přinese firemní řízení státu, bylo jen pohádkou pro voliče. Zázraky nepřišly a v tomto směru je Ťokův konec pro Babiše horší zprávou, než se může zdát.

Ťoka nejenže schvátila únava a všemožné byznysové a politické tlaky. Dohnaly ho i nesplněné sliby a komunikační chyby. Nebylo jich málo. V říjnu 2017 sliboval, že poslední nelegální billboard z okolí dálnic zmizí do několika měsíců. Nejsou odstraněny dosud. Prohlašoval, že rychleji než on by dálnice stavěl jen superman. V okolních zemích − Polsku a Maďarsku − to ale stále jde mnohem rychleji. Pyšní se rekonstrukcí dálnice D1, kterou dokonce vydává za úplně novou komunikaci, ale v paměti zůstává především kalamita z prosince, kdy na rekonstruované dálnici zůstaly uvězněny tisíce aut po šestnáct hodin. A tak dále.

Marketingový tým ANO se sice pokouší dokázat, že Ťok je nejefektivnější ze všech ministrů dopravy od roku 1992. Tvrdí, že je na prvním místě v počtu kilometrů zahájených, jakož i dostavěných dálnic. Jenže když zvolíme korektnější metodu výpočtu a zohledníme, že Ťok byl ministrem pět let, tedy nejdéle ze všech, a odečteme rekonstrukce na D1, ukáže se realita: Ťok je v dokončených kilometrech až na sedmém a v zahájených na třetím místě. To není kdovíjaká vizitka pro hnutí ANO, které šlo do voleb v roce 2016 s heslem dálnice−dálnice−dálnice.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Není to vina jen Dana Ťoka. Čelil obrovským tlakům, hlavně v souvislosti s tendrem na mýtný systém, a lze mu přičíst k dobru, že ho nakonec navzdory intervencím firmy Kapsch, které nyní vyšetřuje policie, dotáhl do konce. Policejní vyšetřování teď musí ukázat, jakou roli hrál v kauze "mýto" antimonopolní úřad a také místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek, který si bez vědomí Ťoka "bral mandát k jednání", což ministra vytáčelo a nelze se mu divit. Ťokovi nepřidalo ani to, že na jeho odchod dlouhodobě tlačili skorokoaliční komunisté, neb se netajil, že z jejich podpory vlády není nijak nadšený, a dokonce uvažoval o tom, že do Babišovy druhé vlády kvůli nim nevstoupí.

Andrej Babiš určitě nebude šťastný z toho, že odcházející Ťok říká, že se hnutí ANO za pět let hodně posunulo. Už to prý není liberální středová strana, ale oslovuje jinou cílovou skupinu. A měla by být odpovědnější k rozpočtu. Tedy nic, co by lídr "strany pro všechny" chtěl slyšet.

Celkově: Dan Ťok nebyl ani nejhorším, ani nejlepším ministrem dopravy. Byl prostě po všech stránkách průměrný.

I tak ale jeho odchodem končí Babišova pohádka o tom, že až do příchodu hnutí ANO stát řídila nemehla a až on přivedl supermany, kteří všechno prostě zařídí. Nezařídili. Pokud si toho všimnou voliči, ublíží to Babišovi více než všechna čapí hnízda v Galaxii.

Dan Ťok: Demisi jsem už podal v lednu, nebyla přijata. V politice končím

Dan Ťok: Demisi jsem už podal v lednu, nebyla přijata. V politice končím