Na službách spojených s pronájmem bytů ve velkých městech na déle než měsíc si založila svůj byznys mladá česká společnost Flatio. Spojuje zájemce o pronájem s vlastníky bytů. Od začátku letošního roku firmě vzrostl počet klientů − vlastníků nemovitostí v Praze o 60 procent.

Přispívá k tomu i to, že stát začal důsledněji kontrolovat krátkodobé pronájmy přes platformy typu Airbnb − konkrétně zda lidé platí příslušné daně a poplatky. Některé lidi zase přestává bavit častý kontakt s turisty, starosti s předáváním bytu a jeho úklidem.

Na střednědobém pronájmu bytu může jeho vlastník vydělat asi o čtvrtinu více, než když jej pronajímá dlouhodobě. Někteří lidé ale požadují příliš vysoké nájemné, ukazují zkušenosti služby Flatio.

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

Krátkodobý pronájem vynáší více

Flatio momentálně vyhledávají zájemci o střednědobý pronájem. Ten zástupci této firmy ještě loni vymezovali délkou od jednoho do šesti měsíců, dnes už hovoří až o 12 měsících. "Myslím si, že budeme postupně ukrajovat více i z trhu dlouhodobých pronájmů," říká Radim Rezek, zakladatel společnosti Flatio.

Ta původně vznikla s tím, že se bude zaměřovat na dlouhodobé pronájmy. Jenže vlastníci nemovitostí nebyli na pronájem bytu on-line včetně virtuálních prohlídek objektů připraveni. Podle Rezka měli potřebu nájemníky vidět. Služba se proto začala orientovat na lidi, kteří hledají bydlení na časově omezenou dobu. Využívají ji například zahraniční studenti nebo lidé, kteří přijedou do města na delší pracovní návštěvu.

"Naší vizí je, aby zprostředkování pronájmu třeba na půl roku bylo stejně jednoduché jako objednání hotelu," popisuje Rezek.

Flatio má vlastní vzor nájemních smluv. U delších pobytů Rezek doporučuje nastavovat smlouvu na 12 měsíců. "Když jsou obě strany spokojené, smlouvu lze prodloužit jednoduše pár kliky," přibližuje Rezek.

U Flatia nájemníci neplatí žádnou kauci. Rezek argumentuje tím, že "digitální nomádi nemají v začátcích podnikání tolik peněz na zaplacení kaucí a provizi realitní kanceláři". Zájemci o pronájem sice mají možnost si byt osobně prohlédnout, ale podle Rezka této možnosti příliš nevyužívají. Stačí jim virtuální prohlídka.

Další specifikem Flatia je to, že nájemníci mají možnost hodnotit byt i jeho vlastníka a pronajímatelé zase nájemníka. A prý toho i využívají. "Naše dodatečná vize je budovat komunitu prověřených pronajímatelů, kteří nájemníkům poskytují dobrý servis," říká Rezek.

V budoucnu by měli nájemci mít také možnost hodnotit například to, jak byli spokojeni s lokalitou, zda v ní jsou obchody či třeba školka.

Na expanzi je potřeba víc peněz

Před necelými třemi lety založená firma si vytyčila cíl, že do konce roku 2017 vstoupí do dvaceti evropských zemí. Pomoci jí k tomu měly peníze od fondu Incomming Ventures, řízeného Michalem Mičkou a Adamem Kurzokem. Plán na mohutnou zahraniční expanzi se ale zatím nenaplnil. Flatio je dnes ve čtyřech hlavních městech visegrádské čtyřky a ve Vídni.

"Chceme-li to myslet v zahraničí vážně, potřebujeme ne jednotky, ale desítky milionů korun. Naše konkurence má na expanzi k dispozici stovky milionů korun," vysvětluje Rezek. Ten za silné evropské konkurenty považuje například španělský start-up Spotahome nebo portugalský Uniplaces, jež získaly od investorů desítky milionů eur.

Tyto firmy jsou ale podle Rezka pouze zprostředkovateli pronájmů, kdežto Flatio se snaží nabízet technologické řešení jak pro nájemníky, tak pronajímatele. Díky jeho systému dostávají pronajímatelé informace o tom, kdy a kdo zaplatil nájem, nájemníkům zase automaticky chodí upomínky. Smlouvy se podepisují on-line, pronajmout byt je otázka několika kliků na počítači.

"V Německu jsme oslovili přibližně 5000 majitelů nemovitostí, ale zatím se nám jich podařilo získat jen zlomek, máme tam asi 50 bytů," říká majitel společnosti sídlící v Brně. Úspěšný vstup na německý trh střednědobých pronájmů podle něj vyžaduje investici ve výši nejméně jednoho milionu eur.

Majitelům se také nezdálo, že platby plynou skrze účet české firmy. "Německý trh je hodně konzervativní, lidé potřebují cítit, že značku znají," líčí Rezek. "V Berlíně nás neznali a brali nás jako firmu z východního bloku," dodává Rezek.

Expanze do zahraničí tak bude spíše pozvolná. "Zajímavá jsou města jako Dubaj, ale víme, že si musíme vybrat jedno nebo dvě a na těch začít pracovat," říká Rezek.

Související

Líbil se vám článek? Chcete víc takových článků?

Kupte si předplatné a můžete si je číst všechny. Navíc bez reklam a s možností odemykat placené články pro přátele.

Vyzkoušejte předplatné HN+
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru