Přestože při současném nedostatku lidí slibují firmy novým zaměstnancům výhodné podmínky, nepovažují Češi pracovní přestupy za dobré. Časté změny práce si vysvětlují tím, že daný člověk neví, čeho chce vlastně dosáhnout. Nebo také nic neumí, když si práci neudrží déle. Ukazuje to nový průzkum, který koncem ledna provedla pro personální společnost Předvýběr.cz agentura STEM/MARK a který mají HN k dispozici.

Termín "fluktuant", který označuje člověka měnícího často zaměstnání, vnímá negativně 80 procent lidí. "Náš trh práce je málo pružný. Známá je neochota stěhovat se za prací i schopnost lidí říct si o lepší ohodnocení," komentuje výsledek František Boudný, obchodní ředitel firmy Předvýběr.cz. Na druhou stranu to, co si Češi o častých změnách myslí, nevypovídá o tom, jak se ve skutečnosti chovají.

"Zejména v oborech, kde se od zaměstnanců nečekají žádné zvláštní znalosti, je velká skupina těch, kteří mění firmu po několika měsících podle toho, kdo z konkurence nabídne vyšší mzdu," uvádí personalista portálu Profesia Michal Novák v měsíčníku Moderní řízení.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek
Výhodné podmínky

◼ Za správnou dobu ke změně práce považují oslovení v průzkumu pro Předvýběr.cz nejčastěji sedm let na jednom místě. Pro téměř polovinu dotázaných je dobré rozpětí od tří do sedmi let.
◼ Nezaměstnanost loni v prosinci činila podle údajů Českého statistického úřadu 3,1 procenta. Nejnižší byla v Praze, nejvyšší v Moravskoslezském kraji. Ve výrobě nyní na jednoho zájemce připadají až tři volná místa.
◼ Některé firmy se o lidi přetahují nestandardními výhodami. K nejoblíbenějším patří 13. a 14. plat, flexibilní pracovní doba, jazykové kurzy či příspěvky za doporučení nového zaměstnance. Dále příspěvky na bydlení nebo dojíždění do práce, firemní školky nebo placené chůvy, které vodí děti do kroužků.

Statistiky portálu Profesia ukazují, že nejčastěji mění práci lidé v marketingu, reklamě a PR. V roce 2018 to bylo 48,7 procenta těch, kteří z firmy do firmy přestupovali. V čele žebříčku nejproměnlivějších oborů je i cestovní ruch, pohostinství, potravinářství a školství. Podle headhuntera Pavla Plachého, spoluzakladatele personální společnosti flow-r, ovlivňuje fluktuaci to, jak je obor dynamický. Nejméně střídají podle Profesie místa hlavní účetní, energetici nebo šičky.

Lepší šanci na změnu mají i manažeři. "Současný pracovní trh je přehřátý. Velká část manažerů je otevřena novým příležitostem a nebrání se zajímavým nabídkám," říká Plachý. Během posledního roku se ale požadavky manažerů natolik zvýšily, že je firmy většinou nemohou splnit.

Situace se tak výrazně liší od roku 2015, kdy byl na trhu velký přebytek pracovních sil a lidé se báli měnit místo. Ke zlomu došlo až koncem roku 2016. Výraznější nárůst fluktuace byl patrný v roce 2017 a loni ještě zesílil.

Současné pendlování zaměstnanců je velmi často vidět ve výrobních firmách. V některých regionech se mu dokonce říká turistika za náborovým příspěvkem. "Lidé zůstanou tři měsíce, nechají si vyplatit náborový bonus a odcházejí," popisuje Jitka Součková z personální agentury Grafton Recruitment: "Běžně se stává, že dělníci mění práci ze dne na den ještě ve zkušební lhůtě," říká.

Nedostatek lidí řeší i evropský výrobce kancelářského nábytku Techo. Firma se proto snaží vytvořit svým lidem příjemné prostředí, část výroby ale raději automatizovala, uvádí obchodní ředitel Jan Mergl.

Na odchody zaměstnanců si stěžuje i personální ředitel bezpečnostní agentury SSI Group Radoslav Kavulič, kterému se často mění lidé pro ostrahu budov. Vlivem širší nabídky je i zde pendlování vyšší v Praze než třeba v severních Čechách nebo na Moravě.

Změny zasahují i bankovní sektor. Například v České spořitelně s deseti tisíci zaměstnanci se fluktuace pohybuje kolem pěti procent, hlavně na pobočkách a v IT. Nejvíce poradců odchází podle mluvčího Filipa Hrubého do státního sektoru a veřejné správy v regionech. "Napomáhá k tomu vytváření nových pracovních míst ve veřejné správě. Hlavně ale to, že na bankovní pobočce získá zaměstnanec dovednosti, díky kterým pak odpovídá požadavkům na zaměstnání ve státní správě," říká Hrubý.

Chuť střídat práci ovlivňuje hlavně věk. Právě nejmladší zaměstnanci do 30 let, takzvaná generace Y, mění zaměstnání pětkrát častěji než lidé nad 40 let. Starší lidé mohou být podle Plachého z flow-r lehce konzervativnější, ale nemusí to být pravidlo.

ZMĚNY PRÁCE

"U generace Y jsou důvody ke změně práce hlavně v tom, že tito lidé obvykle touží vyzkoušet něco nového. A také získat vyšší pozici rychleji, přesunem do jiné společnosti," říká Juraj Vrabko z poradenské společnosti CBRE, která se věnuje komerčním realitám. I v tomto oboru je problém přilákat a udržet nové zaměstnance.

Firmy to navíc stojí velké peníze. Nejde jen o náklady spojené s náborem zaměstnanců, ale i s jejich vzděláváním a školením, když za pár měsíců nečekaně odejdou. Lidem proto nabízejí dříve nezvyklé výhody. CBRE se například chystá zvětšovat prostory své pražské mateřské školy, aby do ní mohlo chodit víc dětí zaměstnanců firmy.

Především mladým lidem by pak firmy podle manažera náboru ManpowerGroup Jiřího Halbrštáta měly umožnit častou změnu, aby se v práci nenudili. Osvědčuje se střídání práce v různých odděleních, možnost se učit od zkušenějších kolegů nebo účast na speciálních projektech. Důležité je také pečovat o dobré vztahy v kolektivu.

ZMĚNY PRÁCE