Katolická církev by měla umět diskutovat, ne lézt na barikády kulturní války, říká kněz a historik Tomáš Petráček. "Pokud se budeme chovat jako Petr Piťha,  který kázal o tom, že kvůli Istanbulské úmluvě budou vládnout homosexuálové a budou vznikat koncentrační tábory, bude nás nakonec společnost vnímat jako netolerantní, nabručenou sektu," tvrdí Petráček v rozhovoru pro HN. Celkový vývoj v české společnosti je podle něj krajně nebezpečný. 

HN: Před dvěma lety jste řekl, že vám dnešní doba připomíná léta 1945−48, kdy se začínaly společnost a režim měnit, a že není jasné, jak to skončí. Už máte jasněji? 

Tomáš Petráček. Katolický teolog, kněz a historik

Vyučuje na Univerzitě Karlově a Univerzitě Hradec Králové, kde vede katedru kulturních a náboženských studií. Akademický kaplan při kostele Nanebevzetí Panny Marie v Hradci Králové a člen redakční rady revue pro teologii a duchovní život Salve. V roce 2013 ho biskup Jan Vokál jmenoval postulátorem blahořečení umučeného kněze Josefa Toufara.

Je to stále ještě otevřené. Ale v procesu ztrácení kvality české demokracie jsme urazili další kus cesty a náprava bude o to delší a komplikovanější. Jednak vidíme postup Babišova ANO a pak je tu destruktivní působení Miloše Zemana po jeho druhém vítězství. Tragédie obojího je daná mimo jiné neschopností demokratické opozice se zformovat a vygenerovat schopné a důvěryhodné lídry, za kterými by se mohly sešikovat proevropské a demokratické síly. Asi ještě nepřišel ten pomyslný Únor a situace se maličko lepší tím, že se probouzí občanská společnost. Ale zase se zhoršuje tím, že Andrej Babiš mocensky ovládá čím dál větší část českého státu.

HN: V čem vidíte ztrátu kvality demokracie? Demokratické instituce přece nikdo nelikviduje. 

Jednak vidíme "velký personální pochod" napříč institucemi, všude si Andrej Babiš dosazuje vlastní lidi. Snaží se ovládnout mocensky všechny složky státu a vybudovat penězovody směrem k Agrofertu. Stále tady máme na evropské poměry neuvěřitelný střet zájmů politika, který kombinuje politickou, ekonomickou a mediální moc, což znamená, že jsme na tom vlastně mnohem hůř než Polsko a Maďarsko, ačkoli si namlouváme opak. Instituce sice formálně fungují, ale otázka je, jak. Je to patrné třeba na takové věci, jako je čerstvé odložení Babišovy kauzy korunových dluhopisů. To se dá těžko interpretovat jinak, než že stát přestává plnit své funkce.

Volby jsou sice stále svobodné, ale jejich rovnost a férovost je už velmi problematická. ANO  a Zeman do nich mohou nasypat mnohem víc peněz než jejich konkurenti a dělají to i pomocí různých hybridních forem. A když se nenajde nikdo v soudním systému, kdo by byl třeba schopen říci, že billboardy "kniha prezidenta Zemana" jsou hybridní formou volební kampaně, a nařídit jejich okamžité stažení, tak to znamená, že instituce v podstatě nefungují.

A pak se klade otázka, jestli jsou volby ještě v plném slova smyslu demokratické. 

HN:  Nedá se ale říci, že by společnost nějak výrazně protestovala. Není tedy poptávka po tom, co se děje, hlavně zevnitř? 

Určitě ano. Žijeme v historicky bezprecedentní době neustálých změn a navíc zvyšování jejich frekvence. Spousta lidí je tím zneklidněna, není si jista, kam to všechno směřuje. To vede k poptávce po autoritářských lídrech, kteří předstírají, že dokážou vývoj zpomalit, zastavit, nebo dokonce zvrátit.  A že se něco děje s přitakáním většiny, přece není omluva. Podobně se v minulosti dostaly k moci různé nedemokratické a totalitní režimy.

HN: Existuje v Evropě a u nás něco jako únava z liberální demokracie?

Asi ano. Místy to připomíná atmosféru před první světovou válkou. Tehdy se někteří na válku dokonce těšili, aby mohli po období klidu konečně ukázat, jací jsou hrdinové a s někým si to rozdat "na férovku".

Dlouhodobá prosperita a mír možná taky vedou k tomu, že si lidé chtějí dopřát nějakou míru adrenalinu. A dělají to tím, že volí nezodpovědné politické vůdce. Připojuje se k tomu slabost demokratických stran, jejich neschopnost  pojmenovat problémy, které spoustu lidí trápí − u nás to jsou třeba exekuce, dlouhodobě zanedbané regiony a tak dále. To plodí frustraci a naštvání na "normální režim". No a specificky u nás je ještě další důvod: bylo tady jeden a půl milionu komunistů, což je spolu s jejich rodinami obrovská masa. A ti lidé vnímali rok 1989 jako prohru, ponížení. A teď mají pocit, že přichází čas na odplatu a rehabilitaci minulého režimu. Nakonec smysl toho základního Babišova narativu je tento: "Bylo to vlastně dobré, pak to ale zkazil Havel a 'opilci' z disentu, takže musíme přijít my synci z rudé bolševické šlechty, abychom to zase dali manažersky do pořádku." Měl už několik freudiánských přeřeknutí, či spíše podřeknutí typu "bojujeme proti demokracii". To není náhoda. 

HN: Jak vidíte roli prezidenta Zemana? Například jeho vzkaz české společnosti skrze státní vyznamenání 28. října?

Absolutní zmatení hodnot. Máme stovky osobností, které by zasloužily vyznamenání za celoživotní dílo, i herců a umělců. A vyznamenání dostal Krampol, Vyskočil… a třeba "novinář" Erik Best. To je přece úplná karikatura. Obávám se, že až přijde další prezident, bude muset založit nějakou novou sadu vyznamenání, protože tyto medaile jsou už naprosto zdevalvované. To, co dělá Miloš Zeman, je ryzí provokace, systematické rozeštvávání společnosti. Zemanovi nikdy nešlo o český stát, natož o českou demokracii. On bytostně touží být středem pozornosti, touží po tom, aby všichni mluvili o něm, řešili jeho. A pokud na to přistupujeme, děláme mu radost, dodáváme energii. Už jen to, že má jako dvorní televizi Barrandov a jako hlavní tiskový orgán Parlamentní listy, je sebedefinice bulvárního prezidenta. 

HN: Co si jako katolický kněz myslíte o tom, že Miloš Zeman vyznamenal ředitelku střední zdravotnické školy za to, že zakázala muslimským dívkám nosit šátek, a nazval to "bojem proti netolerantním ideologiím"?

Je to výsměch jakékoli racionalitě, skutečné hodnotě. Přece člověk, který chce bojovat za lidskou důstojnost, by měl být stoprocentně pro, aby muslimské dívky chodily do škol a získávaly vzdělání. Protože vzdělané muslimky budou vytvářet tlak dovnitř komunity na vytváření moderního, emancipovaného evropského islámu.

Budou přispívat k tomu, aby se islám zevnitř transformoval v náboženství kompatibilní s evropskou civilizací. Pokud se tolerují různé typy oblečení, účesy, piercingy studentů, tak nechápu, proč by měl někdo zakazovat muslimským studentkám, aby chodily v šátku. To je netolerantní manýra. Ve skutečnosti to bylo vyznamenání za xenofobii. 

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

HN: Může ale něco jako moderní evropský islám skutečně vzniknout? Zatím to tak upřímně řečeno moc nevypadá.

Ten už tady ale existoval! Třeba v Bosně a například i v Polsku je po staletí bezproblémová evropská historická muslimská komunita. My máme statickou představu kultury, že je nějak předurčená a nemůže se měnit. Ale tak to není. Kultura je neustále v pohybu. Máme tady těleso islámu a to nyní zachvátil virus, který můžeme pojmenovat jako islamismus. Ale to neznamená, že ten virus musí zvítězit. V mnoha zemích je islám poměrně tolerantní náboženství. Ten Zemanův přístup je podobný, jako by někdo z dálky pozoroval v roce 1942 Evropu a řekl by: Evropané jsou všichni buď nacisti, nebo komunisti. Protože žádné jiné státy na mapě Evropy tehdy nebyly. Obojí − nacismus i komunismus − byly viry, které jsme si tady vytvořili, které se zrodily uvnitř evropské civilizace, nebyly odnikud importované. Ale Evropa se jich nakonec za pomoci USA dokázala zbavit a vybudovat úžasnou prosperitu poválečného Západu. A my můžeme doufat, že něco podobného nastane v islámském světě. 

Problém samozřejmě není jen v islamismu, ale i v současné podobě islámu jako takového. Ve chvíli, kdy je pro ně plnohodnotným člověkem jen muž-muslim, tak to pro nás musí být zásadní problém. Musíme na ně tlačit pomocí norem a zákonů, ale také tak, že jim ukážeme, že naše hodnoty jsou perspektivnější a produktivnější než ty současné jejich. Muslimové si to samozřejmě nakonec musí vybojovat sami. Ale my jim můžeme pomoci tím, že na ně budeme vytvářet tlak, aby se tímhle směrem ubírali. 

HN: Jak třeba? 

Jednou z inteligentních forem tlaku může být ta tolik diskutovaná Istanbulská úmluva proti násilí na ženách, která vlastně všem imigrantům do Evropy říká: Tohle jsou hodnoty, které jsou podmínkami pro to, abyste mohli žít v prostoru západní civilizace. 

HN: Jenže právě v Česku se strhl kolem Istanbulské úmluvy obrovský poprask. Jak si to vysvětlujete? 

Je to jedno ze zástupných témat, na kterých se naše společnost štěpí. Souvisí to s identitární politikou, kdy se hledají nepřátelé a někteří politici a církevní představitelé mají pocit, že se mohou svézt na vlně společenské nejistoty, neklidu, volání po pevně definované identitě. A nabízejí vizi národa nebo křesťanství, která je založena na radikálním negativním vymezování se vůči ostatním. V tomto případě vůči "homosexualistům" a "neomarxistům".

HN: Česká biskupská konference je proti Istanbulské úmluvě. Vy byste úmluvu podpořil? 

Adekvátní reakce biskupské konference na Istanbulskou úmluvu by po mém soudu vypadala takto: Pokud jde o cíle úmluvy, tedy zabránit násilí na ženách, tak ji na 120 procent podporujeme. To je něco, co je bytostně křesťanské, lidské. Ale jsou tady některé formulace v důvodové zprávě, které se nám nelíbí a o kterých bychom chtěli diskutovat. Pak by mohl začít nějaký dialog.

Ale když se organizují petice a církev se vymezuje vůči smlouvě jako celku, tak je to zásadně špatné poselství do společnosti i dovnitř církve. Česká katolická církev se tím profiluje jako retardační instituce, která nepřináší žádná pozitivní témata, ale jen kritizuje, co ostatní dělají špatně. 

HN: Odsoudil jste kázání profesora Piťhy, který mluvil o tom, že v důsledku smlouvy budou nakonec vládnout homosexuálové, že budou rozbíjeny rodiny a odebírány děti, budou vznikat vyhlazovací tábory. Proč protestovat proti kázání? 

Vadí mi na tom nejvíc, že se tím jen prohlubuje polarizace v české společnosti. Určitě jsou v rámci genderu či neomarxistů nějaké skupiny, které nesnášejí křesťanství a mají dost šílené nápady, ale čekal bych, že křesťané budou ti, kteří se pokusí o dialog. A ne že budou šlapat na plyn a konflikt nezodpovědně akcelerovat. Ovšem právě to Piťha, ale třeba i Dominik Duka dělají. Místo toho, aby církev kompetentně a s argumenty vstoupila do dialogu a diskutovala o směřování společnosti, tak používá ten nejtěžší manipulativní kalibr. Ve chvíli, kdy řeknete, že vám někdo chce zašantročit děti a vás chce zavřít do táborů vyhlazovacího charakteru, tak ten dotyčný se s vámi už nebude bavit. Pak už zbývá jen "boj na život a na smrt". Nejnebezpečnější je na tom to, že může jít o "sebenaplňující proroctví". Pokud si Piťha a další vymýšlejí, že s námi má někdo takové hrůzostrašné plány, a vymezují se tímhle agresivním, bulvárním způsobem, tak nás společnost nutně začne časem vnímat jako agresivní zpátečnickou sektu a bude s námi tak zacházet.  

HN: Piťhovi obhájci říkali, že popis stavu může být fakticky "prorocký".

To je nepochopení toho, co je proroctví. V biblickém významu je prorok nikoli ten, kdo fantazíruje o budoucnosti, ale kdo vidí věci, jak jsou, a dokáže pojmenovat důsledky současného stavu. Jestli si opravdu někdo myslí, že nám bude vládnout nějaká nadřazená kasta homosexualistů, tak je to přece úplný nesmysl. 

Skoro to působí, jako by část církve, hlavně muži staršího věku, kteří už nerozumí vývoji společnosti a bojí se ho, chtěli na sebe přivolat perzekuci. Chtějí zpět svět, kde bude zase všechno jasné − tady jsme my, tam nepřítel. Jenže provokovat druhé, aby mě začali pronásledovat, je snadné. Naproti tomu diskutovat a zapojit se kompetentně do debaty o směřování společnosti je složitější a vyžaduje to velkou práci. 

HN: Není ale ve chvíli, kdy se mluví o tom, že pohlaví není biologicky dané, ale je to sociální konstrukt, zneklidnění přece jen na místě? 

Zneklidnění je v pořádku. V současné společnosti a kultuře je toho ke zneklidnění spousta. Ale my tomu nijak nepomůžeme, pokud se budeme jen vzájemně strašit a vyvolávat paniku. Spíš je potřeba pomocí vědeckého poznání, sociologických výzkumů a teologie přemýšlet o tom, jak problémy řešit. Zvláště křesťané, kteří mohou čerpat pokoj, klid a radost z Boha, by měli být tím poučenějším, trpělivějším, velkorysejším partnerem v debatách. Katolická církev se svou komplikovanou minulostí by měla být pokornější, a ne se chovat jako věčně nabručená sekta. Hodně věřících katolíků v České republice se rozmýšlí, jestli vůbec chtějí v církvi, která se takhle projevuje, zůstávat.

Boj proti Istanbulské úmluvě je vlastně pohodlný způsob, jak zakrýt vnitřní problémy církve. Čekal bych, že biskupové budou spíš řešit například to, jak se české církve týká celosvětový problém zneužívání mladistvých. Ten problém tady je a dříve nebo později se k němu budeme muset postavit. Problém předávání víry v rodinách, epidemie neplodnosti zdravých manželských párů, těch skutečných problémů je hodně. Ale to je namáhavé, pracné a riskantní. Je mnohem snazší vylézt na barikády a proti někomu bojovat. Když bojujete, není čas diskutovat. To se musí pálit jedním směrem a vést nekompromisně kulturní válku.

HN: Církev je v Česku zjevně rozdělená. Část reprezentovaná třeba arcibiskupem Dominikem Dukou stojí na podobných pozicích jako Miloš Zeman, SPD, Václav Klaus mladší. Část je naopak otevřená. Kopíruje štěpení církve dělicí linie ve společnosti? 

Je to tak. Tragédie současného vývoje v české církvi je v tom, že se uzavírá do sebe, začíná se nacionalizovat. Máme přitom papeže, který je jednoznačně pro otevřenou, sloužící, vydávající se církev a snaží se k tomu motivovat i ostatní. Vůdčí diskurz české církve ale jde de facto proti vývoji církve světové. Je to o to horší, že máme úžasnou tradici z 60. a 70. let, kdy teologové jako Josef Zvěřina, Antonín Mandl, Bonaventura Bouše promýšleli podobné impulzy, s jakými nyní přichází papež František, a my tohle dědictví zahrabáváme v marné a bláhové naději, že se na chvilku svezeme na identitární a nacionalistické vlnce a že nám to pomůže. Nejhorší na tom ale je, že tahle rétorika, vytváření nepřátel − "genderistů, homosexualistů, neomarxistů" −, může nakonec vést k vzájemné nenávisti, která může skončit až přímou agresí.

HN: Jaká část české církve je početně silnější? Ta obranářská, nebo ta otevřená?  

Těžko říci. Velká část katolíků, kteří žijí ve větších městech, se dá počítat k otevřenějšímu proudu. Ale část, hlavně na Moravě včetně kněžích, se obává muslimů, migrace, společenských změn a kloní se k uzavřenosti. Ale nelze to teritoriálně vymezit. Znám kněží v Praze, kteří obdivují Vladimira Putina a pokládají papeže Františka za odpadlíka, který vede církev do záhuby. Naopak na Moravě je spousta skvělých, otevřených farářů a věřících. 

HN: Církev není demokratická, ale hierarchická organizace. Jak je těžké v české církvi stát proti "nadřízeným"?

My až příliš samozřejmě říkáme, že církev není demokratická, pracujeme s tím až lehkovážně, v každém případě jsme všichni v církvi povoláni na prvním místě ke službě Bohu, pravdě a lidem. Každý má své pole působnosti a musíme jednat podle nejlepšího vědomí a svědomí. 

Měl jsem k vyjádření tři zásadní důvody. Zaprvé setkání s mnoha věřícími na různých místech, kteří byli frustrovaní, že se proti Piťhově kázání kromě Tomáše Halíka nikdo neozval. Pak to byla moje povinnost jako kněze, který slouží ve velké farnosti a zároveň ve studentském společenství a snaží se je vést k dospělému a odpovědnému křesťanství, které nemá být založené na tom, že se církev chová jako politická nátlaková skupina a vymezuje se proti něčemu, co má pomoci obětem násilí. A pak je to moje odpovědnost jako historika, který z minulosti ví, kam politika kulturních válek nutně vede. Nikdy to nevyplodí nic dobrého. Když vedete kulturní válku, druzí začnou vést válku proti vám. 

HN: Ale identitářům v církvi a politice to zatím ve střední Evropě docela funguje. Třeba Viktor Orbán se tváří jako obránce Evropy, přičemž staví na křesťanství. A má úspěch.

Funguje to jen krátkodobě. A o to horší bude kocovina, která přijde potom. Čím víc na tuhle vlnu církve v Polsku, Maďarsku nebo u nás nasednou, tím horší dopad to na ně bude nakonec mít. Je to proti základní podstatě křesťanství. To je bytostně antiidentitární. Celé základní poselství křesťanství, Velikonoční mysterium, je o sebedarování, vycházení ze sebe. Je to riskantní a nebezpečné, ale je to to jediné, po čem dochází k vzkříšení a nárůstu lásky. Když církev propadá pokušení uzavřít se do sebe, myslet jen na sebe, tak chřadne a umírá.

HN: Pracujete na blahořečení faráře Toufara, umučeného komunisty. Kde by v tom dnešním sporu o podobu církve v Česku stál?

To je spekulativní. Ale troufnu si říci, že tuším. I tehdy byla společnost rozsekaná do různých navzájem nevraživých ideologických kmenů, koneckonců on je obětí takové nenávisti. Ale Josef Toufar nekádroval, nerozděloval, neštval proti nikomu, naopak spojoval, pomáhal všem. Byl to farář všech. Když ho režim v roce 1948 chtěl vyštvat, tak na jeho podporu vznikla petice, kterou podepsali prakticky všichni obyvatelé Zahrádky, nejen farníci, ale všichni, paradoxně i někteří tamní komunisté. Farář Toufar by určitě nebyl na straně těch, kteří společnost dál polarizují a chtějí vést nekompromisní kulturní války.