Skoro 140 hektarů nevyužitých pozemků těsně přiléhajících k historickému centru Brna hned tak nějaká metropole nemá. "To území představuje neuvěřitelnou příležitost, vždyť se jedná o rozsáhlé prázdné pozemky de facto v centru města," říká v rozhovoru pro HN americký urbanista Mark Johnson. O srovnatelném území si podle něj může Praha nechat jen zdát. Johnson se podílel na projektech regenerace centrálních částí velkých měst, jako jsou Denver, San Diego a Los Angeles v USA nebo Calgary v Kanadě. Radí také Brnu, jak využít potenciál atraktivního brownfieldu, pomáhal se zpracováním urbanistické studie.

Připravovaný projekt Nová Jižní čtvrť minulý týden Brno představilo na mezinárodním veletrhu nemovitostí a investičních příležitostí MIPIM ve francouzském Cannes. Vedle zástupců města a soukromých investorů vystoupil na veletrhu v rámci prezentace jednoho z vůbec největších rozvojových projektů v Česku i Johnson. Uznávaný odborník několikrát přednášel na mezinárodní konferenci reSITE, jež se každý rok v červnu koná v Praze.

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

Na poznámku, že americká města se od těch středoevropských liší, Johnson odpovídá pohotově: "Řeší ale stejné problémy − mobilitu, bydlení, komerční prostory." Rozvoj železnice podle něj poznamenal evropská města stejně jako ta americká. Přinesl s sebou výstavbu továren a skladů v jejich širších centrech. Dnes je železniční doprava pro města stále důležitá, ale výroba se přesouvá na periferii. A nevyužité pozemky v blízkosti nádraží představují velký potenciál.

Brno jako centrum inovací

Praha je krásné město, jehož centrum je na seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Oproti Brnu má ale jednu slabinu − právě kvůli jeho historickému charakteru je v centrální části české metropole velmi omezený prostor pro novou výstavbu, podotýká Johnson.

Mark Johnson

Americký urbanista a krajinný architekt. Vede architektonickou kancelář Civitas. Johnson se podílel na revitalizaci řady průmyslových oblastí v Severní Americe i na jiných kontinentech. V Denveru navrhl obnovu pozemků v údolí řeky Platte, kde dříve stálo vlakové nádraží. Území má 50 hektarů a proměnilo se v živou městskou čtvrť.

"Domnívám se, že Brno by mohlo přilákat mezinárodní byznys mnohem rychleji než Praha. Brno by se mohlo stát pro Českou republiku nesmírně důležitým, pokud by posílilo svou pozici inovačního a technologického hubu a centra vědy," uvádí urbanista. Moravská metropole se přitom už dnes prezentuje jako místo vhodné pro inovační podnikání či výzkum a vývoj. Přispívá k tomu i fakt, že brněnské vysoké školy navštěvuje téměř 70 tisíc studentů.

"Jak se může Praha stát součástí nové světové ekonomiky, digitální ekonomiky, sdílené ekonomiky, být městem pro mileniály, když ve městě není možné stavět?" argumentuje Johnson. Brno pro to má větší předpoklady, protože je v něm řada univerzit a sídlí tu už úspěšné technologické společnosti. A právě Nová Jižní čtvrť podle Johnsona nabízí v centru města pozemky vhodné pro výstavbu sídel pro nově příchozí firmy.

Spor o nádraží

Rozvoj území dlouhá léta brzdila nejistota ohledně polohy nádraží. Zlom nastal loni v létě, kdy vláda schválila jeho přesun dál od centra města směrem k řece Svratce. Právě mezi stávajícím a plánovaným nádražím se bude postupně stavět "město ve městě". Kancelář architekta města Brna pracuje od loňského října na aktualizaci územní studie Nové Jižní čtvrti. Ta pak bude sloužit městu jako podklad pro rozhodování v území, pro návrh nového územního plánu a jako východisko pro architektonické soutěže. Výstavba bude probíhat po etapách současně se stavbou nového nádraží, jež by mělo být dokončeno do 15 let.

"Je důležité sjednotit budoucí čtvrť s historickým centrem. Jen přemístění hlavního nádraží bez vybudování okolní zástavby by nedávalo smysl," říká Johnson. On sám by prý dokázal argumentovat pro přesun nádraží v Brně i pro jeho zachování tam, kde je. "Není to černobílé."

Nová Jižní čtvrť

◼ Představuje největší projekt v historii města Brna, jehož součástí bude i nové vlakové nádraží. Území má celkovou rozlohu 139 hektarů a rozprostírá se mezi stávajícím a plánovaným novým hlavním nádražím.
◼ Území je vymezené od ulice Nádražní na severní straně po Komárovské nábřeží na jižní straně. Na západě se jedná o pozemky mezi Novými sady a na východě prochází hranice řešeného území ulicí Plotní a Svatopetrská.
◼ Urbanista Mark Johnson se podílel na zpracování urbanistické studie na území velikosti 50 hektarů. První budovy začne v lokalitě stavět zřejmě skupina J&T.

Johnson zpracoval společně s brněnskými architekty Gustavem Křivinkou a Alešem Burianem urbanistickou studii na část Nové Jižní čtvrti o velikosti 50 hektarů. Výstavbu v této lokalitě odstartuje developer J&T Real Estate, který vlastní čtyři hektary mezi ulicemi Opuštěná a Trnitá. Tento investor na svých pozemcích připravuje v souladu s územním plánem výstavbu 17 budov a do konce roku chce požádat o územní rozhodnutí.

Kolo − budoucnost dopravy ve městech

V Nové Jižní čtvrti město počítá se vznikem bydlení pro 10 až 15 tisíc lidí. Půjde o smíšenou zástavbu − bytové domy budou doplněny o kanceláře, kulturní a veřejné stavby, parky a další veřejná prostranství.

V lokalitě, kde plánuje stavět J&T, umožňuje územní plán výstavbu osmipatrových domů. Johnson si ale v nové čtvrti dokáže představit hustší zástavbu. "Na území by podle mého názoru měly být vyšší budovy." Pozemky v blízkosti velkých přístavů nebo vlakových nádraží podle jeho zkušenosti unesou více lidí, pokud je zároveň lokalita dobře obsluhována dopravně − v tomto případě vlaky, tramvajemi a cyklopruhy.

V USA došlo za posledních 10 let k velkému nárůstu městské cyklistiky. Města investují do výstavby potřebné infrastruktury. Na kole jezdí po Manhattanu i sám Johnson, který v New Yorku částečně žije. "Společnost se změnila. Důvodem jsou obavy o životní prostředí, zdraví. Lidé si také uvědomují, že velmi často je kolo v New Yorku vhodnějším dopravním prostředkem než přeplněné metro."

Rozmach městské cyklistiky podle Johnsona nemine ani Prahu a Brno. S infrastrukturou pro cyklisty se počítá i v Nové Jižní čtvrti. "Myslím si, že přesunem nádraží vznikne obrovská příležitost postavit moderní město," míní.

Líbil se vám článek? Chcete víc takových článků?

Kupte si předplatné a můžete si je číst všechny. Navíc bez reklam a s možností sdílet přátelům.

Vyzkoušejte předplatné HN+
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru