V Česku by se brzy mohly objevit franšízové obchody módních značek Ted Baker, Maje, Mo&Co nebo ba&sh. O koupi licence na jejich provozování v tuzemsku i v dalších zemích střední Evropy nyní jedná mladý byznysmen Michal Mička. Po nákupech firem Pietro Filipi a Kara by tak šlo o další Mičkovo posílení módní skupiny.

"S těmito značkami nyní jednáme o koupi licence," řekl Mička v polovině listopadu při setkání se studenty na Vysoké škole ekonomické. Oblečení či obuv tradiční britské značky Ted Baker mohou Češi už dnes koupit v e-shopech Zoot, Zalando a About You. Kamenné prodejny však Ted Baker v tuzemsku nemá. Ostatní společnosti (luxusní francouzské značky Maje a ba&sh a čínská Mo&Co) zatím v Česku chybí úplně.

Mička při své přednášce zároveň zmínil i možnost převzetí franšíz T.M.Lewin. Prodejce košil či obleků provozuje v Praze a Brně celkem šest obchodů. Licenci pro český, slovenský a rakouský trh drží Pavel Čmelík a jeho společnost Inexad. "S Michalem Mičkou jsme tuto variantu kdysi probírali. Buduje solidně velkou retailovou skupinu a T.M.Lewin by určitě byl perfektním aktivem přispívajícím k dlouhodobé stabilitě a zvýšení ziskovosti jeho skupiny," uvádí k otázce možného prodeje Čmelík.

Podnikatel, který stojí mimo jiné i za hračkářstvím Hamleys na pražských Příkopech, ale zároveň dodává, že v současnosti nic konkrétního domluveno není.

Investor Mička loni v listopadu ovládl společnost Pietro Filipi a o sedm měsíců později k ní přikoupil i trutnovskou kožešnickou firmu Kara. Za 90procentní podíl zaplatil zakladateli společnosti Zdeňku Rinthovi 243 milionů korun. Stal se tak významným hráčem na tuzemském módním trhu. Skupinu navíc hodlá dále rozšiřovat.

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

Nové značky v Česku?

Ted Baker

Britská značka otevřela svůj první obchod už před 30 lety ve skotském Glasgow. Kromě pánských a dámských módních oděvů nabízí také parfémy, obuv či hodinky. Příjmy skupiny v loňském finančním roce vzrostly o více než desetinu na 591 milionů liber (17,2 miliardy korun).

Maje Paris

Francouzská značka vznikla v roce 1998. Zaměřuje se výhradně na dámskou módu. Firma cílí spíše na movitější zákaznice, ceny kabelek či šatů se pohybují okolo 300 dolarů (6900 korun).

Mo&Co

Produkty čínské společnosti jsou určeny rovněž ženám. Značka, která má v Asii 782 obchodů, začala před třemi lety pronikat také na evropský trh. Dvě prodejny má v Paříži i v Londýně.

ba&sh

Luxusní francouzská značka nabízí dámskou módu a obuv. Po celém světě má společnost zhruba 400 prodejen.

243 mil. Kč

zaplatil Mička v květnu za 90procentní podíl ve společnosti Kara Trutnov. Byl to zatím jeho poslední nákup na módním trhu.

Kromě provozování franšíz zahraničních značek uvažuje Mička také o nákupech dalších oděvních firem. Podle vlastních slov je jediným, kdo chce sjednotit tuzemský módní trh, což mu přináší výhodnou pozici. "Většina firem, která uvažuje o prodeji nebo investorovi, se obrací na mě," řekl před zaplněnou posluchárnou mladý podnikatel ze Žďáru nad Sázavou.

Jako příklad toho, jakým směrem se ve svých akvizičních plánech dívá, zmínil české značky Blažek, Bandi Vamos a Bushman. Třeba ve výrobci outdoorového oblečení Bushman drží od letošního roku většinu společnosti Reflex Capital. Za ní stojí zakladatel firmy Mall.cz Ondřej Fryc. Ten investoval mimo jiné i do výrobce e-shopů Shopsys, kde má podíl také Mička.

Ideální čas k nákupům

Podle Jana Hadravy, ředitele oddělení fúzí a akvizic společnosti PwC, je dnes pro prodej firem ideální situace. "Pokud se majitelé rozhodnou prodat v tomto čase, budou schopni v rámci prodeje zúročit léta růstu české ekonomiky," míní Hadrava. Některé podniky už podle něj začíná brzdit nedostatek lidí na trhu práce, což by v budoucnu mohlo znamenat, že pro investory nebudou tolik atraktivní.

Mička neplánuje zůstat pouze na českém a slovenském trhu, prodejny by rád otevřel i v Rakousku, Maďarsku či Rumunsku. Při budování silné středoevropské módní skupiny se inspiroval Amanciem Ortegou, španělským majitelem značky Zara. Pátý nejbohatší muž světa, který se v minulosti dokonce několikrát dostal do čela žebříčku nejmovitějších lidí magazínu Forbes, je podle Mičky důkazem, že i na módě se dá dnes zbohatnout.

Spojení módních firem ve střední a východní Evropě dává smysl i senior manažerovi PwC Radku Drábovi. "Tyto trhy jsou malé, a je tedy relativně složité dosáhnout významných úspor z rozsahu nebo ziskovosti, která by významně převyšovala průměr trhu," tvrdí Dráb. Vlastník více značek bude mít podle něj silnější pozici například při jednání s pronajímateli prodejních ploch nebo při zadávání reklamy.

"Pokud by budování skupiny bylo postavené na jedné či dvou značkách, které by pokryly široké spektrum cílové klientely, dávalo by to smysl," myslí si partner v oddělení finančního poradenství společnosti Deloitte Marián Kováč.

Módní trh je ale podle něj v současnosti zaplaven značkami a vlastnit jich větší množství může přinést rovněž komplikace. "Prosadit se je nesmírně těžké, zejména proto, že značka je především o marketingové strategii, tedy o objemu prostředků a kreativitě přístupu k její prezentaci. Živit několik značek je tak finančně velice náročné," dodává.

Mička investuje především peníze, které získal prodejem 10procentního podílu v investiční společnosti DRFG. Z té se před dvěma lety stáhl a založil vlastní investiční skupinu C2H (Capital To Human). Ta drží kromě firem Kara a Pietro Filipi podíly také ve výrobci e-shopů Shopsys, poskytovateli střednědobých pronájmů Flatio nebo službě Expando. Peníze má Mička i v alternativní taxislužbě Liftago nebo strakonickém výrobci jízdních kol Favorit.

Jedenatřicetiletý podnikatel investuje rovněž do nemovitostí a předminulý týden za desítky milionů korun koupil poloviční podíl v poradenské společnosti F&P Consulting.

Související

Líbil se vám článek? Chcete víc takových článků?

Kupte si předplatné a můžete si je číst všechny. Navíc bez reklam a s možností sdílet přátelům.

Vyzkoušejte předplatné HN+
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru