Sušenka, kterou si chcete koupit v automatu, stojí sedm korun. Jak vlastně automat pozná, že už jste do něj vhodili dostatek peněz? I taková otázka možná v budoucnu zazní při výuce informatiky na základních školách. Tento předmět by se podle nových pravidel měl začít vyučovat již za dva roky, přičemž koncept nyní testuje zhruba šedesát vybraných škol.

Děti už se v hodinách výpočetní techniky nebudou dozvídat, jak pracovat s programem Microsoft Word a Excel nebo jak udělat prezentaci v PowerPointu, jak tomu bylo doposud. Důraz se bude nově klást na rozvoj informatického myšlení. Žáci se tedy budou učit programovat, pracovat s roboty nebo rozvíjet logické myšlení. Výuka samotných uživatelských dovedností se rozmělní do ostatních předmětů.

"Chceme, aby se digitální technologie staly samozřejmým nástrojem, se kterým žáci pracují prakticky ve všech předmětech. Aby se například textové editory, tabulkové procesory nebo prezentační programy běžně používaly ve všech oborech," vysvětlil HN náměstek Národního ústavu pro vzdělávání Jaroslav Fidrmuc.

Připravovaná reforma výuky informatiky má ale podle učitelů oslovených HN mnohá úskalí. V prvé řadě se bojí, že v už tak nabitých rozvrzích se nenajde prostor pro další látku.

"Pokud se do jiných předmětů přidá výuka balíčku Office, zajímá mě, co se naopak odebere. Dnes většinou učitel nestíhá ani současné osnovy, natož aby věnoval drahocenné hodiny dalšímu tématu," říká učitelka informatiky na královéhradeckém Gymnáziu J. K. Tyla Iveta Procházková.

Podle Olgy Kofroňové, která se v Národním ústavu pro vzdělávání zabývá koncepcí obsahu učiva, ještě není jasné, jakým způsobem se bude prostor v rozvrzích pro další učivo řešit. Některé části vzdělávacích oblastí jsou podle ní ale zastaralé a jejich eliminací se časový prostor do jisté míry uvolní. V českém jazyce už se například nebudou učit přechodníky nebo skloňování zájmen.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Učitelé zároveň nevědí, kde školy seženou peníze na vybavení učeben digitálními technologiemi, ani to, jestli na nový koncept výuky budou sami stačit. K tomu, aby pedagogové učili část informatického obsahu, jim chybí příslušná kvalifikace.

"Absolventi naší školy mi řekli, že na nejmenovaném brněnském gymnáziu už půl roku kreslí ve Wordu. A tihle učitelé najednou mají skočit po hlavě do nového pojetí informatiky, učit grafiku nebo zpracování dat," diví se například učitel informatiky z brněnské Základní školy Bakalovo nábřeží Pavel Hodál.

"Obávám se, že to skončí špatně. Představa, že to, co teď učí informatici, budou učit češtináři, mně přijde velmi optimistická," říká učitel fyziky a matematiky třeboňského gymnázia Martin Krynický.

Důvod k obavám ale podle Jaroslava Fidrmuce z Národního ústavu pro vzdělávání není. Učitelé budou mít k dispozici vzdělávací kurzy a oporu najdou také v metodicích informačních a komunikačních technologií, kteří jim budou s výukou radit. Problém je ale v tom, že už dnes na mnoha školách IT odborníci, stejně jako aprobovaní učitelé výpočetní techniky chybí.

Nový koncept výuky informatiky nicméně už nyní testuje zhruba šedesát mateřských, základních i středních škol. Pedagogické fakulty pro ně vyrobily jedenáct nových učebních materiálů.

"Jde o to, začít vést děti k tomu, aby logicky přemýšlely, dokázaly analyzovat problém, najít a zformulovat řešení a popsat je, aby uměly hledat opakující se vzorce. Budou procvičovat a získávat obecné dovednosti, které uplatní i v jiných oborech," říká Miroslava Černochová z katedry informačních technologií a technické výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

Spolu s kolegy z dalších osmi pedagogických fakult v současné době navštěvuje školy, které vytvořené učební materiály testují, a dohlíží na to, jak se jim daří jejich zavedení do výuky. Učitelé, kteří materiály ověřují, poskytují autorům zpětnou vazbu, na základě které budou materiály upraveny do finální podoby.

Tomáš Jeřábek z téže fakulty se zase snaží učitelům neinformatikům vysvětlit, co se rozumí tím, že se budou ve výuce svých oborů podílet na rozvoji digitální gramotnosti žáků. Budou je učit například o bezpečnosti na internetu nebo třeba zabezpečení hardwaru.

"Nevoli ze strany učitelů chápu, ale často je způsobena tím, že nepochopili, co po nich žádáme. My po nich nechceme, aby učili Word nebo PowerPoint. Jde o to, že to, co se učilo v rámci informační a komunikační technologie, nebylo úplně správně, nebylo to rozvíjení digitální gramotnosti," říká Jeřábek.

Černochová je přesvědčena, že projekt neztroskotá na penězích pro vybavení škol technologiemi, jak se některé obávají. Pedagogové podle ní budou moct učit podle metod, které technologie nevyžadují. Největší zádrhel spatřuje v samotných školách.

"Nový koncept bude muset pochopit celý pedagogický sbor, ne jen jeden učitel. Dosud se stávalo, že učitelé neinformatických předmětů dětem říkali: Tohle nebudeme probírat, to se naučíte v hodinách informatiky. A takhle už to fungovat nebude," říká Černochová. Důležitá je podle ní osvěta. Domnívá se, že učitelé jsou schopni splnit, co se od nich očekává, jenže jim to musí v prvé řadě někdo pořádně vysvětlit.

Revoluce v informatice na školách odstartuje možná už za dva roky. Pilotní prověřování potrvá do června 2020, potom by měly podle nového konceptu začít učit všechny školy.